• baller­ina
    Äldre 17 Dec 14:18
    5823 visningar
    4 svar
    4
    5823

    Nybildat efternamn

    Hej allihopa! 

    Jag och min blivande ska ansöka om ett nybildat efternamn, men har några funderingar som jag hoppas att någon av er kan svara på! (Ja, jag har ringt till prv, men blev inte det minsta klokare...)

    Vi vill alltså byta till ett helt nytt efternamn.
    * Hur lång tid innan bröllopet bör man ansöka, så man heter det nya namnet vid bröllopsdagen?
    * Det kostar ju 1800 kr per person att ansöka. Vi funderar därför om det är bättre om en ansöker och byter, och sedan tar den andra namnet vid bröllopet. Kan man göra så? 
    * Man ska ju ge tre förslag. Ska de vara helt olika varandra, eller räcker det med en ändring i stavning?

  • Svar på tråden Nybildat efternamn
  • Äldre 17 Dec 15:03
    #1

    Det är minst 8 veckor handläggningstid och det är bättre att en byter så tar den andra namnet vid giftermålet.

    Tänk även på att man "släcker ut" sitt gamla namn så den som byter via PRV kan aldrig ta tillbaka sitt "flicknamn" utan att göra om den dyra ansökningen hos PRV medan den som byter via Skatteverket vid giftermål kan ta tillbaka sitt gamla namn vid ev skilsmässa eller så.

    Däremot kan jag inte svara på hur olika förslagen måste vara.

  • baller­ina
    Äldre 19 Dec 12:28
    #2

    Tack för svar!

    En till sak jag funderar över... Om vi säger att det är jag som har bytt namnet tidigare, och min partner ska få mitt (vårt) namn. Vi ska säga våra löften vid vigseln så brukar man ju säga efternamnet. Så det blir alltså där och då som vårt nya efternamn avslöjas? Eller hur fungerar det?

  • Äldre 22 Dec 11:16
    #3

    Vi valde att våran vigselförrättare "avslöjade" namnet i slutet av ceremonin och sedan hade vi vårat namn på bröllopstårtan men det var ändå många som missade detta så slutligen skrev vi det i stor stil på våra tackkort så nu tror jag nog att alla vet till slut

    Så det var inte vid själva "tager du" utan efteråt alltså som hon sa det, För ni har ju det inte förrän ni sagt ja. Så vi sa våra gamla namn båda två om jag inte minns fel

  • Äldre 25 Jan 18:47
    #4

    Vet man att man kommer att få "sitt" efternamn godkänt, så räcker det med ett alternativ. Man måste inte fylla i tre alternativ.

Svar på tråden Nybildat efternamn