• Äldre 18 Sep 00:23
    3442 visningar
    6 svar
    6
    3442

    Hur gör man med KNOPPA lakanen?

    Hade tänkt att använda IKEAS KNOPPA lakan som stolsöverdrag.
    Någon som har att sälja som inte bor allt för långt från uddevalla?

    Vet någon hur man syr ett överdrag? Vad jag har förstått räcker det att kanske använda 1/2 lakan per stol?

  • Svar på tråden Hur gör man med KNOPPA lakanen?
  • Äldre 18 Sep 12:47
    #1

    detta skulla jag också vilja veta

  • Äldre 18 Sep 13:02
    #2

    Så här syr man stolsöverdrag

    Och så här gör man om man bara vill drapera (1 lakan per stol) 




  • Äldre 18 Sep 16:31
    #3

    Tack! Måste kolla hur stolarna är i lokalen.. Men d måste väl vara standardstolar i en bygdegård?

  • Äldre 18 Sep 16:40
    #4
    Pionibuketten skrev 2014-09-18 16:31:08 följande:

    Tack! Måste kolla hur stolarna är i lokalen.. Men d måste väl vara standardstolar i en bygdegård?


    Ofta köper dom in billiga fd kontors/konferens/skol-grejor till bygdegårdar.
    Så det är svårt att säga. 


    Men det är bra att kolla upp :) 


    Något som passar alla stolar annars är att man bara klipper långa och breda remsor (typ 50 cm breda) som man fållar på sidorna och sen draperar över stolsryggarna.


    Då får du ut 4 remsor per lakan (har jag för mig) och så hänger man detta över stolsryggen sen.


    Det täcker bra medan stolarna är inskjutna och ger ett ljust intryck
    När folk satt sig så kanske det inte sitter kvar lika snyggt som ett sytt överdrag. Men det är kanske en fjärdedels arbete mot nästan samma visuella intryck  när folk kommer till lokalen :) 

  • inkanp
    Äldre 19 Sep 13:24
    #5
    Chicita skrev 2014-09-18 16:40:21 följande:

    Något som passar alla stolar annars är att man bara klipper långa och breda remsor (typ 50 cm breda) som man fållar på sidorna och sen draperar över stolsryggarna.


    Då får du ut 4 remsor per lakan (har jag för mig) och så hänger man detta över stolsryggen sen.


    Det täcker bra medan stolarna är inskjutna och ger ett ljust intryck
    När folk satt sig så kanske det inte sitter kvar lika snyggt som ett sytt överdrag. Men det är kanske en fjärdedels arbete mot nästan samma visuella intryck  när folk kommer till lokalen :) 



    Det borde ju funka ännu bättre när man har stolsrosetter väl? Det ska vi ha, så det var ett utmärkt tips! :)
  • Äldre 19 Sep 14:08
    #6
    inkanp skrev 2014-09-19 13:24:00 följande:

    Det borde ju funka ännu bättre när man har stolsrosetter väl? Det ska vi ha, så det var ett utmärkt tips! :)

    Jepp :)


    Har ni rosetter så sitter det fast bättre.
    Ta med nål och tråd och sätt bara ett par snabba stygn på lämpligt ställe när ni sätter dit rosetten så glider inte bandet ner och rosetten håller sig snygg längre också (typ ett par grova stygn rakt igenom knuten)

Svar på tråden Hur gör man med KNOPPA lakanen?