• Nightrod

hade/har du krinolinställning

Som rubriken antyder.
    Hade du eller skall du ha krinolinställning.
    Verkar inte vara det lättaste att hitta i Svealand på nätet. Damen vill ha en viktoriansk typ och det fanns bara i främmande land.
    Så hur vanligt är det.

Live free, ride free
  • Svar på tråden hade/har du krinolinställning
  • Nightrod

*bumpar till mig egen tråd*

Är det verkligen ingen som haft eller skall ha detta?
    Tycker fler borde haft en stor klänning(gräddbakelse) som behöver volym eller låter/lät ni dem bara hänga rakt ned?

Live free, ride free
  • Magenta

Javisst en underkjol med ringar som håller ut klänningen hade jag. Köpte den för en hundralapp eller två på nätet från Kina. Ringarna var ställbara hur stora man ville ha dem och de var i plast så de böjde sig när man satte sig ner.

• Chicita

Det är nog många som haft underkjol med ringar. 

Men jag tror inte att dom kopplar ihop det med ordet "krinolinställning" Flört
    Letar du efter en så är det enklast (och billigast) att köpa via någon av alla sidor som säljer kinaklänningar.

Det finns även underkjolar med ringar i vanliga bröllopsbutiker i Sverige, eller så kan dom ta hem till er. Men då kostar det betydligt mer.

www.jenjenhouse.com/Cheap-Petticoats-c37/

Underkjol med ställning riskerar dock att synas under brudklänningen (om inte brudklänningen är i massa massa lager så att den redan är "vadderad" så man brukar rekommendera att ha minst ett lager tyll ovanpå ringarna.

• Nightrod

MMM saken är den att de är inte å ofta i viktorians stil men ändå lite böljig framtill med, därför skulle vi vilja ha en beställd efter så som hon precis vill ha den.

Men jag tror hon får nöja sig med en stor fin ?vanligt? ställning under sin klänning, eller beställa två och göra om dem till en :)

Live free, ride free
  • Chicita

Ni får bygga en själv annars? :) 

Det borde finnas beskrivningar på nätet.
    Det finns en facebookgrupp som heter något i stil med "sy historiska kläder och gör något kul" som kanske kan vara till hjälp (inte med där själv, jag har fullt upp med medeltids-sömnadsgruppen ;) ) 

• Nightrod

Chicita skrev 2014-09-12 11:39:52 följande:

Ni får bygga en själv annars? :) 

Det borde finnas beskrivningar på nätet.
    Det finns en facebookgrupp som heter något i stil med "sy historiska kläder och gör något kul" som kanske kan vara till hjälp (inte med där själv, jag har fullt upp med medeltids-sömnadsgruppen ;) ) 

Damen är utbildad inom sömnad, men vill inte nojsa med detta själv så vi får se vad det blir till slut

Live free, ride free
  • Chicita
    Nightrod skrev 2014-09-12 12:21:52 följande:

Damen är utbildad inom sömnad, men vill inte nojsa med detta själv så vi får se vad det blir till slut

Hoppas ni hittar en bra lösning :) 
  • Nightrod
    Chicita skrev 2014-09-12 13:24:46 följande:
    Hoppas ni hittar en bra lösning :) 
    Hörde av en vän att det betyder otur att tillverka sina egna bröllopskläder, hmm hoppas det bara gäller bruden för annars hänger vi löst
    Live free, ride free
  • Chicita
    Nightrod skrev 2014-09-12 13:39:18 följande:
    Hörde av en vän att det betyder otur att tillverka sina egna bröllopskläder, hmm hoppas det bara gäller bruden för annars hänger vi löst

Äsch... jag sydde mina och makens kläder, pappas också (eller tja han lånade färdiga) och pappas sambos, våra näbbars kläder, kläder till en del gäster (brorsan bland annat)...

Jag bakade vår tårta, vi såg varandra innan vigseln osv osv... Massa saker som man inte "ska göra för att det betyder otur - eller annat".
    Vi firade 3-årig bröllopsdag för lite drygt en vecka sedan och vi har varken haft mer otur än "normalt" och vi är inte på väg att skiljas eller något sånt Tungan ute

Sånt där kan bli självuppfyllande profetior - om du tror på skrocket så kommer du leta efter tecken på att det stämmer - och därför bidrar du då själv till att det kommer bli sant.

Om du inte tror på det så kommer det inte påverka alls Solig

Svar på tråden hade/har du krinolinställning