• Äldre 6 Apr 21:40
    6581 visningar
    7 svar
    7
    6581

    Vi behöver namnhjälp!

    Hej!

    Jag och min blivande ska gifta oss i juli i år och vi har lite problem gällande vilket efternamn vi ska ta. Därför tänkte jag att ni kanske kunde hjälpa oss lite? :)

    Jag heter Löfgren i efternamn. Han heter Sporre. Jag hade kunnat ta hans om inte mitt namn slutar med s-ljudet. Hans namn slutar på L och mitt efternamn börjar ju på L vilket gör att det inte blir en jättebra övergång om ni hänger med hur jag tänker...
    Vi har ett annat alternativ som är hans mormors flicknamn som är Wollter. Vi båda gillar det, men nu har vi börjat tveka lite då det ju faktiskt är ett tyskt efternamn och ingen har något tyskt band. Vi har försökt skapa något eget med hjälp av våra bokstäver o.s.v. men kan inte komma fram till något fint. Tror ni att ni kan komma med några tips och idéer? :)

    Tack så jättemycket på förhand! :)

  • Svar på tråden Vi behöver namnhjälp!
  • Äldre 7 Apr 13:47
    #1

    Kanske kan ni ta hans efternamn och lägga till något ord innan? Finns ju en del efternamn som slutar med -sporre ex. Riddarsporre, Silversporre. Kan bli fint och så behöver ni ju inte riskera att efternamnet börjar på L eller S :)

  • baller­ina
    Äldre 7 Apr 17:48
    #2

    Att namnen slutar och börjar på samma bokstav tycker jag inte är något problem. Kan ibland bli en riktigt bra klang istället. Det man ska akta sig för är istället namn som är svåra att säga efter varandra. Känner t.ex en som heter Axel Eskilsson. DET är svårt att uttala! 

  • Äldre 8 Apr 06:57
    #3

    Löfsporre? Tungan ute 

  • Plätti­s
    Äldre 8 Apr 11:45
    #4

    Jag tycker att alla era förslag låter bra. Att det börjar och slutar på samma bokstav behöver inte alls vara något problem, för det är egentligen inte så ofta som man säger både för- och efternamnet tillsammans. 

    Till exempel Agnes Sporre eller Emil Löfgren funkar alldeles utmärkt, det är ingen som kommer missförstå vad ni heter. Åtminstone ingen normal människa (Mitt namn har människor lyckats virra ihop till rena galenskaperna, så jag ska inte säga att något är omöjligt.)

    För mig har regel numero uno för mitt efternamn varit att det inte skulle innehålla Å, Ä eller Ö, men så träffade jag min sambo och han har såklart en av de bokstäverna i efternamnet. Fast jag älskar hans namn och ser fram emot att få bära det, och dessutom kommer jag aldrig behöva bokstavera det för någon.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 8 Apr 19:23
    #5

    Jag tycker inte att det gör nått att efternamnet börjar på samma bokstav som förnamnet slutar, inget jag överhuvudtaget hört nått om eller reflekterat över förut men som i exemplen ovan funkar det utmärkt tycker jag :)

  • Äldre 10 Apr 23:24
    #6

    Tack så jättemycket för era synpunkter och tankar :)

    Vi velar vidare, men kanske att det lutar mest åt Wollter. Vi tycker båda att det är ett fint efternamn samt att det klingar bra till bådas förnamn. Men vi hinner säkert vela fram och tillbaka några vändor till :p

    Ni får gärna fortsätta att komma med tips och tankar, jag uppskattar det väldigt mycket! Tack på förhand!

  • Äldre 14 Apr 14:04
    #7

    Man skulle kunna ta ett helt nytt namn med anknytning får orten någon av er är födda i. Alternativet är ju att ta ett helt nytt namn. 
    Coolt namn vore: 
    - Aftonstjärna
    - Granefjord
    - Klyfvtig

Svar på tråden Vi behöver namnhjälp!