• Äldre 9 Apr 07:52
    3505 visningar
    5 svar
    5
    3505

    Erfarenheter vitguld - rhodinerat eller inte?

    Vi har (troligen) bestämt oss för ringar i vitguld - Orhodinerat
    Tycker att det är fint att de inte är så kritvita plus att min man skulle slita av rhodineringen på nolltid och därför behöva göra om den oftare än 1 gång per år som guldsmeden sa var deras rekommendation.


    Jag har vita diamanter i min ring och mannens är slät.


    Någon som har erfarenhet om hur hållbart/ohållbart rhodingering är? Jag har dessutom märkt att alla guldsmeder inte beställer vitgult UTAN rhodinering, man kan bara välja att få dem behandlade.


    Tacksam för hjälp/svar
    Skrattande

  • Svar på tråden Erfarenheter vitguld - rhodinerat eller inte?
  • Plätti­s
    Äldre 9 Apr 10:08
    #1

    Jag och min sambo har rhodinderade vitguldsringar, och vi har inte gjort något med dem sedan vi förlovade oss i december 2012. Det gick rätt så fort innan de slutade vara så där gnistrande vita, men jag tycker fortfarande att de är superfina. Inför bröllopet kommer vi nog rhodinera om åtminstone min eftersom sambon byter ut sin och jag vill att förlovningsringen ska vara lika blank och fin som vigselringen  

    Alla ringar ser använda ut efter ett tag, och det kanske går lite fortare med vitguldsringar eftersom rhodium-lagret snabbt slits bort. I början var jag lite besviken, men nu tycker jag den är perfekt precis som den är. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 9 Apr 12:51
    #2

    Jag har en förlovningsring i rhondinerad vitguld och sambon ville ha rött gult. Precis som Plättis säger så slits ju vitguldsringar, men det gör å andra sidan nästan alla ringar oavsett vilket material man använder - även om vissa är mer tåliga än andra. Vi har burit våra ringar sedan december 2013 och min ring är fortfarande ganska vit och fin på övre sidan medan den sidan som ligger mot handen har tappat glansen. Det stör mig inte speciellt mycket eftersom den sidan ändå inte syns. Sambons ring har visserligen mer glans kvar men den är lika sliten - om inte mer - som min. 
    Så svaret är ja, OM du väljer rohondinerat så kommer du att med jämna mellanrum behöva lämna in din ring och få den fixad för att den ska vara lika vit och glansig hela tiden. Men jag tycker att du ska gå på det som känns bäst, det är ju du som ska bära din ring :)

  • Äldre 9 Apr 13:05
    #3

    Varför inte välja titan istället, om ni ändå inte är ute efter det kritvita? Titan är snyggt och hållbart och det finns guldsmeder som jobbar också med det. Man måste inte beställa färdiga massproducerade ringar från tex titanringar.se.

  • Äldre 10 Apr 02:39
    #4

    Platina är ju fint, och hållbart, och behöver inte fixas till så mycket som jag förstått det, det är väl rätt ljust iof, men fint! :D

  • Äldre 10 Apr 10:42
    #5

    Hej,
    Ja precis som Pess säger är kanske Platina ett alternativ, det är ju dyrare men "segare" och håller därför diamanterna bättre på plats. Likaså finns ju Palladium som beroende på legering kostar lika mycket eller något mindre än 18K vitguld. Båda metallerna är naturligt vita och behöver inget underhåll så till vida att man inte vill polera eller se över klorna för diamanterna. 


    Trevlig helg!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
Svar på tråden Erfarenheter vitguld - rhodinerat eller inte?