• Äldre 26 Feb 21:36
    3385 visningar
    3 svar
    3
    3385

    Går denna klänning att sy in?

    Hej!

    Jag tar studenten nu i juni och ska gå på bal. Jag har hittat en klänning jag vill ha, dock är det tyvärr fel storlek, nämligen 36. Jag är en 32/34 så jag måste skicka iväg den för att sy in den, men nu undrar jag om ni tror att det är möjligt att göra det på denna klänning utan att den blir förstörd? Det är nämligen så att det är stenar hela vägen runt.

  • Svar på tråden Går denna klänning att sy in?
  • Plätti­s
    Äldre 27 Feb 09:32
    #1

    Det är förmodligen en mycket dålig idé att försöka sy in den om det är stenar hela vägen runt. Omöjligt skulle jag inte säga, men det kommer inte bli i närheten av lika fint.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 27 Feb 09:51
    #2

    Det kan jag inte svara på utan att känna på den.


    Det beror på hur stenarna är fastsatta och lite annat sånt smått och gott.
    GÅR gör det säkert. Men om man måste sprätta bort massa fastlimmade stenar så kan tyget bli fult, så det gäller att man inte sprättar bort för många. Om stenarna är fastsydda så blir inget förstört, men om man har otur så kan man behöva ta bort nästan ALLA stenar om dom är fastsydda tvärs över klänningen istället för uppifrån och ner, för klipper du av tråden dom sitter på så kommer dom ju ramla av annars.


    Gå till en sömmerska i närheten av dig som kan göra en bedömning.
    Om du inte har möjlighet till det så skulle jag inte ha chansat

  • Äldre 27 Feb 10:15
    #3

    Jag hade en klänning med paljetter som gick prima att sy om, men då var de fastsydda. Med fastsydda går det finfint om du har en duktig skräddare som gör det. Håller med ovanstående om att det nog blir svårt om de är limmade.

Svar på tråden Går denna klänning att sy in?