• Äldre 19 Mar 10:37
    6197 visningar
    4 svar
    4
    6197

    Måla porslin, tips?

    Hej!
    Vi ska skriva på tallrikarna till bröllopet hade vi tänkt Glad

    Finns det något alternativ som inte behöver brännas i ugn?
    Med enbart en ugn och 50 tallrikar försöker vi undvika ugnen Flört

  • Svar på tråden Måla porslin, tips?
  • sötnöt­en
    Äldre 19 Mar 14:10
    #1

    Jag har själv kollat på porslinsfärg och har då hittat A-color som inte behöver ugn, men kan stärkas i ugn, men den verkar inte tåla så mycket då, så frågan är om det målande består trots att man äter på dem?

  • Äldre 19 Mar 15:23
    #2

    Man vill ju inte att gästerna ska få i sig färg när de äter Flört
    Vart har du hittat A-color? Man kanske kan testa på en tallrik först.
    De tallrikarna vi köpt ska slängas efter bröllopet, så de behöver ju inte tåla diskning av något slag.. Hittade en färg från FolkArt Enamles som inte behöver härda i ugn, men då ska tallrikarna stå fritt och lufttorkas i 21 dagar (!!!) vem har plats för 50 tallrikar utspridda i 21 dagar haha?

  • Äldre 19 Mar 15:52
    #3

    jag skulle nog enklast gå in på bokhandeln eller hobbybutik och leta en giftfri fast penna och skriva med.  Finns ju  många typer av tuschpennor som man kan skriva på glas med och just används i dekorsyfte men som egentligen bara är en "vanlig" penna. 
    jag skulle nog inte leta specifikt efter porslinsfärg utan satsa på en penna som håller för uppgiften och vara noga med att den bara är giftfri och inte kladdar. 

    ska ni bara skriva tex gästens namn eller annat som inte kräver avancerad färgsättning så skulle jag nog hitta en vanlig simpel märkpenna av något slag.

  • Äldre 20 Mar 09:05
    #4

    Köp en billig tallrik på loppis eller nåt och testa lite olika saker kanske?


    Testa förslaget från Nyfiken gul, nu fru med märkpenna eller glas/porslinspenna. 
    Och testa vad som händer om den sen används. Ni behöver ju inte äta maten från tallriken, men lägg upp lite matrester eller något på den och kleta runt lite och se om färgen släpper. 

    Ska ni bara skriva på kanten så rekommenderar jag att ni gör det på den kant som är längst från gästen vid dukning (mot glasen), för på så sätt kommer den att hanteras minst. Och alltså utsättas för minst nötning och fukt från mat.


    Men alltså det brukar gå rätt snabbt att härda tallrikar i ugnen. Det kan hända att ni kan köra 2-4 stycken i taget beroende på hur stora tallrikarna är och hur ugnen är formad. Och det är inte heller säkert att ni orkar göra alla tallrikar i ett svep ändå, utan ni kanske får dela upp det på 2 helger eller någon timme på kvällen lite då och då så då kommer det funka rätt bra att härda dom i ugnen i alla fall :) 

Svar på tråden Måla porslin, tips?