• Äldre 25 Jan 23:25
    31786 visningar
    28 svar
    28
    31786

    Klänning till borglig vigsel?????

    Vi kommer gifta oss borglig i april månad men vad kan man ha för klänning då det blir vi, våra barn och 2 vittnen så lång-vit-bröllops-klänning går bort ????

  • Svar på tråden Klänning till borglig vigsel?????
  • Äldre 26 Jan 00:11
    #1
    +1

    Precis vilken du vill! Vill du ha lång och vit funkar självklart det med! Hade jag själv gift mig så hade jag nog antingen valt en vit klänning, men inte i typisk brudmodell, utan lite enklare. Eller en t ex axelbandslös långklänning i någon fin färg :) Det beror helt på vad du vill! En kvinna jag känner gifte sig i vit kjol-kostym! Skitsnyggt förmodligen! :)

  • crs
    Äldre 26 Jan 07:02
    #2

    Ja, ha på dig precis vad du vill! Här är ett gäng exempel på hur olika man kan ha: www.buzzfeed.com/mackenziekruvant/city-hall-weddings-that-prove-less-is-more

    Vi kommer gifta oss borgligt, dock i sällskap av lite fler personer än ni (mest bara för att våra familjer gärna ville vara med.), sådär 20 vuxna och ett gäng barn. Jag kommer ha på mig en jätteenkel klänning, typ denna fast vit: www.jjshouse.com/Sheath-Column-Strapless-Knee-Length-Satin-Bridesmaid-Dress-007000871-g871  och en matchande bolero om det är kallt (vi ska ha vigseln utomhus). Men jag har även varit inne och funderat på en långkänning i chiffon, eller kort i chiffon, liknande fast i spets och med axelband och tja.. lite olika. Bestämde mig för ngt sånt för jag tror det är det jag kommer trivas bäst i helt enkelt. :)

  • Äldre 26 Jan 07:22
    #3

    varför går vit bröllopsklänning bort?  Du gifter ju dig ändå! 

    Vill du vara brudklädd så var det såklart! 

    Du behöver ju inte välja bort brudklänningen barra för att det är en intim vigsel, men du kan ju kanske välja en enklare brudklänning om du tycker att en bakelseklänning med slöja o tiara känns overkill.

      Finns många enkla raka modeller du kan välja och kanske bara ha en fin blomma i håret? 

  • Äldre 26 Jan 07:27
    #4

    Min svägerska gifte sig borgerligt och hon hade sytt sin egen brudklänning, en tvådelad med lång kjol och topp i vit satin och spets. Slöja och ett diadem av blommor som matchade brudbuketten.   Vi var ca 15 gäster 

    Min bästa väninna gifte sig borgerligt med bara deras barn och föräldrar närvarande. Hon valde en vit knäkort volangklänning , typ studentklänning. Hade en rosa bolero till. Fint uppsatt hår. Inga blommor.  

  • Ms T
    Äldre 26 Jan 08:19
    #5

    Vad du vill som känns rätt för dig

  • Äldre 26 Jan 18:38
    #6

    Jag ska gifta mig borgerligt i maj och ska ha en "riktig" bröllopsklänning. Köpte en på blocket för 1500 kr, kostade 8000 från början. Det blir jag, min blivande och två vittnet samt vigselförrättaren som är närvarande vid vigseln. Vi ska ha ett hemligt bröllop och sen fira det med andra.

    Jag funderade på vad som var viktigast för mig kring bröllopet (tex blommor, ringar etc) och kände att klänningen var en stor grej för mig.

    Men som sagt, hur du vill göra är upp till dig.

  • Äldre 29 Jan 01:44
    #7

    Gifter oss också borgligt och jag söker nu en klänning i ljusblå färg. Har varit gift tidigare

  • Aniara­4
    Äldre 31 Jan 19:02
    #8

    Du kan ha precis den klänning du vill ha, tycker är fin och känner dig bekväm och "rätt" i. Vill du ha en flådig brudklänning finns det inget som säger att du inte kan ha det bara för att vigseln är borgerlig. Vill du ha en enkel sommarklänning kan du ha det. Vill du ha en aftonblåsa går det bra det med.

    Det kan ju vara en fördel med att inte ha ett väldigt traditionellt bröllop, det finns inga etablerade traditioner och regler och förväntningar, ni kan göra det till precis den vigsel som passar er bäst!

  • Äldre 4 Feb 22:21
    #9

    Anledningen till st vit typisk bröllopsklänning går bort är för att vi helt enkelt inte vill ha den typ av bröllop och man är ju inte mindre gift bara för man väljer bort den typ av klänning????

  • Äldre 4 Feb 23:05
    #10

    Jo, Liina87, du kommer aldrig att vara lika gift som de som valt att skrida fram längs altargången i lång vit klänning med tillhörande slöja! Tomte

Svar på tråden Klänning till borglig vigsel?????