• Anonym (Förvi­rrad)
    Äldre 13 Oct 21:22
    1994 visningar
    2 svar
    2
    1994

    Hur går vi tillväga?

    Detta är egentligen ingenting att vara anonym över, men då både jag och min sambo känner folk på den här sidan har jag valt att vara anonym. 


     


    Vi ska gifta oss till sommaren och vi vill gifta oss utomlands, helt utan släkt och vänner. Vi har bollat fram och tillbaka om vart och hur vi ska gå tillväga.  Vi reser fruktansvärt mycket och inte fastnat för något land så frågan om vart vi ska gifta oss är alltså helt öppen.  Jag har ändå en liten önskan om Italien , Florens är fantastiskt!  Men nu till ytterligare ett problem, ingen av oss är konfirmerade och som det verkar nu så är det tydligen ett problem.  Vi vill att vår vigsel ska bli giltig när vi har vår ceremoni. 


    Så till mina frågor:


     Är det någon som har erfarenhet av vigsel i Italien?


     Och har ni några andra tips på platser för vår vigsel i juli 2015?


     


    Tack! 

  • Svar på tråden Hur går vi tillväga?
  • Äldre 13 Oct 23:09
    #1

    i dom flesta länder blir er vigsel giltig om ni gifter er på det svenska konsulatet/ambassaden.   Det räknas som en borgerlig vigsel och det är giltigt även här när ni kommer tillbaka. 

    Många länder i europa har endast borgerlig vigsel att tillgå och man kan få en kyrklig välsignelse istället efter den borgerliga cermonin.  

    Du kan alltså inte boka en kyrkvigsel utomlands i dom flesta fall utan ni måste gifta er borgerligt. 

  • Em77
    Äldre 13 Oct 23:33
    #2

    Jag vet inte så mycket om Italien så det kan jag inte säga något om, men vill man gifta sig i svenska kyrkan utomlands så finns det en del ställen där prästerna har vigselrätt antingen enligt svensk lag eller enligt lokal lag. På de andra ställena kan man få en kyrklig välsignelse som blir nästan som en vigselceremoni, men man får gifta sig borgerligt innan (antingen i Sverige eller i landet man är). För att gifta sig i Svenska kyrkans ordning behöver man inte vara konfirmerad men minst en i paret måste vara medlem i Svenska kyrkan.

    Mer info finns på svenskakyrkan.se/skut och lista på ställen finns här: www.svenskakyrkan.se/default.aspx&ptid=0

Svar på tråden Hur går vi tillväga?