• Jennyc

    Inbjudningar, färgtema osv, Hjälp!

    12:e september, räknar ni det som sensommar, eller ser ni det som höst?


    Jag personligen tycker att datumet känns lite luddigt gällande årstid. Färgtemat är nämligen tänkt att matcha årstiden och färgerna ute. Vilket gör att jag nu velar om jag ska satsa på de höstiga färgerna som det var tänkt från början. 


    Hur skulle ni ha tänkt, och hur tänker ni som ska gifta er vid samma datum? Vi bor i Stockholmsområdet.


    Och när bör man skicka ut save the date-korten samt beställa inbjudningskorten? Jag vill inte skicka ut för tidigt med riska att korten hamnar i en låda och glöms bort. 


     


    Ni som sitter på bra "lathundar" eller bra exempel på vad som bör finnas med på inbjudningskorten och andra tips, maila dem jätte gärna till mig. Adressen skickas vid PM. Lite nojig över att det kommer en massa onödig reklam om jag skriver ut mailadressen (?) 


    Ni som haft en bröllopssida på nätet med all övrig info som vägbeskrivning osv. Hur har det fungerat? Alla kanske inte har tillgång till internet, och äldre som kanske inte är hemma på det här med bloggar och hemsidor. Är det bättre med internet och en relativt stilren inbjudan eller går det smidigt att skriva ALLT  på inbjudningskorten? Vad bör man ha med? 


    Frågorna är många nu. Nyss var det över ett år kvar till vår dag, nu är det bara sju månader, hur i hela friden gick det till??!!


    Alla tips är mer än välkomna!!

  • Svar på tråden Inbjudningar, färgtema osv, Hjälp!
  • Chicita

    Vi gifte oss den 3/9 och det var då mer sommar än höst Flört

    Vi hade många otekniska gäster som vi vet knappt äger en dator så vi gjorde mer "inbjudningsbrev" än "inbjudningskort"




    Men vi gjorde så att vi informerade våra föräldrar väldigt ingående så att dom kunde svara på eventuella frågor folk ville ha svar på - men inte fråga oss om. Och så satte vi upp en bröllopshemsida där man kunde söka mer info också.

    Ni kan rätt enkelt lägga med ett litet extra papper med information, typ vägbeskrivning mm, sånt ni inte vill ha i själva inbjudan, men som ni vill vara säkra på att det kommer fram.


    Jag skulle skippat save the date om ni gifter er i September nu i år. 
    Skicka inbjudningarna i typ Mars istället. Det brukar vara kutym med 6 månader innan tillställningen Glad

  • Endora
    Chicita skrev 2015-02-12 14:22:44 följande:

    Vi gifte oss den 3/9 och det var då mer sommar än höst Flört

    Vi hade många otekniska gäster som vi vet knappt äger en dator så vi gjorde mer "inbjudningsbrev" än "inbjudningskort"


    Men vi gjorde så att vi informerade våra föräldrar väldigt ingående så att dom kunde svara på eventuella frågor folk ville ha svar på - men inte fråga oss om. Och så satte vi upp en bröllopshemsida där man kunde söka mer info också.

    Ni kan rätt enkelt lägga med ett litet extra papper med information, typ vägbeskrivning mm, sånt ni inte vill ha i själva inbjudan, men som ni vill vara säkra på att det kommer fram.


    Jag skulle skippat save the date om ni gifter er i September nu i år. 
    Skicka inbjudningarna i typ Mars istället. Det brukar vara kutym med 6 månader innan tillställningen Glad


    fina ni var. vi hade också medeltida tema på hela bröllopet i september.
  • Endora
    Jennyc skrev 2015-02-12 14:03:06 följande:

    12:e september, räknar ni det som sensommar, eller ser ni det som höst?


    Jag personligen tycker att datumet känns lite luddigt gällande årstid. Färgtemat är nämligen tänkt att matcha årstiden och färgerna ute. Vilket gör att jag nu velar om jag ska satsa på de höstiga färgerna som det var tänkt från början. 


    Hur skulle ni ha tänkt, och hur tänker ni som ska gifta er vid samma datum? Vi bor i Stockholmsområdet.


    Och när bör man skicka ut save the date-korten samt beställa inbjudningskorten? Jag vill inte skicka ut för tidigt med riska att korten hamnar i en låda och glöms bort. 


     


    Ni som sitter på bra "lathundar" eller bra exempel på vad som bör finnas med på inbjudningskorten och andra tips, maila dem jätte gärna till mig. Adressen skickas vid PM. Lite nojig över att det kommer en massa onödig reklam om jag skriver ut mailadressen (?) 


    Ni som haft en bröllopssida på nätet med all övrig info som vägbeskrivning osv. Hur har det fungerat? Alla kanske inte har tillgång till internet, och äldre som kanske inte är hemma på det här med bloggar och hemsidor. Är det bättre med internet och en relativt stilren inbjudan eller går det smidigt att skriva ALLT  på inbjudningskorten? Vad bör man ha med? 


    Frågorna är många nu. Nyss var det över ett år kvar till vår dag, nu är det bara sju månader, hur i hela friden gick det till??!!


    Alla tips är mer än välkomna!!


    kanske ska svara på det tråden gällde med.  september känns kanske lite tidigt för dem färgerna, har väl inte hunnit bli dem varma färgerna i naturen då va? ofta väldigt fint väder i september med. Men kanske nån fin kombo med sommar/höstfärger?  dock älskar jag dem varma höstfärgerna!

    Ni kan ju ha vägbeskrivning på hemsidan och till dem äldre skicka med en liten extralapp med vägbeskrivning? många av våra samåkte, som funkade bra, vi hade bara kortfattat på inbjudan.
  • Chicita
    Endora skrev 2015-02-12 14:44:47 följande:
    fina ni var. vi hade också medeltida tema på hela bröllopet i september.

    Tack :) 


    Bra tema - bra månad Flört

  • Elna14

    Jag håller med Chicita som vanligt, skippa save the date, vad ska det vara bra för om ni gifter er i sommar, skicka inbjudningarna i stället. För mig känns september mer sensommar än höst, men visst går det att hitta blommor i höstfärger ändå om ni vill det. Om ni satsar på till exempel mörklila, rosa och lite orange så blir det ju lite höstigt men ändå mer somrigt.
    Vi hade en ganska kortfattad inbjudan, och hade samlat all info på en hemsida. Det funkade bra för oss, men det beror ju på hur era gäster är. Vi hade nog knappast någon som aldrig går nära en dator. Om ni bara har någon enstaka äldre släkting som ni inte tror fixar det kan de säkert be någon om hjälp, men om ni har många som inte använder internet är det nog bättre att skicka info med inbjudan.

Svar på tråden Inbjudningar, färgtema osv, Hjälp!