Barnfri bröllop utom två
Vi vill ha ett barnfritt bröllop men ändå bjuda mina två systerdöttrar (8 och 15 år). Kan man göra detta eller verkar det konstigt för de andra gästerna? De är ju del av familjen...
Vi vill ha ett barnfritt bröllop men ändå bjuda mina två systerdöttrar (8 och 15 år). Kan man göra detta eller verkar det konstigt för de andra gästerna? De är ju del av familjen...
Svar: Ja och Ja
Ja - ni kan göra detta och Ja - det kan bli konstigt för dom andra gästerna.
De flesta ser det som "barn som barn", och kan tänka - varför får deras barn komma och inte våra, är deras barn "bättre" än våra, och om det ändå ska vara barn här så är det ju inte barnfritt...
Ska ni bjuda bara vissa barn så kan det vara bra att vara tydlig med det från början.
Typ:
Detta bröllop är barfritt (med undantag för brudens två systerbarn)
Ja gör ni som ni vill
om detta är dom enda barnen som finns inom familjen kan jag tycka det är helt okej och i sin ordning att dom får komma men inte andras barn.
Däremot om det finns fler barn i släkten (kusinbarn, fler syskonbarn osv ) så kan det bli väldigt konstigt om inga andra barn får komma utom dessa två.
Jag hade dock varit tydlig med detta i informationen till gästerna, att det faktiskt är barnfritt som gäller men att familjens barn är självklara gäster.
kan tillägga att jag varit gäst på bröllop där det varit barnfritt men där syskonbarn fått vara tärnor och näbbar och därmed också gäster på bröllopet. Ingen på det bröllopet tyckte det var det minsta konstigt.
Man ska göra precis som man vill , och det som man känner passar bäst för er.
Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop, vilket även innefattar våra syskonbarn.
Det betyder inte på något sätt att vi inte vill ha dom där, men vi resonerade på det sättet tillsammans med våra syskon, att barnen inte kommer ha roligt.
Vill poängtera att vårat resonemang är baserat på vårat bröllop, menyn är mat som dom förmodligen inte kommer gilla, och en bröllopsdag är så otroligt låg i sig. Och för ett barn / ung tonåring så är en bröllopsmiddag på 2-4 timmar inte rolig, man måste vara tyst när folk håller tal och då blir det lätt spring/kryp i benen, det kan stressa upp vilken förälder som helst.
Hoppas att mina tankar och åsikter inte trampar någon på tårna!
Det lät rätt generaliserande det där Vinterbrud08 ;)
Makens brorsdotter kan sitta still i timmar om det är en finare middag, och om hon till slut får lite spring i benen så räcker det oftast att få gå en liten vända mellan rätterna och sen sätta sig ner.
Hon springer betydligt mindre fram och tillbaka än vad rökarna gör. ;)
(hon var 6 år på vårt bröllop och hon "störde" nog mindre än många vuxna)
Jag själv tyckte också att det var roligt med stora fester, att få klä upp sig och sitta och vara "fin" tillsammans med alla vuxna. Och då var ju själva grejen ATT sitta stilla, lyssna på vad dom sa (alla tal) och äta spännande mat och liksom få känna sig medräknad.
Självklart är inte alla barn så, och jag menar inte att man måste ha barn med på bröllop. Men jag tycker alltid att det är trist när man räknar barn som ett problem "för att dom inte kan sitta stilla och kommer ändå bara få tråkigt och så springa runt och störa andra".
Man kanske ska säga samma om dom som röker...
"Nä, vi vill inte ha rökare på festen, för dom springer bara fram och tillbaka och stör alla andra" (en sanning med modifikationer ;) )
Men TS fråga var tvådelad:
Kan man göra så att man bara bjuder vissa barn. JA - där är nog alla överens :)
Självklart kan man göra så. Det är deras bröllop och dom sätter reglerna.
Men sen kom fråga nr 2:
Kan andra ta illa upp för att bara vissa barn fick komma.
Och ja - det kan dom. Och det har dom full rätt att ta illa upp över också. För som förälder är det lätt då att känna att "är inte mina barn fina/snälla/duktiga nog?" eller "jaha men vi har ju ingen barnvakt, så vi kan ju inte gå om inte vi får ta med barnen och det är ju redan barn där... så jag ser inte problemet, varför får inte våra följa då"...
Och det är rätt bra att vara medveten om från början. Att tänka igenom formuleringar, att kanske nämna att dom här två barnen är undantagna från regeln pga...
Samtidigt kan det vara bra och tänka åt andra hållet också.
Är det själviskt att bara bjuda 2 barn för att man vill ha dom där? Hur kul blir det för barnen när dom inte har några andra att gå undan och leka med? Kommer dom här två enda barnen att få ut något av den här middagen eller hade dom hellre stannat hemma med barnvakt eller sovit över hos kompisar?
Att känna sina gäster och att ha en dialog med dom som är närmast berörda av ens beslut är alltid A och O :)
Vi kör barnfritt men har bjudit in tre barn, som hör till familjen. Ett av dem kommer. När det gäller bröllop så tycker jag att det är viktigt att det blir som vi vill, så jag har reflekterat men inte brytt mig om ifall andra skulle tycka att det är märkligt. :)
Som du kanske ser Chicita så skrev jag att :
"Vill poängtera att vårt resonemang är baserat på vårt bröllop"
Så att min text lät generaliserad håller jag inte med om.
Jag var inte ute efter att ändra någons åsikt, jag ville bara dela med mig av hur vi gjort och vilka tankar vi haft.
Som jag skrev så väljer man själv hur ens bröllopsdag ska vara, och vi tycker väldigt mycket om barn, men våran bröllopsdag vill vi fira i vuxnas sällskap.
Fast Vinterbrud08 - det var ju din beskrivning av barn som var generaliserande. Du skrev "Och för ett barn / ung tonåring så är en bröllopsmiddag på 2-4 timmar inte rolig", det är en generaliserande beskrivning. Hade du istället skrivit ungefär: de barn som hade varit aktuella att bjuda på vårt bröllop tycker inte om att sitta still så för oss var det ett enkelt val att välja barnfritt bröllop så hade du skrivit om en specifik situation. :) Jag har absolut unga tonåringar i min närhet som tycker att det är roligt med en bröllopsmiddag och kan uppföra sig på en sådan.
Enkelt, ert bröllop ni gör som ni vill. Vi kommer inte bjuda barn, men några få som vi anser kan sköta sig de andra är odågor som vi inte kommer bjuda.
Vinterbrud - Jag menar precis som gargamell skriver.
Formuleringen där kändes generaliserande och det skrev jag om i början. Sen övergick jag att prata om TS fråga (som kanske borde varit tydligt av att jag gjorde ett nytt stycke och började med "Men TS fråga...."
Det under det var generella tankar om TS fråga då de flesta här verkar fokusera på att "gör som du vill" utan att tänka på att TS faktiskt undrar "kan någon ta illa upp" för det kan faktiskt ingen här lova att ingen av TS gäster kommer göra.
Jag har så otroligt svårt att förstå detta hackande och kritiserande av andras åsikter och tankar.
Jag försökte till och med förtydliga min text igen och skrev att detta var hur vi tänkte angående vårat bröllop, och att man ska göra precis som man vill och vad som känns bäst för en själv. Jag hade kunnat förstå kritiken om jag skrev att -Så här ska man göra för det är bäst och allt annat är nonsens.
Jag tror att ni är fullt medvetna om vad jag menade och med det sagt så känns det bara som om man skriver för att trycka ner och märka ord. Det sårar och gör att man tappar lusten med att dela med sig av sina tankar och funderingar här.
Nu reder vi ut det här en gång för alla... :)
Jag har inte kritiserat "dina åsikter och tankar" Vinterbrud08.
Jag reagerade (som jag skrev) på en mening som var formulerad rätt generaliserande. Och jag skrev min synpunkt på det (jag har ju lika stor rätt som du har att tycka saker faktiskt).
Jag har inte sagt att du inte har rätt att tycka som du vill, jag har inte kritiserat dig som person. Och jag har inte sagt att du påstått att ditt sätt är det enda.
Jag vände mig mot att du bland annat skrev "Och för ett barn / ung tonåring så är en bröllopsmiddag på 2-4 timmar inte rolig".
För det finns barn och unga tonåringar som tycker att det är jätteroligt med fina middagar och inte har problem att sitta stilla.
Jag tyckte att det var viktigt att lyfta fram att det faktiskt finns sådana barn också. :)
Om jag hade förstått att du inte alls menade att det gäller alla barn så hade jag inte behövt undra över det.
Om det hade stått exempelvis "barnen och dom yngre tonåringarna i vår umgängeskrets tycker inte att det är roligt med större middagar" så hade det ju varit något annat.
Nej jag var uppenbart inte "medveten om vad du menade". Jag kopplade inte ihop det generella om "alla barn och ungdomar" med "ni har valt att inte ha barn på ert bröllop". För mig så såg det nämligen ut som att du generellt tyckte att det inte fanns några barn/ ungdomar över huvud taget som gillade fina middagar, tal mm och det var en del i ert beslut att inte ha barn på ert bröllop.
Däremot säger jag inte att det är fel att välja bort barn och ungdomar på den stora dagen. Det är vart och ens val.
Ni har ju dessutom haft en dialog med dom runtomkring som har barn, så det är toppen :) Ni vet ju då att ingen kommer ta illa upp när ni väljer barnfritt.
Ja du förtydligade och det var ju bra.
Och jag gjorde samma sak - och det var ju tydligen idiotiskt och elakt.
Det här är ett diskussionsforum. Bara för att man ifrågasätter något så betyder inte det att man hoppar på och kritiserar.
Det jag känner just nu är att du försöker utmåla mig som en elak häxa som hoppar på folk till höger och vänster. Men jag hoppas att det inte är det du menar, för det är inte sådan jag är. Och jag försöker nu att göra valet att inte tolka det så. :)
Om jag hade vetat att du var en av dom personerna som tar saker väldigt personligt och kanske är extra känslig för tolkningar och formuleringar just nu i planeringen av bröllop och all annan stress, så hade jag kanske formulerat mig annorlunda.
Nu försökte jag ju istället vara tydlig med att jag inte menade något illa genom att bland annat använda smileys.
Hur som helst så har jag inte menat något illa och det är tråkigt att du har uppfattat det så.
Jag kanske borde skrivit att jag kände att jag blev kritiserad över mitt sätt att uttrycka mig. Självklart så menar jag inte att alla barn och unga tonåringar tycker att en bröllopsmiddag är tråkig, därav skrev jag att dessa åsikter och tankar har vi angående vårt bröllop.
Och när jag försökte förtydliga det efter era frågor och påståenden men ändå får sådana svar tillbaka som jag fick så blir man lite less. ( för det känns som om det inte spelar någon roll vad man svarar)
Självklart ska man uttrycka sina åsikter och tankar och om jag på något sätt fick dig att känna att jag kritiserade dom så ber jag om ursäkt, det var inte meningen.
Jag kan känna att om man är osäker på hur någon menar, fråga då hur man menar istället för att ifrågasätta.
Jag har inte sagt att du varit varken idiotisk eller elak? Jag sa bara att jag kände mig less, jag har heller inte kallat dig för en elak häxa? Så att du valde att inte tolka det så tills slut var bra, för det tror jag verkligen inte att du är .
Jag ville bara förklara hur jag uppfattade det, och hade nog inte förväntat mig ett sånt här svar , och det är inte för att ditt svar var dåligt på något sätt, men jag trodde inte att det skulle tas på det sättet, och det ber jag om ursäkt för, . ( trodde nog mera att jag skulle få ett kort svar, som -"ledsen att du uppfattade det så, och då ber jag om ursäkt")
Jag är verkligen inte en person som tar saker personligt och jag är inte extra känslig. Men när jag reagerar på något så säger jag ifrån. ( det är lite detta jag menar med hur man uttrycker sig, nu skrev ju du någonting om mig som person, och du känner inte mig )
Tack för att du skrev att det var tråkigt att jag uppfattade tidigare svar/inlägg så som jag gjorde för det var inte så du menade det, det va snällt.
Ha en fortsatt bra söndag.
När jag och frugan gifte oss förra året hade vi också "barnfritt" under bröllopsfesten. Dock var frugans två brorsöner med ( 4 och 1 år), utan att någon "störde" sig på det, eller tog illa upp.
Så det är klart dina systerdöttrar ska vara med utan att ni ska känna att någon tar illa vid sig!
Skönt att vi kunde reda ut det Vinterbrud08
Du får ha en fortsatt trevlig vecka