• Blivandebrudensabina

    Nu är det dax för planering.

    Hallå. 
    Nu är det dax att börja planera för bröllop men i vilken ände börjar man? Här sitter och vet att jag vill gifta mig nästa sommar men hur går jag till väga nu? 

    Tusen tack för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-03-13 14:05
    Hallå! Nu är det dax för oss att gifta oss, Vi har varit förlovade länge och nu vill vi bli äkta makar men vilken ände börjar man? Vi vet att vi vill gifta oss nästa sommar..

  • Svar på tråden Nu är det dax för planering.
  • Nightrod

    Med risk för att låta spydig, vilket jag inte menar.

    Men, du får nog fylla på din trådstart lite.
    För just nu står det mest att du VILL gifta dig,  Förutsätter att du har en sambo/partner till att börja med. Har ni kommit överens om att ni skall gifta er eller är det något du bara vill ännu....

    Menar inget illa, men vart är du i nuläget med bröllopet


    Live free, ride free
  • crs

    Vi körde vår planering i ordningen ungefär:
    Bestämma datum (vi bestämde oss i somras någon gång)
    Börja spara pengar och sätta en budget (i samband med att vi satte datum)
    Berätta att vi ska gifta oss för familjerna, så de inte hittar på annat då (i december)
    Bokade bröllopsresan och allt till det (i januari)
    Bokade vigselförrättare (senare i januari)
    Bestämde hur dagen ska se ut, och ändrade oss lite fram och tillbaka.
    Och sen har vi jobbat efter det, bokade restaurangen vi ska äta på, efter det hade vi ju allt bestämt så vi skickade inbjudningarna för ett par veckor sen. Nu idag har vi beställt våra ringar, och i veckan beställde jag kläder.

    Så ja, låter som att ni är i läget att sätta en budget. Det är ju superviktigt, eftersom ni kommer måsta anpassa allt annat efter den. Efter det kan man väl göra saker lite i vilken ordning som. Vissa börjar med att spana på klänning, andra bokar lokaler först (kan vara bra om man är petig med platser), vi som såg fram emot resan och håller resten rätt litet började med att fixa den.

  • Nyfiken gul , nu fru

    Enkelt sagt: 

    *Bestäm er för exakt vilket datum det är frågan om 

    *Fundera på vilken sorts bröllop ni ska ha - kyrka, borgerligt? Stort maffigt o många gäster eller en handfull gäster eller bara en intim vigsel med två vittnen eller värsta brakfesten? 

    *Sätt en budget.  Vad får det kosta och har ni råd att få ihop pengarna till det tänkta datumet?  Vad i planeringen får kosta och vad kan ni skippa helt? 

    *berätta för närmaste familjen att ni ska gifta er så dom inte planerar in semesterresor eller dyligt. 

    *Ska ni gifta er i en populär kyrka eller vill ha ett populärt vigseldatum så är det bra att boka kyrka/vigselförättare i god tid.  Många kyrkor kräver 1 år i förväg. 

    *Kolla festlokaler - kyrkan har församlingsgården att hyra och brukar ingå när man bokar vigsel så den är oftast gratis.  Festlokaler i övrigt kräver också oftast bokning 1 år i förväg just för att det bokas fester och andra event i dessa lokaler. 

    * När ni kommit så här långt så kan det vara läge för att slappna av och sen inrikta sig på kläder, ringar, fixa gästlista, skriva inbjudningskort osv..

Svar på tråden Nu är det dax för planering.