• detondabrostet

    Boende för utrikes gäster?

    Vi kommer förmodligen ha ett gäng gäster som åker från utlandet för vårt bröllop, vissa inom Europa, men några från USA och Kanada. Några av dem har släkt och vänner här som de brukar bo hos när de är på besök, men några av dem har inga sådana möjligheter och är dessutom fattiga studenter. Från början hade vi tänkt erbjuda dessa personer att låna vår lägenhet att bo i från bröllopet och framåt, så länge de stannar. Vi hade då tänkt spendera bröllopsnatten på hotell och planen var att åka på bröllopsresa dagen därpå. Nu har vi (främst av ekonomiska skäl, vi är också fattiga studenter) valt att skjuta på resan och förmodligen bo hemma på bröllopsnatten. 

    Frågan är hur vi ska göra med dessa gäster. De kommer ha spenderat pengar på flygbiljetter och det känns inte kul att de dessutom ska behöva betala boende! Jag skulle hemskt gärna betala för deras boende om vi hade haft råd, men hade vi haft pengar hade vi ju tagit in på hotell själva och lånat ut lägenheten GladLägenheten är inte tillräckligt stor för att jag ska vara bekväm med att de ska bo här med oss, inte på bröllopsnatten!

    Kan vi leta upp några billiga alternativ att tipsa om? Är det bättre att försöka se om de kan bo hos familj/vänner till oss? Någon som har någon annan idé på hur vi kan hantera detta? Hade det varit långväga svenskar hade jag nog varit mer bekväm med att låta dem fixa boende själv, men det känns som att det är mer kutym i amerikansk kultur att stå för sådana kostnader för gästerna. 

  • Svar på tråden Boende för utrikes gäster?
  • Chicita

    Hör av er till ett eller två hotell och lika många vandrarhem och berätta om hur många det kan tänkas bli som behöver boende. Och be att få bästa möjliga pris samt bokningskod gästerna kan uppge vid bokning för att få det priset.


    Kolla sen runt med vänner och släktingar om dom kan ha ett gästrum eller en soffa över och i så fall hur många personer dom kan vara värdar åt.


    Sammanställ detta sen med kontaktinfo och skicka ut till dom långväga gästerna i samband med inbjudan. Berätta att det är först till kvarn som gäller när det är boende hemma hos folk.

  • crs

    Kolla Airbnb med, där brukar man inom många städer hitta billigare boende än hotell. Om ni bor i en större stad finns säkert en del att välja på.

  • Elna14

    jag håller helt med Chicita. Kolla runt om ni har släktingar och vänner som kan ha plats till en gäst eller två. Erbjud sedan gästerna det alternativet, samt ge förslag till hotell och vandrarhem i olika prisklasser som de får betala själva. Om ni inte har råd tror jag nog att era gäster har förståelse för att ni inte kan ordna hotellboende åt dem. 

  • Alyllyra

    Hör runt lite med släkt och vänner, det kanske visar sig att din kompis kusins moster ska bort den helgen och kan tänka sig att låna ut sin lägenhet. Eller att nån har en uthyrningslägenhet i föreningen som är ledig.
    Annars är vandrarhem en bra idé, det är oftast inte superdyrt och om ni kan få något bra pris så är det ännu bättre. Airbnb.com som crs tipsade om är inte heller dumt!

Svar på tråden Boende för utrikes gäster?