• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 27 Oct 15:01
    9822 visningar
    6 svar
    6
    9822

    Gifta vs. Sambo! För- och nackdelar

    Jag undrar vad du anser är för- och nackdelar med att vara gift respektive att vara sambo.

    Bonus fråga! Hur kommer det sig att ni valde att gör så ni har gjort?

  • Svar på tråden Gifta vs. Sambo! För- och nackdelar
  • Äldre 27 Oct 15:17
    #1

    Ja varför gifter man sig? 


    - Kärlek (visa omgivningen att man hör ihop) 
    - Lagar/regler. De som vill skaffa barn får det lite enklare och pappan slipper göra "the walk of shame" på socialkontoret där han får intyga att han är pappa. (det slipper man om man är gifta när barnen kommer). Eller vid husköp mm. Det finns många saker som underlättas när man är gift.
    - press från omgivningen

    Det är några anledningar till varför man kanske gifter sig.

    Att vara sambo är tillräckligt för många. Men som sagt, man har inte samma rättigheter i vissa fall och vissa saker blir krångligare om man inte är gifta.

    Vi hade pratat om det ett tag, vi hade varit förlovade några år och funderade på att helt enkelt ta det till nästa nivå, men vi var ändå rätt nöjda med att vara förlovade och det var ingen brådska.
    Sen byggde vi hus och insåg att det var praktiskt att vara gifta.
    Min mamma var samtidigt sjuk i KOL och MS och vi väntade väl bara på slutet då det är obotliga sjukdomar, och hon ville gärna se oss gifta, samt vi hade som sagt pratat om det ett tag. 
    Så vi gjorde slag i saken när vi kunde använda vårt bröllop som muta för att mamma skulle inse att hon behövde mer hjälp än hon kunde få hemma.

  • Alylly­ra
    Äldre 27 Oct 16:49
    #2

    Just nu ser jag inga fördelar med att vara gift jämfört med att vara sambo... Det är trevligt att vi har samma namn och massa fina minnen från bröllopsdagen att se tillbaks på, men annars är det ingen direkt skillnad;
    - vi bor ihop precis som vi gjorde innan, i hyresrätt så vi har inga lån att "stå tillsammans på"
    - vi har inte ändrat på vår ekonomilösning (viss del gemensamt, viss del separat)
    - vår sammanhållning och vår känsla för "oss" som par har inte ändrats av att vi gifte oss (möjligen har andras känsla för oss ändrats...)

    Vi väntar dock vårt första barn, och efter det kan jag tänka mig att det blir skillnad, både gällande "pappafrågan" och gällande andra saker som arvsrätt etc. Men rent krasst skulle jag säga att för oss är det just nu väldigt liten skillnad på att vara gift och att vara sambo.

  • Äldre 27 Oct 20:24
    #3

    jag känner lite blandat. det är egentligen ingen skillnad gllande kärlek och så, men det är väl lite bilden av oss, i andras ögon som jag vill typ ändra på. svårt att förkalra, men jag vill liksom visa för världen att det ÄR jag och han. förvisso har vi varit ihop i snart 9 år.. men det känns ändå som att man vill bevisa för världen ytterligare.  dessutom vill jag ju hemskt gärna heta som han. :P  sen att det blir enklare juridiskt är bara bonus. 

  • Arv
    Äldre 27 Oct 20:51
    #4

    Sambor ärver inte varandra

  • Äldre 28 Oct 16:03
    #5

    Jag & min sambo gifter oss i augusti 2015. Rena fördelar mellan att vara sambos eller gifta kan jag inte se i det vardagliga livet, inte idag iaf. (Vi har inga barn, inga lån osv.)


    Det jag däremot ser som en fördel är att vi genom planeringen pratar väldigt mycket om vår framtid, vi planerar inte bara för själva bröllopet, utan för hela vårt gemensamma liv! Genom att gifta oss tycker jag att vi blir en "familj" i andras ögon, vi blir vuxna, vi har samma efternamn den dagen vi får barn, det är inga problem att lösa ett gemensamt lån den dagen vi köper hus osv. För oss är giftemålet ett steg i den riktning vi vill att våra liv ska ta helt enkelt :)

  • Äldre 16 May 05:35
    #6
    Arv skrev 2014-10-27 20:51:59 följande:

    Sambor ärver inte varandra


    Det stämmer, och jag tror det är den största juridiska skillnaden mellan gifta och sambos. Vi har inga planer på att gifta oss, men vi skrev både ett inbördes testamente och ett samboavtal för att skydda oss båda. 

    Hittar man bara en bra jurist är det varken svårt eller dyrt. Vi fann vårt online. 

    Som sambos är det är ganska mycket som kan gå fel utan rätt skydd, speciellt om man har barn. 
Svar på tråden Gifta vs. Sambo! För- och nackdelar