• crs
    Äldre 25 Nov 13:46
    2114 visningar
    4 svar
    4
    2114

    Morgonvigsel

    Hej! 
    Jag och sambo ska gifta oss i sommar, och som planen ser ut nu så kommer vigseln ske tidigt på morgonen. Alltså vid sådär 7-8 tiden. Vi vill gifta oss borgligt och om det är schyst väder så gärna ute. 

    Men, tror ni det kommer bli svårt att boka in någon som vill viga oss så pass tidigt? Det planerade datumet är en lördag. 

    Och hur funkar det, behöver man greja något för att få gifta sig i tex en park? Vi kommer inte bli många, typ 10 pers. Funkar det att bara knalla till en park och köra? En borglig vigsel är väl inte direkt långdragen, liksom. Och så tidigt på dagen brukar lär man väl inte direkt störa någon... Eller?

  • Svar på tråden Morgonvigsel
  • Alylly­ra
    Äldre 25 Nov 15:36
    #1

    Det låter mysigt (även om jag inte är någon morgonmänniska...)!

    Gällande parken tror jag inte ni behöver fixa nått, så länge det är en allmän plats har ni rätt att utnyttja den som vigselplats vad jag förstår. Det är nog inte mycket folk ute vid den tiden, kanske nån enstaka morgonpigg joggare men det får ni ju räkna med. Så länge ni inte är precis utanför någons bostadshus lär ni inte störa nån. Men se till att ha en backup-plan vid dåligt väder!

    Gällande tiden får ni helt enkelt ta och kontakta vigselförrättare i er kommun och se vad de säger. Även där finns ju folk som mer eller mindre gillar tidiga mornar. Vår vigselförrättare var pensionär så för honom hade det nog inte gjort något, men det är ju som sagt olika....

  • Äldre 26 Nov 16:54
    #2

    Nyfiken fråga - varför så tidig vigsel?   

    I övrigt så är platsen ni väljer en allmän park tex så behövs inget tillstånd, En borgerlig vigsel tar ju ungefär 1 minut så det är ju som du själv säger, ni stör ingen.  Ni får väl stå ut med en och annan morgonjoggare, en och annan som är ute och pinkar hund i övrigt är ni nog ifred så tidigt på morgonen.

    Och ha en plan B om vädret inte är med er!  

    Ring vigselförättaren och fråga hur tidigt som är okej, Jag tror säkert ni hittar någon som kan viga er när ni önskar.   En kompis till mig gifte sig kl 10 en lördag och det var inga som helst bekymmer. 

  • Plätti­s
    Äldre 26 Nov 17:12
    #3

    Vi funderar också på en utomhusvigsel i en park, och jag mejlade kommunen för att kolla hur det fungerar. Åtminstone i min kommun finns det en avdelning under Gator och parker som har koll på vad som händer, om det är några evenemang eller annat bokat under den dagen/helgen. 

    Angående tiden vet jag inte om de har någon åsikt om den. Vigselförrättaren får ju passa in det i sitt privata schema, och för en del kanske 7-8 är optimalt, för andra kanske det är omöjligt. Lättast är att mejla eller ringa och kolla med dem. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • crs
    Äldre 27 Nov 07:59
    #4

    Tack för svaren! Låter som att det lär vara lugnt då ju, men lika bra att kolla upp så det inte är något event i parken den helgen, antar jag. :) Några joggare och hundpromenerare i närheten vore inga problem, trevligt med både motionärer och hundar ju. :) 

    Att vi vill vigas så tidigt beror dels på att vi är morgonmänniskor, och dels för att det ska funka ihop med resten av dagen. Vi ska försöka få ihop det så att vi först vigs i vår hemstad (Linköping), i sällskap av våra vänner, sen åker till min hemstad (Kalmar) för lunch med min familj, sen till hans hemstad (Malmö) för middag med hans familj, sen till semesterstaden (Köpenhamn) för att sova. Jag vet, det låter lite stressigt, men jag tror det kan bli svinskoj och det är det upplägg vi diskuterat fram som både känns mest bekvämt, roligast och mest passande oss som par. :)

Svar på tråden Morgonvigsel