• Anonym (Kombi­n)
    Äldre 15 Sep 08:00
    3837 visningar
    8 svar
    8
    3837

    Kombinerat bröllop..?!

    Hej alla!

    Har någon här inne kombinerat sitt bröllop med t.ex. dop, annan fest, utlandsresa m.m. ?

    Vad är era erfarenheter? Berättade ni för gästerna vad som väntades? Kom alla som ni bjudit in om ni INTE berättade om vad som skulle komma?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kombinerat bröllop..?!
  • baller­ina
    Äldre 15 Sep 14:08
    #1

    Mina vänner vigde sig i kapellet på Arlanda. Det var en samling av vänner som fick vara med. Efter vigseln åt vi mat på en restaurang och senare på kvällen åkte vi på resa! Vi vänner fick vara med en vecka, och de nygifta stannade ytterligare en vecka. Som jag förstod det så visste brudparets familjer och släktingar om det här, så det var ingen överraskning. Senare under sommaren ordnades det ett stort släktkalas/fest för att fira vigseln. Jag hörde senare av en kompis (som är kusin med bruden) att det kändes väldigt roligt att få komma på en fest :) Jag som vän uppskattade att få följa med på resan!

    Jag var även bjuden på 50-årsfest. Både mannen och kvinnan (som varit tillsammans ca 1 år) fyllde 50, så de hade slagit på stort och hyrt ett helt hotell. Vi var ungefär 50 gäster som inte hade en blekaste aning om att vi egentligen var bjudna på bröllop. När vigselakten började blev väldigt många chockade, och många grät lyckotårar. Men mannens tonåringar, som inte heller anade något, blev helt förkrossade! Det hade gått drygt ett år sedan deras föräldrar skiljdes, och nu gifte pappan om sig med älskarinnan... Barnen härdade genom hela vigseln, men efteråt sprang de iväg gråtandes. Dom var inte ens med på middagen efteråt. Fick höra senare att barnen kände sig otroligt svikna, och tydligen hade brudparet hållit vigseln hemlig för dom för att de inte ville att barnen skulle avslöja något. 

  • Himla
    Äldre 15 Sep 14:14
    #2

    Japp , kombinerat bröllop o dop två ggr. Alla kom, det gick hur bra som helst men pga avståndet så meddelades släkt o vänner innan och alla kom. Själv skulle jag INTE gifta mig i kombo o hålla det hemligt tills dagen var inne. Dels för risken att alla inte kommer som jag vill dela dagen med och dels för att jag då hellre i så fall skulle gifta mig i hemlighet med bara mannen o jag. Det där halvhemliga har jag inte förstått vitsen med men alla är olika...

  • Plätti­s
    Äldre 15 Sep 14:22
    #3

    Principen brukar vara att man prioriterar ett bröllop över annat. På en vanlig fest kan man ramla in lite senare, bestämma sig för att komma när man slutat jobbet eller stanna hemma för att det känns alldeles för tungt att byta från mjukbrallorna till en festblåsa. Om man då missar ett bröllop som man annars skulle ha gått genom eld för att delta i skulle åtminstone jag aldrig förlåta mig själv. Och kanske även bli upprörd eftersom jag inte fick någon fingervisning om vad som väntades. (Särskilt då jag och min sambo har som princip att ALLTID vara tidsoptimister och komma en halvtimme sent överallt.) 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 15 Sep 17:39
    #4

    om ett bröllop är hemligt får man finna sig i att viktiga personer anser att något annat är viktigare och inte närvarar.

     Ett dop/födelsedagsfest/invigning/flyttfest/releasparty osv kan vara något man anser är mindre viktigt och väljer att inte närvara eller kanske dubbelbokar sig, man tänker sig vara med en halvtimma och sen dra vidare på annat inbokat, folk kanske jobbar o inte bryr sig om att ta ledigt, inte har barnvakt  osv osv...  

    Det är många som gift sig i hemlighet i samband med sitt barns dop och det är många som ångrat sig bittert efteråt eftersom det är dopet som hamnat i fokus och inte brudparet. Många känner sig oerhört snuvade på konfekten efteråt när alla gullar med bebisen och skallror och bebiskläder överlämnas och den nygifta bruden hamnar i bakgrunden. 

    Så fundera gärna ett varv till, spelar det ingen roll vilka som närvarar eller inte - så kör.  Men finns det risk att personer ni gärna vill ha med på er dag inte kommer och tackar nej - ja då får ni tänka om. 

  • Äldre 15 Sep 17:48
    #5

    Tänk på att det inte bara är ni som kan känna er snuvade på konfekten.


    Även de gäster som kommer kan känna sig lite lurade och kanske dumma "för att dom borde ha förstått bättre" (vilket dom kanske inte alls borde ha förstått om ni var duktiga på att dölja det).
    Att komma på ett bröllop och inte ha med present kan göra att många känner sig dumma, dom kanske hade önskat klä sig lite finare, eller hade inte räknat med mer än fika och åt en kraftig lunch för att stå sig över eftermiddagen med dop/födelsedagsfika... Osv.

    Men ett återkommande tema här inne på BT är just brudpar som gifte sig i samband med något annat och inte hintade om det till vänner och familj och sen blev besvikna för att flera viktiga personer inte kom. Och någon blev även sur för att dom inte fick presenter (nej man brukar inte ta med presenter till brudparet om man ska på dopfika).


    Som det redan sagts ovan - känn efter vad som är viktigt för er :) 

  • Anonym (Kombi­n) Trådstartaren
    Äldre 16 Sep 07:59
    #6

    Ja, jag förstår att många kan känna sig snuvade osv.
    Det var bara en fråga jag kastade ur mig för att få erfarenheter från andra som gjort något sådant inte bara andras åsikter.

  • Anonym
    Äldre 16 Sep 10:18
    #7
    ballerina skrev 2014-09-15 14:08:54 följande:

    Jag var även bjuden på 50-årsfest. Både mannen och kvinnan (som varit tillsammans ca 1 år) fyllde 50, så de hade slagit på stort och hyrt ett helt hotell. Vi var ungefär 50 gäster som inte hade en blekaste aning om att vi egentligen var bjudna på bröllop. När vigselakten började blev väldigt många chockade, och många grät lyckotårar. Men mannens tonåringar, som inte heller anade något, blev helt förkrossade! Det hade gått drygt ett år sedan deras föräldrar skiljdes, och nu gifte pappan om sig med älskarinnan... Barnen härdade genom hela vigseln, men efteråt sprang de iväg gråtandes. Dom var inte ens med på middagen efteråt. Fick höra senare att barnen kände sig otroligt svikna, och tydligen hade brudparet hållit vigseln hemlig för dom för att de inte ville att barnen skulle avslöja något. 


    Vilket talande exempel på den otroliga egocentrism som kan inträda i förälskelsens psykosliknande tillstånd! Såvida inte pappan alltid är en lika stor rövhatt förstås. Hur kan man utsätta sina barn för något sådant utan att ens reflektera över att situationen kanske kan vara lite känslig för dem?
  • Anonym
    Äldre 16 Sep 16:11
    #8
    Anonym skrev 2014-09-16 10:18:15 följande:
    Vilket talande exempel på den otroliga egocentrism som kan inträda i förälskelsens psykosliknande tillstånd! Såvida inte pappan alltid är en lika stor rövhatt förstås. Hur kan man utsätta sina barn för något sådant utan att ens reflektera över att situationen kanske kan vara lite känslig för dem?
    Fy 17 vilken idioti! Inte svårt att lista ut vem som ställde till med det bröllopet. Bra grepp om man som förälder verkligen vill sabba sin relation till barnen. Jag bara älskar ditt ord rövhatt :) Det lånar jag f r o m nu.
Svar på tråden Kombinerat bröllop..?!