• Äldre 8 Dec 22:35
    3308 visningar
    6 svar
    6
    3308

    Inte bjuda hans bästa vän?

    Jag och min sambo har just börjat prata om hur vi vill ha vårt bröllop och mest pratat lite luddigt om allt. men en sak vi inte kommer riktigt överens om är om vi ska bjuda hans "bästa kompis".

    Jag tycker inte han ska bjuda honom främst för en sak och det är att han är tillsammans med en tjej som mobbat mig under 1 år då vi gick i samma klass(tillslut bytte jag skola, dock inte bara pga henne). Det känns som att hon måste bli bjuden om vi bjuder honom eftersom alla andra får ta med sin respektive (Tror inte han hade dykt upp om vi bara bjöd honom eftersom hon förmodligen blivit irriterad, och hon hade garanterat börja prata skit och ställt till bråk).

    en annan orsak till att jag inte tycker han ska bjudas alls är att han aldrig hör av sig till min sambo. visst var dom säker bra vänner för över 3 år sen(innan vi blev tillsammans). men då han blev tillsammans med mig slutade min sambo att vara deras "privat chaufför" och tillslut hör han inte av sig om det inte krisar och han vill ha sprit eller skjuts.

    min sambo är världens snällaste och inser inte om han egentligen blir utnyttjad.

    Hur ska vi göra?

  • Svar på tråden Inte bjuda hans bästa vän?
  • Äldre 8 Dec 22:42
    #1

    Vill din blivande väldigt gärna ha med sin vän så bjud honom. Men bjud inte hans respektive, ni måste faktiskt inte göra det om ni inte vill. Jag hade definitivt inte velat ha med någon som mobbat mig på mitt bröllop. 

    Vi har valt att inte bjuda in en massa folk som "förväntar" sig att bli bjudna. Dom allra närmsta vännerna och släkten får en inbjudan. Men jag har ändå lite ångest över vad folk kommer säga när inbjudningarna skickats. 

    Gör det som känns rätt för er och är det någon som blir sur och ställer till det, ja då var det ingen riktigt vän. 

  • Äldre 8 Dec 22:52
    #2

    Ja det känns väldigt svårt. mognadsnivån på hans sambo är tyvärr kvar på en högstadienivå. Kommer nog bli ett himla liv. men kan definitivt bjuda bara honom.
    men det känna inte bra just för att han inte är en bra vän till min sambo. han kunde inte bry sig mindre, och dom bjöd inte ens min sambo på deras barns dop.  om jag hade en kompis som gjort så hade jag inte bjudit denna.  

  • Äldre 9 Dec 07:58
    #3

    Bjud "bästa vännen" men hoppa över sambon. Om kompisen frågar så är det ju bara förklara läget så får det vara upp till honom om han vill komma med eller utan henne.

  • Äldre 9 Dec 10:28
    #4
    LMLostrom skrev 2014-12-08 22:52:07 följande:

    Ja det känns väldigt svårt. mognadsnivån på hans sambo är tyvärr kvar på en högstadienivå. Kommer nog bli ett himla liv. men kan definitivt bjuda bara honom.
    men det känna inte bra just för att han inte är en bra vän till min sambo. han kunde inte bry sig mindre, och dom bjöd inte ens min sambo på deras barns dop.  om jag hade en kompis som gjort så hade jag inte bjudit denna.  


    Då hade jag verkligen inte bjudit honom. Jag fick reda för några veckor sedan att personen som skulle vara min toastmaster sket i/glömde att bjuda mig på sin födelsedagsfest. Kan ju säga att den personen är varken toastmaster eller bjuden längre. 

    Din sambo behöver nog lite tid bara att inse att deras vänskap inte är som förut. Vad säger han om att han inte blev inbjuden till dopet? 
  • Äldre 9 Dec 10:49
    #5

    Jag håller med om att ni inte behöver bjuda kompisens sambo. Man väljer själv vem man vill dela sin stora dag med och någon som mobbat dig är i mina ögon ingen sådan person.
    På vårt bröllop i somras så bjöd jag en gammal vän till mig men inte hennes sambo eftersom jag tycker att han beter sig illa åt henne och är allmänt en stor skit. Hon accepterade att jag inte ville ha honom med. I slutändan kom ingen av de men det beror på helt andra saker.
    Stå på dig! Det är er dag och det är ni som bestämmer reglerna.

  • Äldre 10 Dec 11:50
    #6

    Din sambos vän - din sambos val. Vill han ha honom där så ska han bjudas. Däremot hade jag inte bjudit vännens sambo och då hänvisat till er historia som anledning.

Svar på tråden Inte bjuda hans bästa vän?