• Äldre 4 Oct 13:48
    2076 visningar
    1 svar
    1
    2076

    Vigselförrättare Håbo

    Hej!

    Jag och min fästman ska gifta oss på Krägga Herrgård nästa sommar och letar nu vigselförrättare. På Håbo kommuns hemsida fanns det fyra namn att välja mellan, jag undrar om det är någon som gift sig i Bålsta/Håbo nyligen och kan rekommendera någon särskild vigselförrättare? Min sambo är engelsman så personen i fråga får gärna prata bra engelska, och inte ha något emot att ha en ceremoni som är lite längre än 2 minuter. Hoppas någon har något bra tips!

  • Svar på tråden Vigselförrättare Håbo
  • Äldre 4 Oct 16:41
    #1

    Grattis till det stundande bröllopet!


    Enklast är nog att du kontaktar din kommun för att få kontaktuppgifter till de förordnade vigselförrättarna. Maila dem och kolla av allt som du undrar över. Via mail ( i andra telefonsamtal) kan man få en bra bild över hur personen är. Jag förstår så väl att man vill ha tag i en "bra" förrättare men jmf gärna med kyrklig vigsel... Det är alltså inte alltid möjligt att välja.


    Borgerliga vigselförrättare har ingen skyldighet att förrätta vigsel i annat än av kommunen anvisad lokal - men de flesta av oss gör det. Då kan det bli tal om reseersättning. Om en förrättare börjar prata om annan ersättning så kontakta Länsstyrelsen - för detta är inte lagligt.


    Lyckat till!

Svar på tråden Vigselförrättare Håbo