• Ms T
    Äldre 3 Mar 10:46
    1962 visningar
    6 svar
    6
    1962

    råd

    Hej vi ska ha ett överrasknings bröllop. Vi slår ihop dop och bröllop. Vi har inga familjer som skulle festa tillsammans. Så jag funderar på vad vi ska ha att äta. Bröllop blir nog december i år eller i januari nästa år. Jag vill ha någon form av god mat. Men vet inte riktigt vad. Vi blir max 35-40 personer. Kom gärna med idéer:)

  • Svar på tråden råd
  • crs
    Äldre 3 Mar 10:56
    #1

    Den uppenbara frågan: vad tycker ni är gott?

  • Äldre 3 Mar 10:56
    #2

    Varför väljer ni inte helt enkelt något som ni själva tycker om att äta?


    Sen beror det ju lite på vart ni ska träffas och äta, hur många som ska äta, finns tillagningsmöjligheter där, allergier, ska ni anlita någon som fixar maten, vill ni ha buffé eller sittande middag... osv


    Börja fundera på sådana saker först, så kan du säkert få bra hjälp sen.
    Annars kan råden du får spreta väldigt mycket, och många av dom är nog inte ens till någon större hjälp för det passar inte stället ni ska vara på eller sättet ni ska äta...

  • Äldre 3 Mar 10:57
    #3

    Oj jaha det blir ju allt mellan himmel och jord då du inte tar bort några alternativ.


    Beror ju på om du vill ha ?fancy dinner? eller rustik mat, Sittande eller bufee osv.


     


    Men jag hade i alla fall valt bort ALLT som ens är i närheten med julbordsmaten då man får det instoppat i varenda ledig kroppsöppning under den tiden som du skall ha bröllopet, personligen skulle jag fortfarande valt samma koncept vi har idag med grillbuffe (bara för att det är så jävla gott med kött) och skaldjursfrossa dagen efter.


    Men som tur är så är få som oss så kanske ett ?lättare? alternativ av mat för att bryta helt med den tunga julmaten?? Vilka vet jag inte riktigt, så svårt när man itne vet om folkets stil och tycken. Vi har mycket enkla människor som gillar rejäl enkel god mat (husmanskost), som inte skulle uppskatta stora tallrikar med prydligt upplagd mat. Hade jag inte haft detta hade jag nog haft något helt annorlunda tex Thai?


     


    Du känner dina gäster bäst, vad uppskattar de?


    Live free, ride free
  • Ms T
    Äldre 3 Mar 12:22
    #3

    Tack alla. Nej ingen fancy mat. Det är inte vi. Ja vi har tre med mig själv som är laktosintoleranta, en som både är gluten och diabetes. Men sen har jag funderat på både grillat och typ exotisk bricka. Eller något i den stilen. Nej julmat finns inte i tankarna. Folk äter sig ändå trötta på det. Vi funderar på att ha festen i lokalen brevid kyrkan.

  • Äldre 3 Mar 12:26
    #4

    Laga maten själva? Catering?

  • crs
    Äldre 3 Mar 12:33
    #5

    Vi är inte heller så mycket för fancy mat, utan gillar liksom.. god mat. Vi kommer servera hamburgare! Eller ja, restaurangen där vi äter kommer servera det. Det är ju lätt att göra "extra bra" själv också, och går att variera i oändlighet beroende på vad ni gillar. Om ni kör det som buffé så kan man ju också ha massa olika tillbehör och alla får som de gillar det och enkelt allergianpassat. :) 

  • Ms T
    Äldre 3 Mar 18:01
    #6

    Tack :)

Svar på tråden råd