• Äldre 7 Sep 09:33
    2779 visningar
    9 svar
    9
    2779

    Val av toastmaster/toastmadame?

    De vi gärna vill ha som toastpar är en vän till min sambo som varit toastmaster flera gånger innan. Glimten i ögat men väldigt omtänksam. Och en vän till mig som varit på +20 bröllop och även varit värdpar tillsammans med sin sambo. JG litar på att dessa två kan bidra med idéer och hålla igång "kalaset" :) grejen är att de inte känner varandra och medan min vän bor i vår hemstad bor hans vän i staden där vi gifter oss - 15mil från varandra. Hade ni valt dem ändå? Och min vän vill jag även ha som tärna - är de ett hinder för stt ha henne som toastmadame?

  • Svar på tråden Val av toastmaster/toastmadame?
  • Äldre 8 Sep 09:51
    #1

    Ska du ha henne som den enda tärnan eller en av flera? Självklart är det en ära att få vara delaktig, men det kan kännas tungt med för mycket ansvar. Hon ska ju inte behöva jobba ihjäl sig Glad

  • Äldre 8 Sep 09:57
    #2

    Som tärna är hennes enda uppdrag att finnas vid min sida som ett härligt sällskap när ci gör oss i ordning och i kyrkan :) inget annat... Toastmaster-uppdraget kräver ju naturligtvis lite mer men det är de två som ska dela på. Men det kanske blir för mycket ändå?


    Tingeling89 skrev 2014-09-08 09:51:11 följande:

    Ska du ha henne som den enda tärnan eller en av flera? Självklart är det en ära att få vara delaktig, men det kan kännas tungt med för mycket ansvar. Hon ska ju inte behöva jobba ihjäl sig


  • Äldre 8 Sep 10:59
    #3

    Jag tycker du ska höra med henne direkt vad hon känner. Men var noga med att vara tydlig med att du bara vill kolla. Om hon blir obekväm med så mycket så kan du dela upp det.

  • Äldre 8 Sep 17:13
    #4

    Vi har en toastmaster som bor i Göteborg (min syster) och en som bor i Helsingborg (min sambos bror) de har bara träffats en gång.
    Sist min syster var på besök bjöd vi in min sambos bror på besök- så de skulle få ses. (första gången)

    De är ju ganska lätt att planera på avstånd med mejl, sms, viber, whats app, FB eller annan socialt media. 

    Brodern och systern verkar iaf båda väldigt pepp på uppdraget :)

  • Äldre 8 Sep 19:58
    #5

    Min tärna kommer vara toastmadame också, hon har inget emot att ha bägge uppdragen.
    Jag kommer själv ta emot alla OSA på inbjudningarna, så hennes uppgift (tillsammans med toastmaster/bestman) blir att ta emot de som vill hålla tal/spex, organisera möhippa, vara med och hjälpa mig på själva dagen, både före, under och efter vigseln/festen.

    Funkar mkt bra för oss iaf.

  • Äldre 8 Sep 20:24
    #6

    Men om du tar OSA och hon tar emot talen - hur bra funkar det? Tänker att många meddelar att de vill hålla tal samtidigt som de OSAr. Har ni någon plan eller blir det två samtal?

    Tänker att det år lätt att folk glömmer eller struntar i att anmäla tal dåzzz


    Trattkantarellen skrev 2014-09-08 19:58:23 följande:

    Min tärna kommer vara toastmadame också, hon har inget emot att ha bägge uppdragen.

    Jag kommer själv ta emot alla OSA på inbjudningarna, så hennes uppgift (tillsammans med toastmaster/bestman) blir att ta emot de som vill hålla tal/spex, organisera möhippa, vara med och hjälpa mig på själva dagen, både före, under och efter vigseln/festen.

    Funkar mkt bra för oss iaf.


  • Alylly­ra
    Äldre 9 Sep 10:42
    #7
    litenkaka skrev 2014-09-08 20:24:55 följande:

    Men om du tar OSA och hon tar emot talen - hur bra funkar det? Tänker att många meddelar att de vill hålla tal samtidigt som de OSAr. Har ni någon plan eller blir det två samtal?

    Tänker att det år lätt att folk glömmer eller struntar i att anmäla tal dåzzz


    Vi körde uppdelat - våra mammor tog OSA och toastmastrarna tog emot anmälningar om tal etc. Vi gav dem en egen mailadress som vi skrev ut i inbjudan som man kunde anmäla tal till. Vad jag vet funkade det jättebra
  • Äldre 9 Sep 14:43
    #8

    Min syster skall vara ?toastmistress? och ta hand om talen och ordningen överlag på festen, även om vi/JAG kommer ha svårt att inte ha det (arbetsskada). Hon kommer nog hjälpa oss pysla osv, sedan har mina föräldrar redan börjat planera in resor till Tyskland för att köpa dryck och partytält osv osv.


    Men själva OSA delen tar vi hand om själva då vi (mest jag) måste ha koll på sådant för att planera, men som sagt har en kraftig arbetsskada som gör att jag har svårt att släppa sådant till andra, gör jag det så vet jag att det blir rätt J


    Live free, ride free
  • Äldre 9 Sep 18:03
    #9
    litenkaka skrev 2014-09-08 20:24:55 följande:

    Men om du tar OSA och hon tar emot talen - hur bra funkar det? Tänker att många meddelar att de vill hålla tal samtidigt som de OSAr. Har ni någon plan eller blir det två samtal?

    Tänker att det år lätt att folk glömmer eller struntar i att anmäla tal dåzzz


    Kommer bifoga min mail och tel.nummer för OSA, och nummer och mailadress till toastparet i inbjudan.

    Sååå svårt är det inte att skicka två mail
Svar på tråden Val av toastmaster/toastmadame?