• Äldre 9 Apr 14:54
    7103 visningar
    16 svar
    16
    7103

    Recept Vegetatisk Bröllopstårta

    hej söker tips på recept på en vegetarisk bröllopstårta helt utan djur produkter mjölk smör ägg m.m.

    gärna tips länkar


    Planerar mitt underbara bröllop i 2015 MAJ
  • Svar på tråden Recept Vegetatisk Bröllopstårta
  • Äldre 9 Apr 15:04
    #1

    Kolla den här veganska receptsamlingen


    vegania.net/kakor.html

  • Äldre 12 Apr 12:01
    #2

    Om ni vill beställa från bageri så bakar ju en del bagerier helt vegetariskt. Snövit i Göteborg, City Conditoriet i Stockholm och Kao´s i Malmö t.ex.


     


    Jag är själv vegan sedan 15 år tillbaka, så vill du ha mer exakta recept får du gärna fråga mig mollan19!

  • Äldre 5 May 12:48
    #3

    Tips!

    Maräng kan du göra med kikärters späd - vätska och med socker och tillsätt med smaker hur du vill ha!

  • Anonym (undra­r)
    Äldre 6 May 11:59
    #4

    Ni som är vegetarianer, vilket jag inte finner något fel med alls skall sägas från början.

    Hur gör ni med era gäster som äter kött? Tvingar ni dem äta vegetariskt för att ni gör det, eller håller ni dem till godo på samma sätt som de gör undantag och ser till att ni får vego mat när de har fest som ni kommer på?

    För de fester som jag går på så skall alltid vegetarianerna ha vegetarisk special mat vilket värdparet ser till, men jag har aldrig varit på en fest annordnad av vegetarianer som de tillmötesgår mig med mitt önskemål på köt i maten

  • Äldre 24 May 18:46
    #5

    Självklart serverar vi vego på vår bröllopsdag! Ska en nötallergiker servera nötter, en troende muslim fläsk osv?

  • Äldre 24 May 18:51
    #6

    Och faller inte maten gästerna på läppen behöver inte äta, tror dock de flesta ätit vego i bara farten utan att tänka på det- pastasallad, potatissallad osv.


    Restaurangen vi caterar från är poppis både bland vegos och köttätare-det är nästan alltid fullt där- supergod mat!


    Vi har låtit våra föräldrar (min mamma, sambons mamma och pappa) proväta där för att godkänna det (de äter kött) och alla 3 älskade det.


    Är det gäster som är sojaintoleranta, glutenkänsliga osv så fixar vi såklart specialmat till dem


     


    Men det blir 100% (vinet och spriten också) tror ingen av våra gäster hade väntat sig något annat! :)

  • Äldre 25 May 15:26
    #7

    Vad HÄRLIGT med ett VEGANBRÖLLOP!!! Tycker absolut att det är solklart att gästerna även ska äta vegomat! Det är ju utav principskäl man väljer att vara vegan, och även hälsoskäl för min del!

    Chokladfabriken har en choklad-  VEGANTÅRTA som ska vara jättegod :) skickar länken här. Vi kommer att beställa deras vegantårta till vårat lilla bröllop :)

    http://www.chokladfabriken.com/tartor-1/chokladfabriken/vegantarta

    Lycka till <3

  • Äldre 25 May 15:33
    #8

    Vi har en vegetarian och en vegan på vårat bröllop.
    Men de får ta det som serveras eller inte äta alls om det vi bjuder på inte faller dem i smaken.


    Live free, ride free
  • Äldre 25 May 15:35
    #9

    Glömde länka till veganbutiken på söder.
    De kan nog hjälpa med det mesta
    http://www.goodstore.se/


    Live free, ride free
  • Äldre 27 May 23:27
    #10

    Om du syftar på det jag skrev Nightrod så var de en rätt fånig jämförelse.


    De är klart vi bryr oss om att våra gäster ska gilla maten, den är ju därför vi låtot våra mest inbitna köttissläktingar godkänna stället vi beställer mat från (min blivande svärfar pratar ett halvår fortfarande lyriskt om deras svamprisotto och har utnämnt den till det godaste han ätit)


    Men jag kan bli trött på folk som tror att de dör av att äta vego en dag hade folk på riktigt haft problem med att äta vego pga autism eller annat (vissa med autism kan ju ha jättesvårt för vissa strukturer och smaker) hade jag tagit det på allvar så klart tagit det på allvar och gett dem de de kunde äta.


    Men om det är vuxna allvar som tror att de ska trilla av pinn av att äta god, vällagad vegomat en kväll så tänker inte jag servera kött för att de ska vara nöjda.


    Om du med din kommentar på riktigt menar att du inte tänker ge dina vegovänner mat så är ju det "ganska" ogästvänligt. 

  • Äldre 28 May 08:52
    #11
    -1

    Förstår inte varför vego människor hävdar att deras synsätt på att inte äta kött står över de som gör d.

    De ressonerar era precis som du gör. Att jag inte skulle dö av att inte äta kött en gång. Vet du vad, de allra flesta vego människor är vego pga ett ställningstagande och skulle Heller inte dö av att äta annat än vego en gång.

    Men de kräver alltid att man skall rätta sig efter dem och att köttätare skall vika sig för deras ideal.

    Så varför skall då jag servera vego mat för att göra dem glada de skulle inte trilla av pinnen för att äta gott vällagat kött en gång.

    Ganska ogästvänliga av dig att kräva att gästerna skall följa dina ideal


    Live free, ride free
  • Äldre 28 May 17:49
    #12

    Ojojoj, tur jag inte har vänner som dig Nightrod :D


    Min sambos släkt är köttätare och jag har alltid frågat om jag ska ta med egen mat på fester och födelsedagar. Ibland har de sagt "ta med någon vegokött men vi har potatisgratäng åt dig" men oftast fixar det supergod mat. De uppskattar jag SJUKT mycket men jag tar det inte för givet.


    Var på ett bröllop i helgen som inte kunde fixa veganmat, vi tog med egen- men de gav oss en heads up. Inga konstigheter med det!

    Och jag skulle inte DÖ av att äta kött men må sjukt kasst både fysiskt och psykiskt (kroppen ändras av att äta vego, man kan inte smälta mat som under tiden man äter kött, lärde jag mig den hård vägen när jag gick från vego till köttätare utan att vänja kroppen. DEN magknipen) Plus att det på rikigt lika vidrigt för mig som att äta en katt eller en hund som levt i en familj:


    Tror ingen köttis känner den avskyn över att äta grönt en dag. Men men ditt bröllop, dina gäster, ditt val.


    Tycker bara synd om de vegos som känner dig och ska närvara om du på riktigt inte tänker ge dem vegetarisk mat.

  • Kotten
    Äldre 28 May 20:02
    #13
    +1

    Så jävla muppig attityd att tycka det är rimligt att inte servera vegetarisk mat till vegetarianer... Jag kan förstå att det i alla sammanhang kan vara svårare att lösa vegansk mat men genom dialog löser det sig också ofta. 

    Jag tycker det är självklar att kostval av etiska och religiösa skäl skall tillgodoses på typ bröllop och liknande tillställningar. Det är ju sällan eller aldrig något problem då det i dagens samhälle är enkelt att lösa god vegetarisk mat - ofta till en längre peng än vad animalisk mat kosta.

    Dessutom tycker jag att principen att servera mat som alla kan äta är rimlig. Och alla kan äta vegetariskt men alla kan inte äta döda djur. 

  • Äldre 29 May 08:15
    #14

    Ni anser att köttätare skall rätta sig efter veganer men veganer inte skall rätta sig efter kötätare.

    De veganer som njuder mig på riktig mat när de bjuder mig på mat får samma bemötande av mig som jag får av dem. Så de som serverar mig kött serverar jag vegans mat.. enkelt, jag behandlar dem med samma respekt för deras val som de gör av mina val


    Live free, ride free
  • Anonym (Clear­water)
    Äldre 29 May 08:58
    #15

    Jag måste hålla med och säga att GUD SÅ GLAD jag är att inte ha några vänner eller bekanta som Nightrod! En människa med lika mycket respekt eller hjärna som en pytteliten ärta! Har sett din attityd i andra trådar och du är inte trevlig.

    Ni andra, njut av era bröllop och strunta i sådana som Nightrod! Man kan inte annat än att tycka synd om människor som är så obildade och helt utan något sunt förnuft. Ingen idé att ens gå in i någon diskussion!

    Fokusera på eran stora dag :)

  • Äldre 29 May 10:09
    #16
    Anonym (Clearwater) skrev 2015-05-29 08:58:17 följande:

    Jag måste hålla med och säga att GUD SÅ GLAD jag är att inte ha några vänner eller bekanta som Nightrod! En människa med lika mycket respekt eller hjärna som en pytteliten ärta! Har sett din attityd i andra trådar och du är inte trevlig.

    Ni andra, njut av era bröllop och strunta i sådana som Nightrod! Man kan inte annat än att tycka synd om människor som är så obildade och helt utan något sunt förnuft. Ingen idé att ens gå in i någon diskussion!

    Fokusera på eran stora dag :)


    Tackar hela ditt inlägg bevisar ju vem som är den mindre personen av oss, anonymt också, vågat...


    Live free, ride free
Svar på tråden Recept Vegetatisk Bröllopstårta