• Äldre 25 Oct 18:13
    7697 visningar
    8 svar
    8
    7697

    Bröllopsbrunch?

    Vi har velat fram & tillbaka hur länge som helst nu. Först ville vi gifta oss utomlands, men det var svårt för våra familjer att följa med och det ville vi gärna. Så då bokade vi kyrka och skulle ha en fest med 50 personer. Men ju mer vi planerade desto mer ambivalenta blev vi. Vi vill ju egentligen inte ha en stor fest, mycket beror på att våra vänner inte riktigt "matchar", samt att jag är ett kontrollfreak som inte kunnat njuta om jag inte haft full kontroll. Vi känner dessutom inte för att lägga 70 000kr på en fest som ingen av oss ser fram emot. Idag kom vi fram till att kanske gifta oss en söndag och ha en champagnebrunch för närmaste familj & absolut närmaste vänner, ca 40 personer (som är Max för en supersöt lokal som ligger precis bredvid kyrkan).

    Hade ni tyckt att det var snålt att bli bjudna på bröllop som enbart serverar brunch? Jag tänkte ingen "bacon"-brunch utan en "flott" brunch med champagne, mimosas, vin. Olika färskpressade juicer, små färdiga mackor, allting ska vara i portioner så det ska inte kännas "slabbigt". Och sen bröllopstårta med kaffe.

    Hur hade ni reagerat?

  • Svar på tråden Bröllopsbrunch?
  • Äldre 25 Oct 18:33
    #1

    Superkul! Det tycker jag absolut att ni ska köra på om det känns bra för er, jag hade älskat en lite fräsigare lunch, det känns väldigt sofistikerat. =)
    Jätteroligt att inte bara ha en vanlig fest som alla andra!

  • Äldre 25 Oct 19:23
    #2

    Nu känner jag mig som lite "partypooper" men börja i änden med att kolla om dom över huvud taget har vigslar på söndagar.


    Där vi gifte oss så är torsdagar begravningsdagar, lördagar vigslar och söndagar dop. Punkt slut - går inte att rucka på dom reglerna liksom...

    Men brunch låter jättetrevligt Glad

  • Äldre 25 Oct 20:08
    #3

    Håller med här - kolla först att det faktiskt går att gifta sig en söndag. 

    Jag jobbar själv delvis i kyrkan och det är oerhört få om ens någon som gifter sig en söndag i kyrkan.  

    Söndagar är det alltid högmässa och det kan också vara en dopsöndag. 

    För övrigt låter iden som sådant helt fantastisk!

  • Em77
    Äldre 26 Oct 10:48
    #4

    Som sagt kolla med kyrkan - men många kyrkor (iaf där jag jobbat) kan boka en vigsel på en doptid och tvärtom bara det inte redan är inbokat. Dock har ju de flesta gudstjänst kl 11 så tiden som kan bli aktuellt är efter det dvs 13, 13.30 eller 14 beroende på hur scheman för präster, musiker och vaktmästare ser ut. Ring och fråga!

  • Äldre 26 Oct 14:13
    #5

    Låter som en superkul idé, något som kan vara bra att tänka på är vilken tid brunchen serveras. Om den serveras samma tid som man hade ätit lunch, bör man ändå kunna bli mätt på brunchen osv. många "brunch"sittningar på restauranger börjar ju ex 12 eller 14, så runt där är väl en perfekt tid för brunch

    för att ta ett ex: att bara servera ost & vin kl 18-19 när många kanske normalt äter middag kan bli fel.

  • Äldre 27 Oct 12:07
    #6

    Tack för alla kommentarer!

    Jag ringde och bokade kyrka idag och det var inga problem alls.

    Så 7 juni kl 13 blir det bröllop! Vi får ha lokalen till kl 22 samt dagen innan så det känns toppen!

  • Äldre 27 Oct 12:46
    #7

    Det låter ju jättebra :) 


    Ha en trevlig bröllopsdag nu :) 

  • Äldre 31 Oct 18:42
    #8

    Jag tycker det låter super mysigt! Själv har jag riktig fobi för att dansa och jag ser fram emot ganska mycket snack med psykologen för att kunna dansa brudvals. Men jag har lovat att jag skulle ta tag i det den dag jag skulle gifta mig. 

    Att ha en brunch känns helt rätt och väldigt trevligt. Man ska absolut göra det som passar bäst för en själv.

Svar på tråden Bröllopsbrunch?