• Em77
    Äldre 8 Oct 10:17
    5072 visningar
    8 svar
    8
    5072

    Brudkrona och slöja - även på festen?

    Hej!
    Vi ska gifta oss nästa sommar och har inte kommit så långt i förberedelserna men det är ändå vissa detaljer jag funderar på.

    Jag vill ha brudkrona och funderar nu på två saker: dels om jag ska ha slöja till, vilket jag lutar åt i nuläget, och hur den i så fall ska se ut och sitta. Tror jag vill ha en ganska kort (tror jag ska ha vadlång klänning) men vet inte riktigt.

    Det andra är om jag i så fall ska ha kronan och slöjan hela kvällen på festen? Jag har bara utgått från att jag ska ha samma saker på mig hela dagen (förutom möjligen skor) men har börjat förstå att folk gör lite olika.

    Hur har ni gjort/tänkt göra? Någon som har bilder på krona och slöja? Tacksam för alla tankar och synpunkter och bilder. :)

  • Svar på tråden Brudkrona och slöja - även på festen?
  • Äldre 8 Oct 11:05
    #1

    Det finns inga rätt eller fel här.


    Hur slöjan ska sitta beror dels på vilken typ av slöja du väljer och hur den ska fästas, samt vilken frisyr du ska ha.
    Ibland måste frisörerna sätta fast slöjan och kronan genom att SY fast dom i håret och då blir det ju lite pilligt att ta bort till middagen.
    Men många gånger sitter slöja och krona bara med ett par hårnålar eller slöjan kan även sitta fast i en hårkam och då går det ju snabbt att plocka bort.

    Om du inte tycker att slöjan är i vägen så kan du gott och väl ha det hela kvällen om du vill Glad

    Jag hade ingen slöja och inte en krona - utan ett pannsmycke istället.
    Och det satt på plats hela dagen Solig

  • Äldre 8 Oct 11:30
    #2

    jag hade tänkt kanske ha en virkad brudkrona. alt. ett virkat pannband, vill verkligen ha något virkat att ha på mig, som min mamma gjort. en sak att kanske föra vidare liksom. och oavsett vad de blir så ska jag ha på mig den på kvällen också. :) ska dock byta från klänning till vita jeans och ett vitt linne/tunika eller nåt :) 

  • Äldre 8 Oct 12:08
    #3

    Jag ville kunna ta av slöjan efter vigselakten, men frisören avrådde från det eftersom slöjan var tvungen att sitta fast ordentligt för att överleva "kramkalaset" utanför kyrkan. Jag är glad att den satt fast ordentligt för det blev en del hårda kramar för den..... 
    Min slöja var dock inte monterad på någon kam utan endast med nålar i hårt tuperat underhår, slöjan var hellång vilket också påverkade frisörens råd, en kortare slöja utsätts inte för samma påfrestningar.
    Framåt natten valde jag dock att med hjälp av två väninnor plocka bort den, slöjan är över 100 år gammal, lite ömtålig och dottern vill kunna använda den när hon kanske gifter sig en dag. 

  • baller­ina
    Äldre 8 Oct 13:57
    #4

    Jag lutar åt att ha en hellång slöja som fästes med hårkam precis ovanför den låga håruppsättningen (ungefär i nacken). Efter vigseln kommer slöjan dock åka av, mest av praktiska anledningar :) Jag har alltid drömt om att ha ett släp i kyrkan, men då jag helt plötsligt hittade min drömklänning så visade det sig att den inte hade släp... så därför är slöjan ett bra alternativ :) Men gör precis som du känner! 

  • Äldre 11 Oct 18:48
    #5

    jag hade diadem och slöja båda gångerna jag gifte mig och dom fick sitta kvar. 

    Mest för bekvämlighets skull, att som brud smita iväg bortåt en timma och pilla ur halva frisyren kändes inte lockande och fanns inte utrymme för det heller. 

    Dessutom var det många som ville fotografera mig som brud på festen och såklart att hela jag som brud skulle vara med.  Det var många som tog detaljbilder på själva frisyren med slöja o diadem , just för att festen var ett tillfälle då jag hade tid att ställa upp på bild ordentligt. 

    när jag gifte mig för andra gången bytte jag kläder och gick på stan med maken efteråt när vi checkat in på hotellet för bröllopsnatten, frisyren fick sitta kvar medan slöja o diadem då togs bort, men 55 hårnålar tog sin lilla tid att pilla ur ...   

    Men som sagt, det finns inget rätt eller fel. Så här kändes det för mig i alla fall och jag valde att behålla frisyren intakt för jag insåg problemet med att försöka förstöra den. 

  • Em77
    Äldre 13 Oct 23:17
    #6

    Tack för alla tankar och historier. Får se lite hur jag gör när jag vet mer exakt vad jag ska ha men då är det inte galet att tänka att jag ska ha kvar kronan och slöjan även på festen. :)

  • Äldre 14 Oct 10:11
    #7

    Jag hade slöja (fäst på kam) som var 2 meter lång så det var aldrig aktuellt att behålla den på under resten av kvällen och jag lyckades snabbt dra ur den innan vi gick ut på trappen för kramkalas. Okej frisören hade sagt att någon skulle hjälpa mig och instruerat min kompis men hur svårt kunde det vara tänkte jag som mest ville skynda mig ut och skåla och kramas så tog bara tag i den och lyfte ur den ur hårupsättningen. Piece of cake!

  • Äldre 7 Mar 12:18
    #8

    Hej på er brudkronsbrukare!

    Jag kommer från Stockholms universitet, och tänkte börja skriva min kandidatuppsats i etnologi om nutida bruk av historiska brudkronor.
    Jag har några frågor:

    Är det någon utav er som använt er av just historiska brudkronor?

    Varför valde ni att ha brudkronor? :)

Svar på tråden Brudkrona och slöja - även på festen?