• Äldre 23 Mar 00:24
    8127 visningar
    14 svar
    14
    8127

    Vilken ring överst?

    Jag har alltid tänkt mig att man ska ha förlovningsringen nederst/innerst på fingret, sen vigselringen över. Den kom ju dit sist tänker jag. Men nu sa guldsmeden till mig att jag ska vigselringen innerst!! Är det så? Hur har ni det?

  • Svar på tråden Vilken ring överst?
  • Camill­aForsg­ren
    Äldre 23 Mar 01:20
    #1
    mtep skrev 2015-03-23 00:24:24 följande:

    Jag har alltid tänkt mig att man ska ha förlovningsringen nederst/innerst på fingret, sen vigselringen över. Den kom ju dit sist tänker jag. Men nu sa guldsmeden till mig att jag ska vigselringen innerst!! Är det så? Hur har ni det?


    Jag har vigselringen ytterst, har helt ärligt inte hört någon som har tvärtom. Förutom i usa då.
    Wedding#2 6:e augusti 2016
  • Äldre 23 Mar 01:45
    #2

    Är det kanske så att din vigselring är mer påkostad än din förlovningsring? Kanske var det isf därför guldsmeden "rekommenderade" det. För vad jag vet finns det inga rätt eller fel. Men om jag hade en enkel slöt f-ring och sen fick en v-ring med diamanter och grejer skulle jag nog hellre ha min billigare ring ytterst för att säkra den dyrare :)

  • Äldre 23 Mar 01:57
    #3

    Skulle göra som Jullis, eller helt enkelt så som jag ansåg var snyggast rent estetiskt. :)

  • katten­21
    Äldre 23 Mar 12:44
    #4

    Hej, enligt tradition i England (där jag bor) så ska vigsel ringen sitta längst in och förlovningsringen längst ut.
    Men anledningen för det är att vanligtvis är förlovningsringen en diamant solitär som 'står upp' om du vet vad jag menar. Vigselringen är oftast slät. Så man tar oftast av sig den stora solitär ringen än vigselringen pga att den kommer i vägen ibland. Därför sitter den lägst ut.

  • Äldre 23 Mar 14:18
    #5

    Hm. Jag försökte lägga upp bilder men det verkar inte funka (.jpg bilder)?
    Hur som helst.
    Min förlovningsring är helt slät i guld, den har jag innerst. Min vigselring är i guld med en solitär diamant och den kommer jag ha ytterst. Det ser otroligt konstigt ut (iallafall med mina ringar) att ha det på andra hållet. Jag läste någonstans att man "självklart" ska ha vigselringen ytterst eftersom det är den man får sist, men det är ju inte alltid förlovningsringen är slät men det är nog vanligare att de är det i Sverige?
    Gör det som känns och ser bäst ut, jag tror inte det finns något "rätt eller fel" direkt utan det handlar nog mer om hur seden ser ut där man är :P

  • Äldre 23 Mar 15:39
    #6

    har oxå hört att en del mena på att vigselringen ska vara innerst, och detta för att man ska "låsa fast" vigselringen med förlovningsringen.

  • Äldre 23 Mar 20:01
    #7

    gamla.brollopstorget.se/uimg/gallery/anonymous/140415/phppcxjiq.jpg

    Hittade en bild på gamla bröllopstorget att utgå ifrån. Det är inte riktigt så här mina ringar kommer se ut men "typen" är den samma. Min förlovningsring är helt slät men vi kommer sätta i två stenar. Vigselringen är en alliansring med 12 små stenar.
    Här har hon ju vigselringen överst...

    Får alternera och ha vigselringen överst varannan dag! ;)

  • Äldre 24 Mar 01:12
    #8
    +1

    Jag tänker mig att det borde vara snyggare att ha stenen innerst? Beror såklart på tycke och smak, och ringtyper, men har man en slät och en med en enstensring/andra krusiduller, så borde det väl rimligtvis vara snyggare att ha den pråliga innerst? :) För symmetrins skull! 

  • Ms T
    Äldre 24 Mar 20:40
    #9

    Vigselring ytterst förlovningsring innerst

  • Äldre 24 Mar 22:21
    #10

    Gör som du vill och själv känner för! Hur ofta tror du att du kommer att få frågan "vilken ring har du ytterst"? Känns som att det endast är blivande brudar som ställer den frågan.. Det finns ju inget rätt och fel i hur en ring ska se ut och vilken av ringarna som ska ha stenar i sig, därför är det ju omöjligt att med blotta ögat se vilken som är vilken, man kan bara anta.. och i ärlighetens namn, vad gör det om någon antar fel? Jag tycker att ringarna är en enhet, och det är ju hur de ser ut tillsammans som är det viktigaste.

    Jag kommer nog att ha vigselringen ytterst, men det beror på att jag tycker det ser bäst ut med den designen som jag har valt... om jag inte ändrar mig, är ett tag tills jag ska köpa den ringen =)

  • Äldre 25 Mar 00:46
    #11

    Jag tycker att det är en smaksak, samt vad som är mest estetiskt tilltalande.

    Finns inga rätt eller fel enligt mig...

  • Äldre 26 Mar 07:01
    #12

    Som flera andra sagt är det naturligtvis helt upp till dig själv, ibland kan man ju tycka att en ring "passar bättre" längst in än en annan.

     Jag blev bestulen på eller tappade mina "originalringar"
    (Maken var inte glad! ), men innan det hade jag vigselringen innerst helt enkelt för att jag ansåg att det var snyggast. Min snälle Make köpte nya ringar åt mig (med stränga förmaningar om att inte tappa dem, jag får inga fler om jag bir av med dessa ) de är exakt likadana med undantag för en liten diamant i den ena. Det kvittar ju vilken som sitter innerst då. Har även en tredje ring som jag bär mellan de bägge ringarna vilket jag tycker ser snyggt ut.


    Även helgon har ett förflutet, även syndare har en framtid.
  • Äldre 26 Mar 12:36
    #13

    Innan var det självklart för mig att ha vigselringen överst. Måste fråga varför min guldsmed tycker den ska vara innerst när jag hämtar mina nya ringar! :)

  • Äldre 26 Mar 13:06
    #14

    Vad jag läst mig till är det traditionellt vigselringen som sitter inners, för att den - till skillnad från förlovningsringen - inte tas av vid tex trädgårdsarbete. Finns möjligen också en koppling till den ven som sades gå direkt från vänster ringfinger till hjärtat, och som är anledningen till att det är på just vänster ringfinger vi bär ringarna. Den "viktigare" vigselringen skulle då bäras "närmast hjärtat". Naturligtvis gör man precis som man vill men det kan ju ändå vara kul att veta varifrån traditionerna kommer. :)

    Saxar från DNs Magdalena Ribbing: 


    "Vigselringen har högst status av de två trohetsringar som kvinnor ofta får. I många traditioner måste vigselringen vara enkel och slät, den ska bäras ständigt och ska därför vara enkel. Den ska också enligt traditionen sitta innerst på fingret. Förlovningsringen flyttas då till höger ringfinger innan vigselakten för att vigselringen ska få sin rätta plats. Efteråt sätts förlovningsringen tillbaka, traditionellt utanför vigselringen.


    I dag ser man även det motsatta så att förlovningsringen med sin fina sten skyddas av vigselringen som ofta är mindre dyrbar. Man gör förstås precis som man vill. Några officiella kvinnor som bär sina ringar enligt den traditionella ordningen är kronprinsessan Mary i Danmark och hertiginnan av Cambridge i Storbritannien; deras stora ädelstensprydda förlovningsringar sitter utanför vigselringarna. Men kronprinsessan Victoria brukar ha sin vigselring ytterst. Fritt val!" - blogg.dn.se/etikettfragan/2012/11/17/etikettspalten-frieri-forlovning-fortsattning/comment-page-2/

    "Internationell sed är på sina håll att kvinnan får en ädelstensprydd ring vid förlovningen och en slät ring vid vigseln. En orsak till att vigselringen är slät och enkel är att den är den viktigaste trohetssymbolen och är avsedd att bäras ständigt, vilket gör att den måste vara enkel och odekorerad för att inte haka i eller vara i vägen vid arbete osv. Förlovningsringen däremot kan tas av under arbete.
    ---
    Vid vigseln får kvinnan alltså enligt traditionen sin vigselring, och hon bär den då innerst på vänster ringfinger, med förlovningsringen utanför. Mannens förlovningsring byter status vid vigseln och övergår till vigselring. Det är inte konstigt att mannen den korta stunden vid vigseln har tagit av sin förlovningsring när den övergår till att bli vigselring. Men numera vill en del män också ha två ringar, och då behåller de förlovningsringen på vänster ringfinger under vigseln." - blogg.dn.se/etikettfragan/2010/11/08/ringratt-8463/comment-page-2/

Svar på tråden Vilken ring överst?