• Äldre 19 Jan 18:33
    8469 visningar
    9 svar
    9
    8469

    Ring av koppar, tips?

    Jag använder mer eller mindre aldrig smycken...och nu ska jag ge mig på att hitta en vigselring...*gulp*


    Har ni några tips på vart jag kan börja botanisera efter en ring av koppar?


    Inom eller utanför Sveriges gränser spelar ingen roll.


    Stort tack på förhand!

  • Svar på tråden Ring av koppar, tips?
  • Plätti­s
    Äldre 19 Jan 18:47
    #1

    Vilket ovanligt materialval Får man fråga varför du valt just koppar? 

    Det finns en del på Etsy, och för att få rätt storlek finns det ringmått med internationella jämförelser att beställa på nätet, och jag tror det gick göra på länk nummer två. 

    www.etsy.com/market/copper_wedding_ring 

    www.kodega.se/guidance/size_chart.php


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Alylly­ra
    Äldre 19 Jan 19:26
    #2

    Jag hade ett tag en ring av koppar, inte som vigselring utan som "vanlig" ring. Jag kan varna för att den väldigt enkelt missfärgas - dels själva metallen, men också fingret som den bärs på. Jag hade en grön rand runt fingret varje gång jag burit den...

    Men om du tror att det är rätt för dig så kör på det! Koppar är ett rätt billigt material, så du kan ju beställa hem en enkel ring att testa med först så att du inte blir besviken. Min köpte jag på Etsy.

    Annars kanske roséguld kan vara något att kika på. Nästan samma färg men mycket mer beständigt.

  • Äldre 19 Jan 19:37
    #3
    Plättis skrev 2015-01-19 18:47:36 följande:

    Vilket ovanligt materialval Får man fråga varför du valt just koppar? 

    Det finns en del på Etsy, och för att få rätt storlek finns det ringmått med internationella jämförelser att beställa på nätet, och jag tror det gick göra på länk nummer två. 

    www.etsy.com/market/copper_wedding_ring 

    www.kodega.se/guidance/size_chart.php


    Klart du får fråga det! :) Det vart så enkelt att jag satt och kollade på ringar i de mer klassiska varianterna, men kände inte att det var "jag", sen så snubblade jag bara över koppar och kände att det var mitt material.


    Sen så tycker jag det åldras (andra hade nog sagt missfärgas där) vackert och får ännu mer karaktär.


    Tack för länkarna, ska genast undersökas, jag tror nog att Etsy is the way to go!


     

  • Äldre 19 Jan 19:37
    #4

    jag vill varna för att koppar missfärgas och ärgar med tiden. 

    Se gamla kopparföremål som kannor, krukor och för att inte tala om alla gröna gamla kyrktak som är gjorda i koppar....  

    och koppar lämnar gärna missfärgningar på kroppen.  Du får en grön rand efter ringen . Kan även färga av sig på kläder om man har otur. 

    Är det själva färgen du är ute efter kan du väl satsa på roseguld? 

    Ska ringen bara ligga eller användas bara ibland så välj ett material som inte förstörs med tiden. 

  • Äldre 19 Jan 19:41
    #5
    Alyllyra skrev 2015-01-19 19:26:44 följande:

    Jag hade ett tag en ring av koppar, inte som vigselring utan som "vanlig" ring. Jag kan varna för att den väldigt enkelt missfärgas - dels själva metallen, men också fingret som den bärs på. Jag hade en grön rand runt fingret varje gång jag burit den...

    Men om du tror att det är rätt för dig så kör på det! Koppar är ett rätt billigt material, så du kan ju beställa hem en enkel ring att testa med först så att du inte blir besviken. Min köpte jag på Etsy.

    Annars kanske roséguld kan vara något att kika på. Nästan samma färg men mycket mer beständigt.


    Tack för varningen, fast...det var en av sakerna som gjorde att jag fastnade för koppar - att den just missfärgas och får mer karaktär.


    (Sen att huden missfärgas kan jag absolut leva med.)


    Har tittat på roséguld, men har fastnat helt för koppar, men tack iaf för tipset!

  • Äldre 20 Jan 09:59
    #6

    Något som kan vara värt att tänka på är att koppar är en metall som många har (eller utvecklar) allergi mot. Och man kan även få kopparförgiftning.


    Dessa saker är inget man behöver oroa sig över om man bara bär smycket någon gång ibland. Men att man blir grön om fingret när man bär en kopparring är ett synligt bevis på att ringen fäller av koppar, och att huden tar upp det.
    Jag har en ring i koppar som jag brukar ha på medeltidsevent. Även om jag bara haft den några timmar så kan det ta 2-3 dagar innan jag fått bort kopparmissfärgningen på fingret efteråt.


    Och om jag bär ringen längre stunder (flera dagar) så växer liksom det där gröna fältet och syns tydligt utanför ringen.

  • Alylly­ra
    Äldre 20 Jan 10:58
    #7
    Lappri skrev 2015-01-19 19:41:40 följande:

    Tack för varningen, fast...det var en av sakerna som gjorde att jag fastnade för koppar - att den just missfärgas och får mer karaktär.


    (Sen att huden missfärgas kan jag absolut leva med.)


    Har tittat på roséguld, men har fastnat helt för koppar, men tack iaf för tipset!


    Ja, du gör ju så klart som du vill! Men jag tänkte att det kunde vara på sin plats med en varning i alla fall :) Sen blev inte min så där "snyggt" missfärgad (ärgad) som typ gamla koppartak, utan svart och fläckig. Det kan man nog undvika om man lägger nått slags skyddslager på den.

    Lycka till!
  • Äldre 20 Jan 12:18
    #8
    Chicita skrev 2015-01-20 09:59:45 följande:

    Något som kan vara värt att tänka på är att koppar är en metall som många har (eller utvecklar) allergi mot. Och man kan även få kopparförgiftning.


    Dessa saker är inget man behöver oroa sig över om man bara bär smycket någon gång ibland. Men att man blir grön om fingret när man bär en kopparring är ett synligt bevis på att ringen fäller av koppar, och att huden tar upp det.
    Jag har en ring i koppar som jag brukar ha på medeltidsevent. Även om jag bara haft den några timmar så kan det ta 2-3 dagar innan jag fått bort kopparmissfärgningen på fingret efteråt.


    Och om jag bär ringen längre stunder (flera dagar) så växer liksom det där gröna fältet och syns tydligt utanför ringen.


    Om jag skulle bli allergisk mot koppar så säger jag den dagen, den sorgen på den punkten just nu. :)


    Förgiftning av koppar har jag bara läst/hört om när det gäller kopparspiraler, men ska gräva vidare där. Skickat iväg lite frågor till designers som jobbar med koppar, får se vad de säger.


    Man kan skydda ringen (eller sin hud, beroende på hur man ser på det) med att vaxa in ringen då och då.

  • Äldre 20 Jan 12:20
    #9
    Alyllyra skrev 2015-01-20 10:58:09 följande:
    Ja, du gör ju så klart som du vill! Men jag tänkte att det kunde vara på sin plats med en varning i alla fall :) Sen blev inte min så där "snyggt" missfärgad (ärgad) som typ gamla koppartak, utan svart och fläckig. Det kan man nog undvika om man lägger nått slags skyddslager på den.

    Lycka till!

    Smaken är som baken, och tur är väl det!


    Jag tycker det låter som din ring fick en vacker patina, men det är min smak det, läste mig till att man kan vaxa in ringen för att skydda befintlig patina eller för att den inte ska ärgas alls.

Svar på tråden Ring av koppar, tips?