• sofiab­ern
    Äldre 23 Aug 18:28
    2115 visningar
    4 svar
    4
    2115

    Placeringskort & Lek? eller ej?

    Jag är en sån som får ont i magen när jag ska på tillställningar som har bordsplaceringar och lekar. Jag tycker att det är HEMSKT och vet att min närmaste familj är av samma åsikt. Men förväntar sig resten av klungan lekar och skoj? Blir dom förvirrade om jag inte placerar fler än oss och våra föräldrar jämte oss? Måste man ha ett "fest program", kan man inte bara sätta upp en stor tydlig lapp i hallen på lokalen om hurdags mat, tårta och andra "highlights" går av stapeln och låta folk mingla/dansa/dricka bäst dom vill emellan?

    Och nu vet jag ju även att det finns folk som vill överraska folk (tex oss) men spontana sånger, uppträdanden, lekar osv... Kan man undanbe sig sånt på ett smidigt vis eller måste jag prata med var och en som kan tänkas hitta på sånt... Jag vill verkligen inte behöva sitta och skämmas över en full släktning som har knåpat ihop en töntig låt eller nått.

    Jag låter väl som världens största tråkjävel nu, ursäkta uttrycket.....

    Hur har ni gjort? Hittar bara tips på lekar och grejer här, hittar ingen som INTE har lekar... Finns det en annan tråd så tipsa gärna.

    TACK!

  • Svar på tråden Placeringskort & Lek? eller ej?
  • Äldre 23 Aug 18:59
    #1

    det tillhör etikett att ha någon form av bordsplacering - sen hur ni själva väljer att göra där är ju upp till er. 

    Att alla får sitta där dom vill brukar inte vara så bra för då sätter sig folk i grupperingar och det blir alltid nån stackare "över" som får en hörnplats eller inte har någon att prata med eller liknande. 

    Enkla lösningar på bordsplacering är ju lätt egentligen.   Sätt varannan dam och varannan herre så har ni genast löst problemet... 

    Festprogram behöver man inte ha - att sätta upp ett väl synligt anslag på en vägg eller göra mindre kopior och lägga ut på borden funkar fint när det gäller hålltider. 

    Såklart ni kan avböja er lekar och överraskningar och tal. Det är ju ert bröllop och ni bestämmer - men ni kommer behöva vara övertydlig på den punkten.  Och är det så att någon får ett spontant infall där och då så får ni ta det helt enkelt och kanske då vara snabb på att avbryta vid lämpligt tillfälle med ett tack och en skål. 

  • Äldre 23 Aug 19:56
    #2

    Som ovanstående skriver så kan fri placering bli det värsta tänkbara för ett par personer som antingen hamnar på ett hörn utan att känna någon annan, eller mellan två grupper som känner varandra (alltså gruppen till höger känner varandra och gruppen till vänster känner varandra och ingen pratar med dig...)
    Däremot att lägga tid och energi på placering och se till att alla har minst en dom känner inom "pratavstånd" (dvs mittemot, diagonalt eller vid sidan om sig om man sitter vid avlånga bord, och bara vid sidan om sig vid runda bord) så brukar de flesta kunna trivas.


    Lekar är inget måste. 
    Jag hatar lekar.Tungan ute
    Så vi pratade med våra toastmastrar (bra att ha även om man inte vill ha det så "uppstyrt" - ju mer det styrs diskret och bra, destå mindre uppstyrt och avslappnat känns det liksom Flört ) och talade om att vi inte ville ha lekar mm. Så dom fick helt enkelt säga till dom som ville spexa att dom inte fick, men dom kunde få hålla ett vanligt tal istället... 


     

  • sofiab­ern
    Äldre 23 Aug 20:22
    #3

    Hm får knåpa lite på bordsplaceringen då! ... Det vore ju bra o placera dom som ska hjälpa till med buffen närmast köket, "de äldre" på ett ställe med mer plats för rullator osv... om man börjar med det så kanske resten löser sig... jag funderade även på att kanske ha någon "extra stol" framme(kanske inte vid bordet direkt dock) ifall någon skulle bryta upp och byta plats.. dom finns ju alltid.. ? eller ser det stökigt/tomt ut?

    Det med toastmastern var ju en bra idé!! Man kunde ju skriva på "programmen" man sätter upp att vid önskemål om spex, prata med toastmastern,så får denne ansvaret för o avstyra eventuella pinsamheter!

    Tack för bra synpunkter och tips!

    (fortsätt gärna tipsa om någon mer har förslag)

  • Äldre 23 Aug 20:48
    #4

    Tipsa redan i inbjudan (eller infoblad som skickas med) att dom ska anmäla tal mm till toastmastern (och kontaktuppgifter till den ni har pratat med som kan ta på sig det ansvaret).


    Annars kan det bli sura miner om några har förberett något "kul" och så får dom inte framföra det...
    Bättre att dom blir stoppade innan dom har hunnit lägga allt för mycket energi på det hela Glad

    Jag kan tipsa om vårt sätt att placera ut folk.
    Nu hade vi temabröllop och våra gäster kom i medeltidskläder. Klädseln skulle påverka placeringen så att Adeln satt närmast honnörsbordet och bönder, samt vanligt klädda satt längst bort.
    Så jag färgkodade våra gäster när jag jobbade på bordsplaceringen. Dom på honnörsbordet i en färg, Adel i en färg osv.
    Herrar i mörkare nyans och damer i ljusare. Olika färg på papperna som jag skrev namnen på alltså så det var enkelt att se även på håll.

    Men ni kan ju färgkoda typ dina släktingar i en färg, din makes i en osv. Har ni barn med så kanske ni kan använda tre nyanser av varje färg.
    På så sätt kan det vara enkelt att se att man får en bra blandning, att det sitter tillräckligt många av varje färg hela tiden, så att dom har någon dom känner i närheten, men att det ändå blandas så att man kan få prata med någon ny också Glad

Svar på tråden Placeringskort & Lek? eller ej?