• Äldre 17 Mar 13:17
    4295 visningar
    1 svar
    1
    4295

    Efamol & sexlust?

    Hej!
    Efter 5 år med p-piller som gett svampinfektioner, torra slemhinnor och minskad sexlust är det dags att säga stopp. Fastän min gynekolog rådger mig att inte sluta. Då jag gjort ett uppehåll förut vet jag att huden kommer reagera och aknen kommer komma tillbaka i ansikte och rygg. Jag har läst att många rekommenderar nattljusoljan efamol då denna balanserar hormonerna och hjälper huden. (jag har tagit yasminelle de senaste åren)

    Dock har jag även hört att Efamol så som andra hormonbalanserande preparat ger minskad sexlust. Har någon erfarenhet av detta? Är det värre än när man går på p-piller? Känns dumt att sluta på p-piller och gå över till något annat som också rubbar sexlusten. Men det hade såklart varit skönt att slippa ha en hud som ballar ur!

    Supertacksam för svar!

  • Svar på tråden Efamol & sexlust?
  • madmox­xi1177
    Äldre 27 Apr 14:01
    #1

    Jag åt p-piller sen jag vad 15, nu förra året slutade jag för att det får fan vara bra någongång(!!) och satte in en kopparspiral. Min hud exploderade med finnar för jag har ett genetisktarv... Thanks Dad!
    Jag äter just nu (3:e omgången) K.Tetralysal 300mg för acnen och är jättefin!!! Jag(vi,sexet) mår sååååå mkt bättre utan hormonerna och jag vill inte gå tillbaka till piller igen.

    Om du vill byta till en annan p-pilla istället så rekommenderar jag YAZ, vätskedrivande och finnbekämpande. Jag tappade iaf inte sexlusten.

    När de beträffar Efamol
    www.lifebutiken.se/produkter/kvinna-man/nattljusolja/efamol-60-kap (???)


    så innehåller det inget som påverkar dina piller. Däremot är omega 3/6 blodförtunnande så du är beredd på mer mensblödningar och att du berättar det för ev. läkare. Viktigt vid operationer.

    Jag hade provat byta piller först, alternativt byta preventivmedel helt.
    Det du kan göra är att när (om) dina finnar kommer igen så kontaktar du din vårdcentral och ber om hjälp för detta, finns så mkt att tillgå utanför Apotekets hyllor.

Svar på tråden Efamol & sexlust?