• Äldre 6 Dec 23:43
    8990 visningar
    14 svar
    14
    8990

    Bjuda in till enbart fest och ha vigseln "privat"

    Ja, som rubriken lyder, kan man göra så?

    Jag och min sambo vill gärna gifta oss men är inte så mycket för att "stå i centrum" och ha den uppmärksamhet man automatiskt får under själva vigseln.
    Däremot vill vi gärna fira med en stor fest tillsammans med vänner och familj.

    Det vi tänkt är att ha vigsel och fest på samma dag men att bara våra barn och föräldrar/syskon är med under vigseln och sen bjuda in våra vänner till själva bröllopsfesten/middagen.
    Jag vill ju gärna ha hela konceptet med klänning, brudbukett osv ;)

    Har någon gjort såhär och isf hur formulerar man sig på en inbjudan och hur mottogs det av vännerna? :)

  • Svar på tråden Bjuda in till enbart fest och ha vigseln "privat"
  • Äldre 7 Dec 11:14
    #1

    Alltså ja det kan ni. Det är inget som säger att alla middags/fest-gäster måste vara med på vigseln.

    Men ja, det kan tas lite illa upp av vissa.
    Så länge ni är medvetna om det och kan motivera ert beslut om någon frågar så är det bara att köra på dock. Glad

    Inbjudan kan se ut ungefär såhär:


    Den X/X blir vi man och fru
    i en ceremoni som sker i kretsen av de närmaste.

    Efteråt vill vi fira med våra nära och kära
    och bjuder därför in dig/er till bröllopsfest.
    Välkommen att fira med oss
    Plats och datum

  • Äldre 7 Dec 13:41
    #2

    Tycker inte det verkar konstigt alls. En ceremoni kan vara väldigt privat och också ganska tråkig. 

    Mina föräldrar gifte sig borgligt i Sigtuna rådhus 1987. Då hade de bara med sig sina bästisar (man behöver minst 2 vittnen). Sen hade de middag med vänner och familj efteråt. Men det var fortfarande ett väldigt litet sällskap. 

    Tror inte att någon kommer att känna sig åsidosatt för att de bara får vara med på middagen. 

  • Äldre 7 Dec 15:33
    #3

    Jag är faktiskt precis på väg hem från en sådan bröllopsfest. Brudparet gifte sig i rådhuset igår på dagen med de närmsta och sedan var vi ett större gäng (40-50) som var bjudna att fira på kvällen, på en restaurang med avskild våning. Det gick jättefint och vad jag vet kände alla att det blev en bra lösning. Bruden hade klänning, paret dansade dans, många tal hölls osv. Så jag tycker kör på!

  • Äldre 7 Dec 17:08
    #4

    Tack för alla svar ????

    Ju mer jag funderar på det ju mer rätt känns det för oss :) så det får bli så, det ska ju ändå vara vår dag ;)

    Ungefär så får formuleringen bli :)

    ladyblight, hur stod det i den inbjudan? :)

  • Äldre 7 Dec 17:49
    #5
    +1

    jag har varit på ett sådant bröllop och den inbjudan jag fick var ungefär så här (brudparet valde att inte säga när eller hur dom gifte sig - det avslöjades först på festen) 

    " X och Y gifter sig i hemlighet i kretsen av dom närmaste.   Vi vill fira bröllop med er ändå och välkomnar till  Festen med stort F.  Partyhatt och flärp ingår!  Välkomna kl 16 till Anderssons Loge ...  "     

    Det visade sig senare att dom gift sig i rådhuset ett par timmar före festen och bjudit respektive föräldrar på frukost.  

    På festen kom dom bröllopsklädda och tågade in till Mendelsohns.

  • Plätti­s
    Äldre 8 Dec 10:31
    #6

    Vi kommer också att gifta oss med bara de närmaste och sedan ha stor fest på kvällen efteråt Våra föräldrar, syskon och far- och morföräldrar får komma på vigseln (eventuellt även fastrar, mostrar och farbror), men resten får komma på middag och fest. 

    För oss handlar det också om en ovilja mot att stå i centrum. Sambon var ganska bestämd på att alla våra nära och kära skulle vara med på vigseln, men sedan påminde jag honom om att han inte ens vågade fria när det bara var jag och han. Hur ska han då kunna läsa sina löften inför 60 gäster? 

    Jag hade helst haft en pytteliten vigsel med bara våra föräldrar, men det här är det närmaste en kompromiss vi kommit Än är det inte helt spikat, och jag ska försöka prata med kusiner och vänner hur de känner inför vårt upplägg. Om alla blir väldigt upprörda över att inte få komma på vigseln får jag och sambon öva på att alla tittar på oss. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 22 Mar 17:11
    #7

    Vi kommer att göra så då vi gifter oss i sommar. Med på vigseln kommer våra fyra barn att vara plus min äldsta syster och min sambos äldsta syster. De ska fungera som vittnen. Efteråt  blir det fest med resten av våra familjer och våra vänner. 

    Vår inbjudan ser ut så här:

  • Äldre 6 Apr 11:22
    #8

    Hej. Vi gör oxå så nu i sommar, vill ha vigseln lugn och liten, skrev välkomna till bröllopsfest kl 17 och längst ner ett PS; vi har sagt Ja tidigare på dagen.

    Alla som hittills tackat Ja är glada över att hå på vår fest!! Lycka Till , Helena

  • Äldre 7 Apr 09:37
    #9

    Jag hör nog till den skaran som blir besviken om jag inte också får gå på vigseln. De gånger vänner gift sig så så har festen mest känts som vilken fest som helst medan att få bara med på vigseln gör hela dagen/kvällen extra magisk i mina ögon.

    Men om ni är rädda för att stå i centrum så kan jag glädja er med att man inte ser gästerna under vigseln utan man står hela tiden med ryggen mot dem så när jag gifte mig tänkte jag inte ens på att de fanns där under ceremonin.

  • Äldre 7 Apr 13:35
    #10

    Självklart kan ni bjuda in till enbart festen! En av mina vänner gifte sig för något år sedan och i inbjudan stod det att de skulle gifta sig X/X i närvaro av familjen men att de bjöd in till bröllopsfest 2 veckor senare.
    Jag håller med om att det är något speciellt att få närvara under en vigsel, det är ju så vackert, men samtidigt skulle jag inte ta illa upp om jag blir bjuden enbart till festen. Som jag ser det får man som bröllopsgäst vara glad över att bli bjuden på bröllop, oavsett om det är vigsel + fest eller enbart fest.

  • Äldre 7 Apr 13:59
    #11
    Magenta skrev 2015-04-07 09:37:24 följande:

    Jag hör nog till den skaran som blir besviken om jag inte också får gå på vigseln. De gånger vänner gift sig så så har festen mest känts som vilken fest som helst medan att få bara med på vigseln gör hela dagen/kvällen extra magisk i mina ögon.

    Men om ni är rädda för att stå i centrum så kan jag glädja er med att man inte ser gästerna under vigseln utan man står hela tiden med ryggen mot dem så när jag gifte mig tänkte jag inte ens på att de fanns där under ceremonin.


    Personligen gifter jag mig inte för mina vänners skull utan för min egen och min blivande mans skull. Varför ska man bjuda in folk till vigseln om man absolut inte vill ha dem med? Blir man sur för att man inte får vara med på vigseln så finns det ingen anledning att tacka ja till festen. Varför inte bara försöka vara glad för brudparet i stället och glädjas med dem? Det är deras dag och de bör få välja hur den ska firas.
  • Äldre 11 Apr 00:48
    #12

    Håller med majoriteten av talarna här, självklart kan ni ha vigseln för de närmaste/privat och sedan en större fest var övriga anhöriga är välkomna!

  • Äldre 13 Apr 10:22
    #13
    +1

    Tack snälla för alla tankar och erfarenheter :)

    Vi har nu skickat ut våra inbjudningar till ett lagom stort KYRKBRÖLLOP med efterföljande middag och fest :) Så det blev hela paketet iaf :) Men det känns jätte bra för oss båda ;)

  • Plätti­s
    Äldre 13 Apr 10:27
    #14

    Vi bestämde oss för samma sak, till slut Våra familjemedlemmar uttryckte önskningar om att vara med på vigseln eftersom det var den "riktiga" delen på bröllopet, även om de menade den kyrkliga vigseln och löften inför gud, och vi kommer gifta oss borgerligt. 

    Det var först när vi hade bokat en lokal där bara våra absolut närmaste skulle få plats som vi kände att det inte var rätt, istället för att slappna av så fick vi en klump i magen. Så vi hittade en ny lokal där alla fick plats och då blev det roligt att planera igen. Dessutom kommer vi att vigas på samma ställe, så det blev naturligt för alla att vara med på både vigsel och middag.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Bjuda in till enbart fest och ha vigseln "privat"