• Ms T

    Kört fast

    Hjälp jag har kört fast i bröllops planerna. Jag har köpt en bok där jag har skrivit in saker inför bröllopet. Men jag är tveksam till hur mycket jag vågar planera bröllopet eftersom vi ska ha barndop samtidigt. Jag är inte så långt gången i graviditeten. Är bara i vecka 12. Mycket kan hända än i graviditeten. Så bröllopet är väl tidigast om ett år. Jag vet vilken ring jag vill ha, klänning, skor, tiara o slöja. Men inte köpt än. Jag har dock frågat min bästa kompis så hon kommer att vara min brudtärna. Vi har bestämt vems efternamn vi ska ha. Men jag både vill planera mer o samtidigt inte. Ingen i familjen vet än för det ska bli ett överrasknings bröllop

  • Svar på tråden Kört fast
  • emchan

    Hej,

    Jag ser bröllopsplanering som två delar: den ena är vår egen del, och den andra är gästernas.

    I vår egen ingår de saker som gästerna inte riktigt berörs av, tex våra kläder (även tärna, marshalk), vart vi ska åka på bröllopsresa, hur vi ska lägga upp cermonin.. Ja, såna saker. Dessa saker berör såklart gästerna ("å vad fin klänning hon har"), men det är ändå inte de sakerna som gästerna direkt "värderar" om festen..

    I gästernas del kategoriserar jag saker som rör festdagen, och här utgår jag från vad gästerna upplever. Till exempel hur många gäster ska vi ha, hur många rätter på middagen, buffé eller servering, tårta eller bakelser, liveband, dj eller Spotify, pappersbruk eller hyra dukar eller köpa lakan... papperstallrikar eller porslincatering eller köpa på Ikea... hur ska dekorationerna vara, kan de köpas eller tillverkas själva.. Ja, såna frågor som liksom är skelettet i bröllopsdagen, och som är grundläggande när man ska lägga budgeten..

    Genom att dela upp det såhär kan jag lägga fokuset där jag vill, så får jag enklare att veta i vilken ända jag ska börja i.. Till exempel fundera på maten utan att hindras av att jag inte har en aning om vad för klänning jag ska ha..man kan ju här också få en överblick av när olika saker måste bestämmas, ska man välja lokal efter hur många gäster man vill ha, eller gäster efter vilken lokal man vill ha..

    Detta tänket hjälper mig, hoppas att du kan inspireras

  • Ms T

    Hehe misstänkte att det skulle vara pappersduk. Men tack bra idéer

  • emchan

    Tänkte visa hur jag lagt upp planeringen för att få en enkel översikt, ett excelark/spreadsheet :) Bara att stryka saker när man har bestämt sig.. Vi använder Google Docs, har en mapp som är delad med alla som är inblandade i planeringen (vissa dokument kommer såklart bara jag och min blivande make åt), jättesmidigt för då kommer alla åt allt på en gång :)

Svar på tråden Kört fast