• Anonym (ledse­n)
    Äldre 30 Mar 15:21
    3106 visningar
    5 svar
    5
    3106

    Hunden?

    Jag skrivet detta mest för att ventilera lite. I vanliga fall brukar jag kunna prata med min fästman om allt men eftersom jag just nu är ganska arg på honom också så försöker jag att hålla det ifrån honom. 

    Mitt problem just nu cirkulerar kring en äldre mellanpudeln som egentligen tillhör min fästmans farmor (94). Sedan hon vart sjuk i vintras har vi tagit hand om honom. Farmorn kan inte gå och hunden är ganska ouppfostrad men lyssnar bra på oss. 

    De senaste månaderna har farmorn blivit bättre, hon kan fortfarande inte gå (bara med rullator runt i huset) och hon vill nu ha hem hunden. Detta är självklart inte vad som är bäst för hunden. Han är lite äldre men har blivit mycket gladare och aktivare sedan han flyttade till oss. Vi hade dessutom planerat att ta honom till veterinären för en hälsokoll, något som farmorn tycker verkar helt onödigt. 

    Egentligen är det inte ens farmorn som är problemet utan en väldigt speciell faster. När min fästman pratade med sin farmor för ett par veckor sedan var hon nöjd med att han hade det bra hos oss och att han kanske kunde vara hos henne någon eftermiddag ibland, vilket vi också tycker verkar vara en bra ide. Nu har alltså fastern lurat i sin mamma att hunden ska vara hos henne på heltid för att "det är där han hör hemma". 

    Jag är väldigt ledsen och arg på min fästmans familj som inte vågar tala om för varken farmorn eller fastern att de har fel. Istället kommer hunden att ha det dåligt i ett par månader innan farmorn kommer på att hon inte har råd att ta han om honom. Vi har sagt att vi inte kommer att hjälpa till (vi + hans föräldrar kommer inte att åka dit och gå ut med honom).

    När vi fick honom var han deprimerad och åt knappt, han tappade i vikt. Sedan ett par veckor äter han normalt igen. Vi har precis börjat få ordning på honom och nu ska han tillbaka i eftermiddag. 

    Jag kommer inte att hälsa på eller låtsas som att jag är okej med det som händer. Tyvärr funkar det inte att säga emot.. Jag vet inte alls vad vi ska göra. 
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-30 15:40
    Han har dessutom problem med ögonen, de behöver egentligen opereras något som fastern tog på sig att fixa för 2 år sedan, hon har än då länge varken bokat tid eller gjort någon ansats för att fixa det. Ögonen behöver hållas rent någon som han inte gillar och ingen förutom jag och min fästman vågar eller kan göra det. Håller man inte efter det riskerar han att bli blind.

  • Svar på tråden Hunden?
  • Äldre 30 Mar 20:19
    #1

    Nä usch, jag skulle inte frivilligt lämna tillbaka hunden, hur tänker fastern? Att ha en hund när man inte kan gå ut och gå? Ska han behöva göra behoven i hallen?
    Har hon lovat att boka operation för ögonen? En hund är inte bara ett djur, det är en familjemedlem (samma med alla husdjur) man "gifter sig" eller "adopterar" djuret i den stund man tar med sig djuret hem, man har ett ansvar för att djuret ska må bra! Den där fastern borde få en rejäl utskällning!! Rynkar på näsan

  • Anonym (ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 30 Mar 20:27
    #2

    Han har möjlighet att gå ut i trädgården så det är det minsta problemet. Fastern är en komplicerad historia. Hon är nu över 60 men har aldrig i hela sitt liv haft ett riktigt jobb och hon lärde sig tvätta själv för ca 10 år sedan. Hon har sagt att hon ska fixa hans ögon men hon gillar inte ens hunden och just nu känns det som att hon jävlas bara för saken skull.. 

    Hon har daltats med hela sitt liv och det är absolut inte min plats att skälla ut henne. Jag får bara följa med och hoppas att farmorn tillslut ska inse att hunden har det bäst hos oss. När hon fått tänka själv i ett par dagar är det var hon brukar komma fram till. När han kommer tillbaka till oss ska vi se till att ha ett fodervärdsavtal som inte kan brytas, ska gälla så länge hunden lever. 

  • Äldre 31 Mar 18:24
    #3
    +1

    Usch så trist :( Hoppas hon snabbt inser att det inte går så hundstackarn får komma tillbaks till er. Jättebra att ni tänkt på fodervärdsavtal!

  • Anonym (Hundv­än över allt annat!­)
    Äldre 20 Apr 21:15
    #4

    Nej detta är något som får igång mig ordentligt!

    Se till att få tillbaka hunden omedelbart, den kan absolut inte ha det dåligt i ett par månader! 
    Du verkar förstå vad som är bäst för hunden, så snälla, få tillbaka honom och ta honom till veterinär. Hunden ska inte behöva lida för att människor inte förstår.

    Jag förstår absolut det jobbiga i din situation, har haft en liknande situation med svärmors hästar, men det är bara att stå på sig, på djurens sida, alltid!

    Lycka till!Glad

  • Äldre 21 Apr 14:32
    #5

    Hunden bor fortfarande hos min fästmans farmor och han är oklippt men verkar annars må ganska bra. Hon är väldigt glad över att han är där och även om det smärtar mig lite så är det nog ändå bäst för alla just nu att han är där, hon är väldigt ensam och hunden är hennes ända sällskap. Hemtjänsten går ut med honom när dem kommer, han har också möjlighet att vara ute i trädgården. 

    Hon bröt nyligen handleden vilket har gjort hennes vardag svårare. Hon är envis men slut i kroppen. Blir hon sämre måste vi hämta hunden, vi har också hört att hemtjänsten tycker att för mycket tid går åt till att ta hand om hunden. 

    Hunden blir glad när man kommer och kan sitta i knäet långa stunder, märks att han saknar oss. Men han är inte upprörd eller ledsen när vi går. Vet han att det inte är dags att gå ut håller han sig lugn. Vissa på hemtjänsten är väldigt bra med hundar och kan till och med ta hand om hans ögon. Vilket var vad vi oroade oss mest för. 

Svar på tråden Hunden?