• Äldre 9 Apr 11:57
    7254 visningar
    8 svar
    +1
    8
    7254

    Vilket ska vi välja?

    Jag behöver ha lite hjälp! Jag älskar mitt efternamn Runsten och min sambo älskar sitt namn Fransman. Vi funderade på att ta båda namnen, Runsten som mellannamn, men nu efter jag har läst att barn som tillkommer efter giftermålet bara får efternamnet och inte mellannamnet så känner jag mig rejält tveksam. 
    Så vilket tycker ni vi ska välja?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket ska vi välja?
  • Äldre 9 Apr 13:34
    #1
    +1

    Jag skulle valt Runsten! Jag skulle inte vilja heta Fransman, antagligen för att jag läser det fel. Jag läser fransman, som i en fransk man. Men jag gissar att det är en annan betoning, som i svenska förnamnet Frans man, om det går att förstå. Ungefär som tomten och tomten

  • Plätti­s
    Äldre 9 Apr 14:27
    #2
    +1

    Runsten låter jättehäftigt, och jag hade nog valt det. Men å andra sidan är jag frankofil ända in i märgen och hade mer än gärna hetat Fransman i efternamn också  

    Även om era barn bara får det ena som efternamn kan de själva lägga till det som mellannamn eller byta det senare i livet. Jag har alltid känt att jag tillhört min mammas familj även om jag haft min pappas efternamn, och om vi inte hade tagit min sambos efternamn skulle jag gärna ha tagit mammas flicknamn istället. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Anonym (pialo­tta)
    Äldre 9 Apr 16:42
    #3
    +1

    Jag tycker att ni båda ska behålla era respektive efternamn. Der är väldigt vanligt att många behåller sina egna efternamn av skiftande skäl. Perosnligen tycker jaginte om "dubbla" efternam eller s.k. mellan namn. Jag skulle inte heller välja något helt nytt. Jag skulle säga till min make att jag behåller mitt namn, vill han så får han gärna ta mitt efternamn eller behålla sitt eget. Ångrar ni det namnval ni gör så går det att ändra på i framtiden.

  • Äldre 10 Apr 02:37
    #4

    Kör på Stenfransk;)

  • Äldre 10 Apr 09:13
    #5

    Runsten alla gånger, hade jag haft det namnet så hade jag ALDRIG släppt det och vägrat dubbelnamn, så jävla nice efternamn,,
    Och om ni väljer dubbelnamn skall ju deffenetivt Fransman va "mellannamnet" inte runsten.

    Men sedan är jag ju galet förälskad i vikingar och svenska namn och traditioner och vill se sådant bevaras


    Live free, ride free
  • Äldre 10 Apr 13:39
    #6

    Jag tyckte fransman lät fint :) hade nog valt det! Dock röstade jag på nytt i omröstningen pga mitt förslag tidigare ;) du kan flytta den rösten till fransman ;)

  • Äldre 10 Apr 23:28
    #7
    Skrattande Runsten är ju superfint!
  • Äldre 25 Jan 17:57
    #8

    Runsten!

    Förresten, hur blev det? :)

Svar på tråden Vilket ska vi välja?