• Äldre 23 Sep 21:17
    2531 visningar
    3 svar
    3
    2531

    Borgerligt bröllop

    Jag och min sambo har planer på att gifta oss borgerligt nästa år. Min undran är om man kan gifta sig på vilken dag som helst? Antingen så ska vi gifta oss den 5:e juni, då vi blev ihop på denna dag. Eller så ska vi gifta oss den 6:e, alltså på nationaldagen. Den 5:e juni nästa år är på en fredag, så tänk om inte alla kan ta ledigt från jobbet? Den 6:e är då på en lördag och jag vet inte om man kan gifta sig borgerligt på helgen, då kommunhuset har stängt? Sen så är det ju även nationaldagen.. Är det någon som vet nått om detta? Som har gift sig på en vardag eller kanske på nationaldagen? Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Borgerligt bröllop
  • Äldre 23 Sep 21:34
    #1

    Vi kommer ha en borgelig vigsel nästa år på en lördag, 23/5. 
    Vigselförättarna är vana att jobba på helger då de allra flesta gifter sig då.
    Vi kommer ha vigseln utomhus i anslutning till vår festlokal, inte i kommunhuset.
    Prata med vigselförättaren så går det säkerligen att ordna.
    Lycka till!

  • Äldre 24 Sep 07:24
    #2

    Så länge det finns lediga vigselförrättare så kan du gifta dig vilken dag du vill. 

    Och inte måste ni gifta er i kommunalhuset om ni inte vill.    Kommunalhuset brukar dock ha ett vigselrum öppet alla dagar just för att man ska kunna gifta sig där. 

    Ni kan bestämma en särskild plats om ni vill gifta er nånstans på en plats som betyder något för er eller bara är fin eller lämplig för ändamålet.   

  • Äldre 24 Sep 20:12
    #3

    Jag är förordnad vigselförrättare och har arbetat veckans alla dagar och helt omöjliga tider. Platsen behöver inte vara det kommunalt anvisade vigselrummet - du kan a l l t i d inkomma med önskemål om tid, plats och rum. Sen börjar det som kan bli eller vara problem: att hitta en förrättare som ställer upp.


    Mitt råd till dig är att redan NU börja leta efter en vigselförrättare!


    Sommarmånaderna är ofta uppbokade redan nu och helgerna är hett eftertraktade. Så kolla detta på momangen.


     


     

Svar på tråden Borgerligt bröllop