• Äldre 12 Jan 23:01
    2972 visningar
    8 svar
    8
    2972

    Radiant cut, eller emerald cut diamant/er?

    Vilket är finast? Tänker att en Radiant slipning kanske är finare när det är en ensam sten, medan en Emerald slipning gör sig bättre när det är några ihop. 

    Jag har fått en "thing" för rektangulära stenar ... :') 

  • Svar på tråden Radiant cut, eller emerald cut diamant/er?
  • Äldre 12 Jan 23:15
    #1

    Jag är själv på jakt efter en emerald cut och tycker att denna är finare. Gillar ifs radiant också men tycker nog emerald cuten är mer stilren på något sätt. 

    Kan dock tänka mig att en radiant upplevs som mer glittrig i sig själv. Är helt med dig på att den rektangulära formen är väldigt fin. 

    Jag har tänkt mig en emerald i en ganska smal skena med små runda diamanter i pave fattning nästan hela vägen runt. 

  • Äldre 13 Jan 03:31
    #2
    SFbrud2015 skrev 2015-01-12 23:15:09 följande:

    Jag är själv på jakt efter en emerald cut och tycker att denna är finare. Gillar ifs radiant också men tycker nog emerald cuten är mer stilren på något sätt. 

    Kan dock tänka mig att en radiant upplevs som mer glittrig i sig själv. Är helt med dig på att den rektangulära formen är väldigt fin. 

    Jag har tänkt mig en emerald i en ganska smal skena med små runda diamanter i pave fattning nästan hela vägen runt. 


    Jag håller med dig om att den ser mer "clean" ut. Min första ring-crush var på en ring med tre emerald cut stenar som vi hade på en butik jag jobbade på, sedan hittade jag en ÄNNU finare på Tiffany's, och det blev min nästa kärlekssaga. Hypeade sönder den totalt.

    Efter det var jag säker på att jag skulle ha en emerald cut, tills att jag testade en ensam radiant inne på Cartier, och jämförde med en ensam emerald, och radianten såg liksom "mer" ut på handen, på mig! Så, blev osäker ;) 

    Sedan hittade jag en emerald med Halo runt, på Tiffany's, samt en emerald med två pavefattade "band" på var sida av diamanten, som från sina fästen på stenen närmar sig varandra och går ihop till en enda ring på baksidan av handen, på Cartier. Så tillsammans med andra stenar blir den ju mer "livfull"! Tror att samma kan gälla om du tänkt ha pavefattningen till emeralden, att den liksom lyfter stenen!

    Samtliga av dessa som jag babblar sönder mig om är så galet vackra så jag typ inte kan andas när jag tittar på dem på internet ens! Så när jag testat vissa av dem IRL hade jag kunnat trilla av stolen. Hehe.

    Nu vill jag bara göra klart att vi enbart var inne på dessa fancy butiker för att jag hemskt gärna ville gå in och se på alla vackra "drömringar", vi är inte ens förlovade, och även om vi pratar om det så är det inte påtal än! Men det är ju alltid kul att låta sig bli lite bländad! Hamnade på detta forum eftersom min bästa vän ska gifta sig, men jag är så fånigt intresserad av allt sånthär och tycker det är så himla roligt att "hänga här", inser att det är lite fånigt och lite tragiskt, haha. Hur som helst. Man får väl hinta lite till gubben om vad man tycker om! Även om han säger sig vara bestämd ang vad jag ska få för ring när det väl blir dags! Dessa ringar förblir nog en dröm dock, vågar inte ens fantisera om dem nästan :) 

    Men ja, det du beskrev lät jättevackert! Har du någon speciell ring i åtanke? Visa gärna bild! Blev nyfiken! 
  • Äldre 13 Jan 19:03
    #3

    Håller med om att det finns väldigt mycket fina ringar att titta på. Man blir nästan lite yr när man ska försöka få ner det till något form av beslut. 
    Kan nog ifs vara smart att titta runt lite innan man egentligen tänkt köpa något så kanske man vet lite bättre vad man faktiskt gillar när der väl är dags för det stora valet Flört

    Det gäller ju också att försöka få till en hållbar budget och inte skena iväg allt för mycket. Skulle nog tyvärr kunna göra av med bra mycket mer pengar än jag borde Flört. Men samtidigt så är det skrämmande roligt när man väl gett sig in i jakten... Ska bara försöka hålla huvudet kallt Tungan ute

    Jag är väldigt velig för tillfället och startade därför en egen tråd igår om mitt velande. Den finns här:  www.brollopstorget.se/forum/thread/4404282-fovirrad-i-diamantval-pa-james-allen
    Har lagt in länkar (i TS) till det jag försökte beskriva i förra inlägget . Du får mer är gärna titta och komma med alla synpunkter du kommer på Skrattande

  • Äldre 13 Jan 21:36
    #4

    Ja, verkligen! Ja men jag tänkte det, jag är i allmänhet världens veligaste person oavsett vad det gäller, och så ska man plötsligt välja ett smycke som ska sitta på ens hand resten av sitt liv?! Nu är det ju länge kvar tills det är min tur att göra ett slutgiltigt val, men, för alla som bara får det "kastat i ansiktet" helt plötsligt och aldrig kollat ringar, och typ ska välja ut en ring att visa upp "på festen på lördag"... jag skulle få panik! Haha.

    Haha, gud ja, det är nog lätt att ursäkta alla möjliga, mer eller mindre galna, inköp,  med att det är "En dag i livet", för att senare få ångest för att ha slösat så mycket pengar, av precis samma orsak ;) Då jag än så länge håller mig till att enbart spana på ringar för min egen skull, och enbart ge andra tips om klänningar och dekorationer, allt annat som diskuteras här, och det som kommer upp inför min bästa väns bröllop, osv, är jag ännu lyckligt ovetandes om vad vår budget kan komma att landa på när den dagen är kommen! Jag vet att killen nog vill slå på stort, om än inte bjuda överdrivet många, men han vekar vilja ha en påkostad fest. Men bara ringarna kan ju kosta alltifrån ingenting till en förmögenhet, och det är den posten JAG inte vill spara in på, haha! Vi får se hur detta slutar!:) 

    Den var otroligt vacker, ringen du tänkt dig! Verkligen! Kan nog sitta och kolla på när den "snurrar runt" ett bra tag, förstår att du blir yr! ;) Ang om den skulle vara smal, på smala fingrar, ja, jag tycker det är fint med smala ringar, så jag tycker inte att den ser för smal ut alls! Jag gillar kontrasten med stor sten (t ex rektangulär som blir en fin kontrast) mot smal skena! 

    Jag har själv också tänkt mig att jag ska ha platina, inte pga ngn allergi, utan helt enkelt för att det ska vara det bästa materialet! Sen är jag inte så duktig på att springa runt och lämna in saker på putsning osv, heller, att måsta hålla på att rhodiera om sitt vitguld låter superjobbigt! Haha, även om det inte blir så ofta! Och en grå/gul ring vill jag ju inte ha!

    Knepit det där med diamanterna, jag är inte alls bra på sådant, så vit som möjligt vill  jag ha iaf, och inneslutningar är ju som du säger, bättre vita än svarta, helst inga, men jag vet inte vad det betyder ut prissynpunkt. Haha. Och det är nog en av nackdelarna med emerald cut, som du säger, i och med de stora rena ytorna så syns nog små brister mer än om stenen skulle glittra mycket. Men på din ring föredrog jag helt klart emerald framför de glättigare stenarna! Det var jättevackert ihop!

    Vigselringen du tänkte ha till var jättesnygg med! Väldigt speciell! På ett bra sätt! 

    Förklara gärna vad du menar med "läcka ljus i botten", som du skrev om stenen du länkat till, är det något man måste hålla koll på?! Åh, så många saker man måste kunna/veta! Kommer säkert bli blåst! Kommer sitta där 500 000 fattigare med en plastbit på fingret! :D

  • Äldre 16 Jan 11:28
    #5

    Det som är viktigt när man köper en emerald cut diamant är att inse att varenda "skavank" kommer synas mycket mer än när man köper exempelvis en rund briljantslipad diamant. Sedan glittrar inte en emerald cut diamond som "vanliga" diamanter. Skönheten ligger i själva formen. Om man är ute efter "glittret" så bör du välja en annan form på diamanten.

    Här kan du läsa mer om vad du bör tänka på när du köper en emerald cut diamant.
    www.diamonds.pro/truth-about/diamond-shapes/asscher-cut-emerald-cut/

  • Äldre 16 Jan 17:39
    #6

    Jo det är som sagt ett svårt besslut och en stor skilland på tex en emerald och en radiant som du då kanske velar mellan när det väl blir dags är ju att emerald  är mycket mindre förlåtande. 

    Det jag menar med att det läcker ljus beror på hur väl slipningen är utförd. Beroende på vinkeln på facetterna längs med och hur väl de ligger mot varandra i botten så kan ljuset reflekteras, vilket är det man vill. Men om vinkeln bli fel så reflekteras inte ljuset utan går rakt igenom diamanten istället och den läcker då ljus. 

    På aset-bilder som det pratas om i den andra tråden ska man kunna så sådant betydligt bättre än på ett vanlig fotograf. Ska bara läsa på lite bättre hur man faktiskt ska kunna tolka en sådan bild på ett bra sätt :-P

    Visst är det som du säger att man vill ha en så vit som möjligt och så hög klarhet som möjligt men det gör ju också det hela väldigt mycket dyrare. Det är väl här som själva svårigheten att välja ligger. Man vill ju liksom ha allt så det gäller att få till den kombination av färg/renhet/storlek/slipning som man tycker är bra. De fyra C'na helt enkelt

  • Äldre 21 Jan 20:51
    #7
    nida86 skrev 2015-01-16 11:28:18 följande:

    Det som är viktigt när man köper en emerald cut diamant är att inse att varenda "skavank" kommer synas mycket mer än när man köper exempelvis en rund briljantslipad diamant. Sedan glittrar inte en emerald cut diamond som "vanliga" diamanter. Skönheten ligger i själva formen. Om man är ute efter "glittret" så bör du välja en annan form på diamanten.

    Här kan du läsa mer om vad du bör tänka på när du köper en emerald cut diamant.
    www.diamonds.pro/truth-about/diamond-shapes/asscher-cut-emerald-cut/


    Det har du rätt i. Jag har en annan tråd, där jag lagt upp bilder på olika ringar jag tycker är fina, både emerald- och radiantslipade, jag tycker båda typerna är så vackra, men som du säger, på olika sätt! Emeraldslipade tycker jag, de jag provat, kan behöva lite "förstärkning" av glittrande diamanter vid sidan av, alternativt flera emeraldstelar. Jag ska skicka länken till tråden så kan du se vad jag menar, om du vill :) Hör gärna andras åsikter om de specifika ringarna. Och ja, tar man en emerald får man nog välja väldigt hög kvalitet för att undvika att den blir "tråkig"! Jättetack för informationen! Väl värt att tänka på! 
  • Äldre 21 Jan 20:57
    #8
    SFbrud2015 skrev 2015-01-16 17:39:03 följande:

    Jo det är som sagt ett svårt besslut och en stor skilland på tex en emerald och en radiant som du då kanske velar mellan när det väl blir dags är ju att emerald  är mycket mindre förlåtande. 

    Det jag menar med att det läcker ljus beror på hur väl slipningen är utförd. Beroende på vinkeln på facetterna längs med och hur väl de ligger mot varandra i botten så kan ljuset reflekteras, vilket är det man vill. Men om vinkeln bli fel så reflekteras inte ljuset utan går rakt igenom diamanten istället och den läcker då ljus. 

    På aset-bilder som det pratas om i den andra tråden ska man kunna så sådant betydligt bättre än på ett vanlig fotograf. Ska bara läsa på lite bättre hur man faktiskt ska kunna tolka en sådan bild på ett bra sätt :-P

    Visst är det som du säger att man vill ha en så vit som möjligt och så hög klarhet som möjligt men det gör ju också det hela väldigt mycket dyrare. Det är väl här som själva svårigheten att välja ligger. Man vill ju liksom ha allt så det gäller att få till den kombination av färg/renhet/storlek/slipning som man tycker är bra. De fyra C'na helt enkelt


    Haha åh, blir så hispig! Det är så mycket som kan gå fel när det kommer till diamanter, verkar det som! Om man köper den från en välkänd, och erkänd, ringförsäljare, kan man förlita sig på att de vet vad de gör?

    Du får gärna dela med dig när du väl kommer på hur såntdär ska tolkas :D Har ingen aning om vad aset-bilder är för något, men det låter som något man borde veta om när det väl blir dags att faktiskt seriöst ge sig ut på ringjakt! Man vill ju att allt ska bli perfekt!

    Mjo, jag funderar på vad som är värt att lägga pengarna på och inte... virhetsgrad tror jag inte att jag kommer vilja rucka på, då jag är en "färgnazi", klarheten.... ååh! Man vill ju att den ska glittra! Alternativt glänsa, beroende på slipning ;) Det kommer väl sluta med att vi säljer lägenheten och flyttar in i ett tält! :)
Svar på tråden Radiant cut, eller emerald cut diamant/er?