• Anonym (Hjälp­?)
    Äldre 11 Apr 14:41
    3802 visningar
    8 svar
    8
    3802

    Svärmorstrubbel

    En klassisk svärmorstråd ;)

    Vi gifter oss i september och tycker vi har de mesta på klart. Ingen större stress ännu. Kyrka, präst och festplats bokad, vigselring inköpt och inbjudningskorten beställda och kan hämtas ut på posten.

    Nu har svärmor A bjudit in mina föräldrar på middag för att "planera bröllopet" B startat en facebookgrupp för att alla berörda kan ta del av planeringen.

    Jag vill inte. De är VÅRT bröllop. Min mamma tycker att vi får fixa det på egen hand och be om hjälp om vi behöver

  • Svar på tråden Svärmorstrubbel
  • Äldre 11 Apr 14:57
    #1

    Känner igen de där... Min svärmor försöker hitta på saker till bröllopet och ska försöka styra och ställa... Sist vi var där (är där varannan vecka på söndags middag) så har hon helt plötsligt gjort ett quiz delvis om oss (dock har hon ingen koll på sakerna om mig) sen så tar hon en massa annat med typ om fåglar, både jag och sambon har sagt ifrån (jag lite mer än han)... Det är väl kul att hon gjort det men de ska väl ändå handla mer om oss än fåglar... Sen så har vi aldrig bett henne att göra något sådant....hon vill som inte lyssna på oss! Hon tror nog att hon kan få min m2b på sin sida....hon hade tagit upp det igår när han och bonusdottern va där

  • Äldre 11 Apr 14:58
    #2

    Råkade skicka iväg det för snabbt!

    Stå på er och säg att det är ERAT bröllop och att ni säger till när ni vill ha hjälp

  • Äldre 11 Apr 21:27
    #3

    Hmm.. Fattar, knepig sits. Jag tror det här handlar med om en önskan av att få vara inkluderad och delaktig. Jag skulle gissa att dina blivande svärföräldrar tycker att det är så roligt att ni ska gifta er och vill göra detta i form av ren omtanke. Även om den kanske inte alltid är så önskad (talar ur egen erfarenhet).

    Jag tycker definitivt att ni ska stå på er, men jag tror att går att lösa relativt smärtfritt. Mitt tips är dela ut lite uppgifter till dem som de kan fundera över, som är viktiga, men som ni som värdpar kanske inte behöver styra. Ex: Hur tar alla gäster sig mellan vigsellokal och festlokal? Behövs buss hyras? Hur fixar vi tant Märta med rollator?

    Så vid "planeringsmötet" kan ni säga: dessa saker har vi löst, men de här tar vi gärna emot hjälp med. Genom att dela ut lite uppgifter får slipper ni dels stressa runt med det själva och dina svärföräldrar känner sig delaktiga och kommer troligtvis inte försöka styra mer än vad de får för uppgifter. Enligt min erfarenhet är det farligare att hålla alla ute, då kan vad som helst hända (tro mig!).

    Även om det här är ER dag, så får man inte glömma bort att det är en viktig dag för föräldrar och svärföräldrar. Att orka bjuda in lite grann brukar betyder mer än vad man kanske tror...

  • Ms T
    Äldre 12 Apr 10:49
    #4

    Finns det inte något litet som hon kan få göra istället?

  • Plätti­s
    Äldre 12 Apr 19:30
    #5

    Jag har försökt involvera både mina och sambons föräldrar i planeringen rätt tidigt, men ingen av dem har varit särskilt intresserade. Däremot tror jag att de uppskattat att vi pratat med dem om allt och inget. Och de tittar på bilder jag visar och svarar artigt. Det är snarare mina föräldrar som försökt påverka oss i planeringen av bröllopet, sambons föräldrar har bara sagt "bra val" när vi berättat saker.

    Min svärmor är helt sagolik, och säger att jag är som en dotter eftersom sambon bara har bröder. Det värmde hjärtat Däremot blir jag lite tokig på henne ibland precis som jag blir på min egen familj. Men jag hade inte velat byta bort henne mot någon annan.

    När jag känner mig ensam för att sambon jobbar helg brukar jag åka hem till dem och låta dem mata mig med fika eftersom mina egna föräldrar bor femton mil bort.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Anonym (Hjälp­?) Trådstartaren
    Äldre 13 Apr 11:15
    #6

    Problemet är att hon redan har en massa uppgifter, tillreda kött och fisk, de fixar spelmännen osv. Dessutom har dottern i familjen bröllop nu i april och de har rest dit för att fixa (bor på andra sidan jorden)

  • Äldre 13 Apr 20:11
    #7

    De är uppenbarligen inte tillräckligt upptagna ändå! Ös på med lite mer halvtrista planeringsgrejer.

  • crs
    Äldre 14 Apr 06:37
    #8

    Man kan ju också ha en öppen och ärlig diskussion, istället för att försöka distrahera. Säga tack, men att de behövs verkligen inget sånt nu. Det är väl ändå en vuxen människa det handlar om. 

    Jag hoppas du ändå uppskattar engagemanget, min egen svärmor är helt ointresserad av bröllopet. Hon sa grattis när vi berättade, och sa att inbjudan var fin när hon fick den, i övrigt inte ett ord om det. 

Svar på tråden Svärmorstrubbel