• vinkelina

    Fundering om möhippa

    Kommer inte att ha någon tärna då de vänner jag funderar inte kommer att ha tid med uppdraget. (Stressade småbarnsföräldrar)

    Det leder till fundering om möhippa. Mina vänner finns rätt utspridda och alla känner inte till alla. Funderar därför om det är "ok" att ge en lista på namn jag vill ha med och att jag önskar tex islandshästridning och middag. Skulle i såfall ge listan åt min syster så hon får fixa med datum, event osv. Dvs en planerad överraskning.

    Vill inte alls sälja kyssar på stan eller klä ut mig till en strippa vilket är vääääldigt populärt här

  • Svar på tråden Fundering om möhippa
  • Sofia2015

    Jag tycker att det är okej! Jag vill inte heller ha sånna "skämma ut sig"-grejer, och det tänker jag göra klart för mina tärnor, även fast jag är ganska säker på att de  känner mig tillräckligt väl för att veta det. En lista på namn är ju också smart, det är väl svårt för din syster att veta vilka du skulle vilja ha med? =)

  • Pess

    Ja visst borde du väl kunna hinta om vilka du önskar ska bli bjudna, så att ingen viktig missas. Och att nämna saker som man absolut inte skulle kunna tänka sig att göra, som skulle vara jobbiga för en, tycker jag absolut att du kan ta upp med någon av dem som kommer hålla i uppstyrningen. Att däremot ha önskemål om vad som ska hända på möhippan blir ju lite.. konstigt? Hela grejen är ju att dina närmsta ska ordna en fest för att överraska dig!

    Nu vet jag inte alls vad islandshästridning kostar där du bor, men om det kostar en slant kan eventuellt inte alla som du vill ha med delta ens. Det blir lite snedvridet om den som får "presenten" har krav på vad de andra ska ge. Och ja, ett så tydligt önskemål från bruden är lika med ett krav när det kommer till en möhippa som de ska ordna för henne skull! 

    Du kan ju hinta om att du vill rida islandshästar vid sammanhang då möhippa inte är på tal! Så kanske de snappar upp det och ordnar det! Det blir ju både roligare för dem och för dig om det blir på "deras initiativ"!

    Men nej, tycker det blir lite fräckt att önska sig. De kanske har tänkt sig världens roligaste grej, och lagt ner massa jobb på att ordna något, och så kommer bruden och vill ha islandshästar, då måste de ju bara styra av allt och ordna enligt dina önskemål. :)

    Nu är det ju du som känner dina tärnor och vänner bäst, men jag hade inte sagt något mer än möjligtvis att jag helst inte blir utskämd på stan!

  • Pess

    Ursäkta, missade att du ej kommer ha några tärnor. Så bortse från det ordet i sista meningen! :) 

    Jag tror inte att du behöver oroa dig! Lika väl som du känner dem så känner ju dem dig, och kan nog ha ett någorlunda hum om vad du är bekväm med och inte! Jag vill tro att alla som ordnar möhippor vill att det ska bli en så rolig och minnesvärd dag som möjligt för hippans huvudperson! Så, ta det bara lugnt! Det kommer säkert bli superkul oavsett vad de hittar på! 

  • vinkelina

    Det jag oroar mig för är just det att här i mina knutar är det "tradition" att skämma ut bruden, därför fundera jag just om man skulle lägga in på en lista "detta vore roligt" inom rimliga gränser

  • Chicita

    Jag gjorde i princip tvärt om.
    Jag sa "jag ställer inte upp på några pinsamheter. Om ni vill ha en förnedringshippa så kan ni förnedra varandra - för då åker jag hem"

    Så jag ställde krav på vad jag INTE tänkte ställa upp på.

    Jag hade två tärnor, först var det min bästa vän och min äldsta svägerska. Min bästa vän tyckte det var jätteroligt att göra mig orolig och ledsen och dessutom ville hon att jag skulle byta tema då hon inte gillade det vi skulle ha så jag bad henne dra åt h-vete Tungan ute
    Men innan det hade jag haft ett snack med min äldsta svägerska och talat om vad jag absolut inte gick med på och sagt att om dom skulle ordna en hippa så hoppades jag att hon styrde upp så att det inte blev något sånt pga hur min "vän"betedde sig.
    Svärmor hade listan på alla vi skulle bjuda in till vigsel och middag. Så det var enkelt för henne att få tag i den om hon ville...


    Jag var dessutom övertydlig på att det inte var några krav för mig att få en möhippa och att jag och maken skulle bli mer än nöjda att bara få en lugn kväll hemma hos någon av dom med lite spel, snack och gott att äta, men att vi inte ens förväntade oss det.
    Allt för att dra ner på pressen på dom Glad

  • Pess

    Det kan nog vara klokt att göra som Chicita också råder dig till :)

    Och Chicita, känner igen din historia. Har läst när du skrivit om det tidigare. Blev lika förfärad då. fy alltså. Vad obehaget när någon så nära vill göra så mot en.. Vid ett sådant tillfälle dessutom! Förstår att du inte ville ha henne där! Får man fråga vad som blivit av er relation efter detta?

  • PiaB igen

    Jag har gjort som Chicita, och sagt vad jag absolut INTE vill OM någon planerare hippa. Då har jag fått en del kommentarer om att jag är tråkig... Men när jag frågasätter varför de vill att jag ska göra något jag inte vill, blir de tysta. Jag har sagt att jag inte ställer upp, jag följer inte med, de får skämma ut varandra utan mig isåfall.

    Nu tror jag inte att det blir någon hippa eftersom vi gifter oss utomlands. Däremot har de som åker med oss på bröllopet, föreslagit att vi kan gå ut och äta tillsammans, och bowla (gifter mig med en tävlingsbowlare, och hans bowlade bror ska också med). Och något sådant skulle vi båda uppskatta, så det blir en svenhippa

    Jag tycker det känns bättre att säga att OM någon planerar något så vill jag inte... Istället för att säga vad jag vill, utan att veta om någon planerar något.

  • NathalieGIgen

    Du kan absolut ge din syster en lista på namn, det är ju bara hjälpsamt.

    Däremot är det ju rätt fånigt att säga VAD du vill göra - då kan du lika gärna styra den själv? Poängen med en möhippa är ju att man ska ha en kul och överraskande dag som ens nära har planerat. Säga att du inte vil göra pinsamma saker ' är ju en sak, och det kan du absolut göra. Men inte att "beställa" t.ex. islandshästridning....

  • Chicita
    Pess skrev 2015-02-08 03:00:45 följande:

    Får man fråga vad som blivit av er relation efter detta?


    Vi pratade inte på lite drygt ett år, sen tog vi upp kontakten igen, men då jag inte riktigt kände att det var på bådas villkor så lät jag det rinna ut i sanden.
    Om inte jag ansträngde mig för att hålla kontakt så blev det liksom inget. Och när vi pratade var det bara om hennes problem. Mina problem (om jag hade några) bagatelliserades och så kom vi in på hennes varje gång. 
    Orkade inte med en sådan energitjuv...


    I dag har vi sporadisk kontakt. Vi kan prata lite på nätet och om vi råkar hamna på samma ställe så kan vi ha kul ihop, men vi umgås inte som vi gjorde tidigare

Svar på tråden Fundering om möhippa