• Äldre 8 Oct 14:02
    6139 visningar
    10 svar
    10
    6139

    Hjälp oss med ett nytt efternamn!

    Jag och min blivande är sugna på att förena våra namn.
    Allra helst hade vi fört ihop dem på mitten. Jag heter Bohlin och han Linder så det hade ju blivit tjusigt med Bohlinder tyckte vi. Men PRV sa stopp efter som det bara finns ca 500 som heter det plus att det tydligen finns företag som heter det med...

    Så vad tror ni, kan man göra ett annat efternamn av våra nuvarande?

  • Svar på tråden Hjälp oss med ett nytt efternamn!
  • Äldre 8 Oct 15:02
    #1

    Å vad synd att ni inte får ta Bohlinder, det hade ju varit klockrent!


    Ni har ju annars bra bokstäver i era namn som kan kombineras till mycket. En tanke är att byta ut någon vokal i Bohlinder till en annan.


    Bahlinder, Behlinder...

    Eller kanske behålla era resp. vokaler och byta ut det gemensamma i:et

    Bohlander, Bohlender, Bohlunder, Bohlynder...

    Eller byta ut hela "lin" mot något annat - vad heter ni i förnamn? Kan man leka med era första bokstäver där på något sätt? (typ om ni heter Sara och Anton: Bohsander)


    Alternativt möblera om bokstäverna lite friare: 


    Linderbo, Bodher, Hoblinder :)

    Vad kul det här var! Nästan så att jag ångrar att vi inte gjorde något sådant vi med.


     

  • Äldre 8 Oct 15:05
    #2

    Linlin kanske låter lite för kinesiskt Flört  
    Men lite förslag:
    Bohder
    Lindin
    Linbo (med eller utan h på slutet)
    Derlin

  • Äldre 8 Oct 15:22
    #3

    Får jag fråga, du som kanske är insatt i vad man får byta till för efternamn - vag är det för regler som gäller?

    Jag har för mig att det antingen måste vara ett släktnamn eller namn som ingen annan i hela Sverige har... är det så?

    Vi går också i funderingar att nyskapa ett eller båda av våra efternamn... 

    Lite förslag till er:

    Lindolin

    Linderbo

    Linboh

  • Äldre 8 Oct 15:38
    #4

    Groken: precis släktnamn, rakt nedåtstigande genom blodet sen minst 4 generationer har jag för mig jag läste...

    Jag gillar tanken på Lindboh, Linderboh eller Bohlid... Tycker de klingar fint..

    Mannen föreslår Blinder eller Bohlindersson...

  • Äldre 8 Oct 15:40
    #5

    Som kuriosa kan det kanske vara kul att veta att Bohlinder är en av grundarna till Volvo BM - som från första början hette Bohlinder-Munktell 


    Flört

  • Äldre 8 Oct 15:49
    #6

    Åh, jag försöker också sammanfläta min och min blivande efternamn. Lite svårare då vi har efternamn från två olika länder :P Vilka bra förslag du har fått! Hoppas att du hittar något som passar er Glad

  • Äldre 8 Oct 15:53
    #7

    Ja inget känns ju helt självklart än nu när första namnet måste strykas..
    men var förberedd på att det kunder ske.
    Kanske behöver man bara vänja sig nu...

  • Äldre 14 Jan 18:20
    #8
    Kan ni inte ändra stavningen bara, till tex Bolinder? Det är jättefint, det håller jag med er om! Annars Ohlin, Ohlinder, Linner, eller Oliander om man ska slänga lite med idéer :)
  • Äldre 19 Jan 14:01
    #9

    Bohlinder eller Bolinder är inte godkänt att söka då det finns företag med det namnet... Annars hade det varit vårt förstahandsval...

  • Äldre 25 Jan 18:45
    #10

    Vad blev det? :)

Svar på tråden Hjälp oss med ett nytt efternamn!