• Äldre 23 Sep 21:42
    1909 visningar
    5 svar
    5
    1909

    Fundering om dag

    Jag och min sambo har bestämt oss för att gifta oss borgerligt nästa år. Antingen ska vi gifta oss den 5:e juni, som är den dagen vi blev ihop eller så ska vi gifta oss den 6:e juni.
    Den 5:e är på en fredag, så kommer alla kunna ta ledigt från jobbet då?
    Den 6:e juni är på ju nationaldagen och även en lördag, kan man gifta sig på helgen? Med tanke på att kommun huset är stängt då.. Fast det kanske inte spelar någon roll? Vi har ändå tänkt att gifta oss utomhus.. Sen så är det ju det med att det är nationaldagen också.

    Är det någon som har erfarenhet av detta? Som har gift sig på en vardag, på helgen eller på nationaldagen borgerligt?
    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Fundering om dag
  • baller­ina
    Äldre 24 Sep 07:14
    #1

    Tja... beror på vad du menar med alla. Betyder "alla" att det är 5 personer, ja, då finns det nog en stor chans att alla kan få ledigt. Betyder "alla" 80 personer, då skulle jag tro att knappt hälften får ledigt. 

    Men ring till kommunhuset och hör - är det möjligt att få en vigselförrättare på 6 juni? 

    Sen väljer ni det som känns bäst! 

    Jag och min sambo blev tillsammans den 10/8, förlovade oss 9/8 fem år senare och den 8/8 på vårt åttonde år ska vi gifta oss. Även om det inte blir prick på datumet så känns det bra att ta det datumet. Då blir det där vår helg :) Om 6/6 blir mest praktiskt, trots att 5/6 är ert datum, känn då efter om ni vill ta det praktiska eller det "riktiga". :)

  • Äldre 24 Sep 10:14
    #2

    Vi ska ha ett litet bröllop med bara de närmsta inom familjen. Vi blir högst 20 st, så vi får väll se hur vi gör..

  • Äldre 24 Sep 10:34
    #3

    Bara det finns lediga vigselförrättare så kan ni gifta er vilken dag som helst. Dom flesta kommunalhus har särskilda vigselrum just för att man kan gifta sig när man vill. Men du måste ju inte gifta dig just där, du kan vigas på vilken plats som helst som betyder något eller som bara är lämplig för ändamålet.

  • Äldre 24 Sep 12:32
    #4

    Just pga att det är nationaldagen på lördagen så kan det eventuellt vara svårt att hitta någon vigselförrättare som är ledig då.
    Många vigselförrättare är politiker och nationaldagen brukar vara en sån dag då dom kan vara upptagna i andra politiska aktiviteter (hålla tal eller liknande på tillställningar i kommunen) 
    Men frågan är fri, och det är enbart dom som har vigselrätt i din kommun som kan svara själva på om dom är lediga eller inte. 

    Så kontakta kommunen och fråga hur det ser ut Glad

    När det gäller att få ledigt en fredag så är ett bröllop inte en giltig anledning för ledighet (om det inte är ens eget bröllop).
    Men å andra sidan så har inte alla människor 8-17 - Måndag till Fredag - jobb heller. Så oavsett vilken dag ni väljer så kan det vara någon som inte får ledigt.
    Men ju längre i förväg dom får inbjudan - destå större chans att dom kan få ledigt / byta pass eller jobba in tid.

    Lycka till och ha en underbar dag Solig

  • Äldre 24 Sep 13:19
    #5

    Vi gifter oss på en torsdag i slutet av semester perioden, vi kommer gå ut redan i nov/dec med första inbjudningarna. Och de som inte kan se till att vara lediga denna dag för vår skull behöver heller inte infinna sig på bröllopet. En dag som vi ber om 9-10 månader i förväg kan alla som vill ordna ledighet på, kan de inte anpassa sig efter detta så gör det inte oss något, vi vill ändå inte ha folk som bryr sig så lite att vara med och dela vår dag.


    Live free, ride free
Svar på tråden Fundering om dag