• Äldre 20 Jan 22:23
    1696 visningar
    2 svar
    2
    1696

    Krångligt med bordsplacering

    Vi har stött på ett problem som får mig att vilja rycka loss stora tussar från håret. Blir galen på denna j*vla bordsplacering. Vill ha bordsplacering då vi kommer vara 60 personer och vill undvika "grupper" och att singlar känner sig utanför. Vår lokal tillåter oss bara att duka som ett E, så många öar är uteslutet pga platsbrist. Vi har även honnörsbord med mig, min blivande, samt våra föräldrar. Totalt 6 stycken på det bordet. Sedan till problemet. Det är 60 andra gäster som ska placeras. 10 av dom pratar enbart engelska, så det vore ju bara elakt att sära på dom. En är rullstolsburen och beroende av sin assistent, vilket självklart inte ska rubbas på. Vi har 5 stycken (som det ser ut just nu) som är singlar och kommer utan någon. Vi har även homosexuella (om ni tänker på varannan tjej/varannan kille) annars har vi rätt jämn fördelning mellan könen. Vi ska ha tre långbord (utöver honnörsbordet) med 20 platser på varje "spene". Det blir alltså 10 platser på varje sida. Hur löser vi detta på ett shysst sätt? 

  • Svar på tråden Krångligt med bordsplacering
  • Äldre 20 Jan 22:37
    #1

    sluta tänk manligt och kvinnligt och att man "måste" ha en bordskavljer

    Förutom att den med rullstol och assistent måste ha specialplats så finns det sen ingen anledning att tänka traditionellt. 

    Sätt färgkoder på gästerna  och sen blanda friskt... 

    Sätt en färg på hälften av gästerna och en färg på andra halvan. Sen kör ni varannan.   Eller dela upp gästerna i mindre grupper och kör fler färger och sen gör ni   på.. (tex  grön, röd, gul , grön, röd,, gul osv) 

    skippa helt enkelt alla undantag, vad gör det om engelsktalande hamnar brevid tre svenskar och har en engelstalande tre stolar bort?   Sånt löser sig alltid och ingen kommer känna sig utanför.  

  • Äldre 20 Jan 22:43
    #2

    Färgkoda era gäster...


    Vi hade temabröllop och gästerna fick ange på anmälan om dom kom som Adel, borgare, bönder eller i vanliga kläder. Klädseln skulle påverka bordsplaceringen.
    Så vi skulle ta hänsyn till det, om det var en kille eller tjej osv.
    Jag höll på att bli knäpp innan jag kom på lösningen...


    Jag plockade ut 5 färger (honnörsbordet, adel, borgare, bönder och vanliga) i två nyanser.
    Tjejernas namn i respektive "kategori" skrev jag på dom ljusare lapparna och killarnas på dom mörkare.


    Sen placerade jag ut dom som måste sitta på ett speciellt ställe och efter det så såg jag bara till att fördela grupperna jämt.
    Vi gick inte stenhårt efter "varannan herre/dam" utan jag tyckte det var viktigast att hitta folk som kunde ha trevligt ihop.


    Ett exempel för dig kan ju vara att sätta dom engelsktalande som en färg och vara noga med att dom har någon bredvid sig som du vet är bekväm med att prata engelska. Du kanske kan dela upp dom engelsktalande i 5 grupper om 2 och sen dessutom då se till att det runtom dom finns andra som inte har problem med det språket :) 

Svar på tråden Krångligt med bordsplacering