• Äldre 7 Sep 09:46
    3196 visningar
    13 svar
    13
    3196

    Vilken metall i ringen?

    Hej!

    Jag undrar vilken metall man ska ha i ringen? Har en låg budget och vill därför ha så billigt som möjligt. Måste dock vara äkta diamanter-...eller? 
    Och ringen måste såklart hålla i resten av mitt liv!

    Tacksam för svar=)

  • Svar på tråden Vilken metall i ringen?
  • Äldre 7 Sep 10:45
    #1

    tja, då kan jag rekommendera titan. vi har titan och dom är lätt, och hållbar. jag har min på hela tiden (förutom på jobbet), så den får stå ut med omplantering av blommor, grus, att bli slagen i porslin/handfat, ja.. allt möjligt, men det syns inte att man haft den i 5 år! 

    våra kostade 1500/st, och då var de på rea. men om man kanske vill ha BARA titan, så kostar dom ju inte så mycket mer än 500-700kr skulle jag tro. 
    gällande stenar rekommenderas diamant, då titan är så fruktansvärt hård metall, så vore det ju bra om stenen också vore tålig. :P jag ska sätta in titan i min förlovningsring till bröllopet, skulle kosta runt 2000-25000kr, vilket jag tycker är väldigt bra pris! 

    NOTERING: vill du tita på titan så kolla på REN titan, alltså det är ju typ.. 98%titan eller nåt, för Legeringar går inte att klippa vid ev. olyckor!

  • Äldre 7 Sep 10:47
    #2

    men kan ju också varna att ska du ha diamanter så ökar ju priset såklart, men det beror också på hur stor och hur många stenar du ska ha. 
    titanringar.com är en bra sida tycker jag. där kan du bygga din ring lite hur du vill (hur bred, hur stora/många stenar, vilken yta etc) och därmed bestämma själv hur mycket den ska kosta. :) 

  • Äldre 7 Sep 13:32
    #3

    Hej Mimmi,
    Jag skulle rekommendera dig Palladium, hållbart, relativt billigt, går att storleksjustera och kräver inget underhåll. Är vackert livet ut och ett perfekt komplement till diamanter!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Anonym
    Äldre 7 Sep 16:30
    #4

    Tack för era svar! =) Ska kolla upp detta=)

    Var är skillnaden på diamant och cz?

  • Anonym
    Äldre 7 Sep 17:27
    #5
    Anonym skrev 2014-09-07 16:30:00 följande:

    Tack för era svar! =) Ska kolla upp detta=)

    Var är skillnaden på diamant och cz?


    Cz är konstgjort material för att imitera diamant. det är dessutom mjukare än diamant. 
    Diamant är gjord av Kol
    CZ av zirkoniumoxid. 
    Diamant "blingar" lite mer också. 

    MEN- kan tipsa om Moissanit om du vill ha något så likt diamant som möjligt, men som är billigare. finns dock mest i USA... men kolla in! trots att den är mindre värd än diamant, har den faktiskt lite mer "bling" i sig i ljuset så att säga. :) 
  • Anonym
    Äldre 7 Sep 21:53
    #6

    Jag har en palladiumring med czstenar, från schalins 3000kr. Supernöjd och har tänkt byta ut stenarna till diamanter när studierna och bröllopet är över.

  • Anonym (titan­)
    Äldre 8 Sep 10:08
    #7

    Vi har titanringar, och vi är supernöjda med våra. Vi betalade 1200:- för bägge förlovningsringarna (Guldfynd) och min vigselring hittade vi i en butik som skulle lägga ner och därmed kostade ringen inte mer än 250:-. Det sitter en cz-sten i ringen, och den är perfekt för mig.

  • Anonym
    Äldre 8 Sep 18:06
    #8
    Anonym skrev 2014-09-07 17:27:39 följande:
    Cz är konstgjort material för att imitera diamant. det är dessutom mjukare än diamant. 
    Diamant är gjord av Kol
    CZ av zirkoniumoxid. 
    Diamant "blingar" lite mer också. 

    MEN- kan tipsa om Moissanit om du vill ha något så likt diamant som möjligt, men som är billigare. finns dock mest i USA... men kolla in! trots att den är mindre värd än diamant, har den faktiskt lite mer "bling" i sig i ljuset så att säga. :) 
    har tips på sida där man kan hitta ring med moissanite? Hittar inget...
    Anonym skrev 2014-09-07 21:53:00 följande:

    Jag har en palladiumring med czstenar, från schalins 3000kr. Supernöjd och har tänkt byta ut stenarna till diamanter när studierna och bröllopet är över.


    Det var ju smart! Så kan man ju också göra =)
  • Anonym
    Äldre 8 Sep 20:37
    #9
    Anonym skrev 2014-09-08 18:06:21 följande:
    har tips på sida där man kan hitta ring med moissanite? Hittar inget...
    Anonym skrev 2014-09-07 21:53:00 följande:

    Jag har en palladiumring med czstenar, från schalins 3000kr. Supernöjd och har tänkt byta ut stenarna till diamanter när studierna och bröllopet är över.


    Det var ju smart! Så kan man ju också göra =)
    www.moissaniteco.com/
    www.moissanite.com/rings
    http://www.moissanitebridal.com/#&panel1-3
    www.moissanitediamond.com/

    för att nämna några.. det finns nog bara utlänska sidor är jag rädd.. och ofta har dom ju lite mer blingigt utseende än traditionellt svenskt... men googla på det! :) 
  • Äldre 8 Sep 20:40
    #10

    finns ju även alternativet att köpa bara diamanten, och så be någon smed här i sverige sätta in den i en ring :) 

  • Anonym
    Äldre 9 Sep 08:06
    #11
    Anonym skrev 2014-09-08 20:37:53 följande:
    www.moissaniteco.com/
    www.moissanite.com/rings
    http://www.moissanitebridal.com/#&panel1-3
    www.moissanitediamond.com/

    för att nämna några.. det finns nog bara utlänska sidor är jag rädd.. och ofta har dom ju lite mer blingigt utseende än traditionellt svenskt... men googla på det! :) 
    Tack! Ska kolla=)
  • Äldre 9 Sep 16:12
    #12

    Etsy.com finns massor av moissanitringar.
    Skulle man vilja ha en gul eller rosa diamant så är de odlade väsentligt billigare än naturliga. Tyvärr kostar vita diamanter i princip lika mycket oavsett.

  • Anonym
    Äldre 10 Sep 08:16
    #13
    Lenblo skrev 2014-09-09 16:12:54 följande:

    Etsy.com finns massor av moissanitringar.
    Skulle man vilja ha en gul eller rosa diamant så är de odlade väsentligt billigare än naturliga. Tyvärr kostar vita diamanter i princip lika mycket oavsett.


    Ja där har jag kollat massor!
Svar på tråden Vilken metall i ringen?