• Äldre 19 Aug 11:18
    4746 visningar
    16 svar
    16
    4746

    familjesvek

    jag och min fästman förlovade oss i slutet av juni. Bröllopet är redan bokat och klart  till sensommaren nästa år, nere i Skåne. Vi  ska ha en stor släktmiddag om 2 veckor för att fira vår förlovning. Detta är något både jag och min fästman har längtat efter.
    Helt plötsligt händer detta. Min bror och hans flickvän förlovar sig. Snabbt som satan och helt plötsligt så ska dom gifta sig på våren innan vår sommar. Vi förklarar för dom att vi inte vill det. Tycker dom kan vänta tills en tid efter oss. Hon har redan varit med och sett min klänning och allt. Deras reaktion på detta är att vi är larviga och så här kan man inte hålla på.  Dessa personer klarar inte av när andra får uppmärksamhet och ska alltid försöka stjäla showen. Men när det gäller vårt bröllop tycker jag att det är att gå för långt.

    Tycker ni detta är ok?? Alla jag har frågat har varit helt chockade.

  • Svar på tråden familjesvek
  • Anonym (Hålle­r inte med)
    Äldre 19 Aug 11:31
    #1

    Min spontana reaktion är att man bara kan bestämma sitt eget bröllopsdatum och inte någon annans. Tänk om din bror och hans tjej har pratat om bröllop jättelänge utan att säga det till någon och vill ha ett vårbröllop, ska de då vänta ett år för att ni "hann före" med att berätta? Ett vårbröllop är väl antagligen i april/maj någon gång. Det vill säga några månader innan ert om det nu ska vara på sensommaren. Vänner och familj har gott om tid att återhämta sig till ert bröllop. Jag hade förstått dig bättre om de tagit ert datum eller en vecka innan, men när det gäller månader mellan kan man enligt mig inte ha åsikter om andras val av datum. Hoppas det löser sig för er. 

  • Äldre 19 Aug 11:38
    #2

    Jag förstår vad du menar. Håller med på ett sätt. Men hur hade du personligen agerat? Det här är din systers stora dröm. Hon säger till dig att det verkligen betyder mycket för henne att få ha den här tiden själv. Dom kan gifta sig efteråt. Skulle du då trots det säga, "det skiter jag i". 

    Poängen. Är det värt det??

  • Äldre 19 Aug 11:42
    #3

    btw. Deras argument är enbart: "när man förlovar sig ska man gifta sig inom ett år" Kunde dom inte vänta lite med förlovningen i så fall.

  • Äldre 19 Aug 11:55
    #4

    Enkelt. Dom förlovade sig efter er, då skall dom vänta till en passande tid efter er med att gifta sig. 

  • Anonym (Hålle­r inte med)
    Äldre 19 Aug 12:01
    #5

    Jag funderar på hur jag personligen hade reagerat om jag var i din situation. Möjligtvis hade jag varit lite orolig över om det andra paret hade ett exakt lika dant bröllop som jag, dvs om jag hade delat med mig av våra planer och de kopierade dem rakt av. tex att vi vill ha ett fotobås, platsen vi ska vara på, tema, mat och annat som är kul att planera och tänka ut. Men samtidigt skulle jag tänka "varför skulle de vilja härma alla våra planer?". Jag tror att det hade varit min värsta tanke, att om vi har många gemensamma gäster att gästerna känner "been there done that" när det är  dags för vår stora dag. För att förhindra detta skulle jag behålla bröllopsplanerna för mig själv och min sambo och bara prata med mina egna bästa vänner, jag skulle planera mitt drömbröllop och inte fundera över hur det andra paret planerar sitt. Jag menar att även om alla syskon i en familj bestämmer sig för att gifta sig samma sommar så ska man följa sitt hjärta och sätta sin prägel på sitt bröllop. Och lita på att de andra paren gör samma sak för sig själva. Jag tänker att det inte är ovanligt att man i en umgängeskrets går på två, tre eller fyra bröllop en sommar. Helt plötsligt vill alla gifta sig och det är svårt att råda över andras liv och drömmar. Det man däremot kan råda över är sina egna drömmar. Man kan planera sitt drömbröllop oavsett hur många andra dop, födelsedagsfester och andra bröllop som äger rum en sommar. Jag tror att jag skulle fokusera på att det här datumet som vi har bestämt bröllop är vår stora dag och vi kommer vara jätteglada den dagen och vi kommer planera bröllopet precis så som vi drömt om det - oavsett hur alla andra i vår omgivning beslutar sig för att agera. :) 

    Nu blev detta ett långt svar, hoppas du förstår vad jag menar och att det kanske kan hjälpa dig. 

  • Äldre 19 Aug 12:13
    #6

    Jamen om du vänder på det och försöker se det positivt.


    Se deras bröllop och middag som en möjlighet att kolla om ni har tänkt rätt när det gäller om ni ska ha buffé, sittande middag osv.
    Om dom har buffé så kan ni ju då titta hur dom har löst det, funkade det, såg det bra ut, kan man göra det bättre? Stärker det kanske era tankar om att ha / inte ha buffé...


    Ni har ju nu alla chanser att undvika misstag som dom gör... Flört

    Och ja, jag förstår helt klart hur surt det måste kännas. Men jag försökte nu bara ge er en tanketwist så att det kanske känns lite bättre.
    Den enda man kan ändra på är ju sig själv. Så tyvärr kan ni nog inte ändra deras planer.
    Men ni kan "använda" dom som ett sätt att se vad ni skulle kunna göra bättre eller annorlunda Glad

  • Plätti­s
    Äldre 19 Aug 15:03
    #7

    Jag har varit på båda sidorna i en sån här situation. Min sambos bästa vän förlovade sig med sin tjej när vi hade börjat diskutera förlovning någon månad innan. Vi hade varit tillsammans två år längre än dem, men jag var arg och ventilerade det med min sambo. Han är alltid kolugn och tyckte inte det var en så stor grej, så jag lyckades släppa det och fokuserade på vår egen förlovning istället. Sedan blev det lite av en kapplöpning till vem som skulle gifta sig först, men vi sköt upp vårt ett år och de gick skilda vägar istället.

    När vi hade förlovat oss och funderade på lämplig tidpunkt att gifta oss (ett års-gränsen är inget vi tror på) så började min syster bråka på mig för att vi tog så lång tid på oss att det påverkade hennes planer på förlovning och giftermål. Vi kom fram till att bröllop är något vi själva ska bestämma, ingen ska tvinga oss att gifta oss när det passar dem. Nu har vi varit förlovade i ett och ett halvt år, och syrran är fortfarande inte förlovad med sin sambo.

    Försommaren och sensommaren är långt ifrån varandra, det kommer inte bli liknande bröllop även om ni gifter er på samma ställe. Låt dem gifta sig när de vill och fokusera på ert eget bröllop. Det är inte bröllopsdagen som är det viktiga egentligen, det är äktenskapet efteråt. Ni kommer stå i fokus på er dag, och de kommer vara i fokus på sin dag. Men jag kan lova att de gemensamma gästerna kommer prata om ert bröllop på deras dag, att snart är det er tur, hur känns det osv.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 19 Aug 16:48
    #8

    Vår poäng är inte själva festen. Jag älskar att dom ska gifta sig. Det handlar om tiden med familjen innan. Jag skulle inte bry mig ifall dom hade samma mat eller dekorationer mm. Utan det är tiden vi spenderar med familjen. Vi är en stor familj och för första gången är det enbart fokus på mig. Nu när vi är två par blir det inte gediget. Nu handlar det mer om praktiska lösningar och noggrannhet med att inte ge det ena paret mer uppmärksamhet än det andra. All den gemensamma njutning över den kommande händelsen är borta. Sen undrar jag mer hur dom kan prioritera detta trots att dom vet hur vi känner för det. Att dom inte vill prioritera våra känslor före det, vilket vi alltid gjort för dom, och vilket vi alltid gör i vår familj.

  • Äldre 19 Aug 17:10
    #9

    Kan inte tycka det går under din rubrik "familjesvek"... Jag kan förstå att du ville ha det för dig själv men nu gifter ni er inte under ett helt år. Det finns några dagar till. Väx upp och var vuxen. När det är er bröllopsdag så är det fokus på er. Om andra paret hade satt samma dag då kan jag förstå ilska/irritation/ledsamhet men inte nu när det inte ens är i närheten av samma tid på året.

  • Äldre 19 Aug 17:23
    #10

    Familjesvek tycker jag är att ta i. Förstår att du är sur, men det är som det är. Försök att glädjas med dem istället. Om min brorsa skulle gifta sig plötsligt samma år som oss skulle jag bara tänka, åh vad kul, brorsan ska gifta sig

    Även om det är din stora dröm, så kan det ju deras bröllop vara lika viktigt för dem, och en lika stor dröm. Och att de inte prioriterar dina känslor först tycker jag inte är ett dugg konstigt. De och deras förhållande är ju viktigast för dem, något annat är jättekonstigt.

    Mitt inlägg låter grinigt, det är inte meningen

  • Äldre 19 Aug 18:21
    #11

    Oskönt av dom. Det är tydligt att dom skiter i dig. Ifall du har sagt vad du känner och dom ändå kör på. dom har ett val och du verkar inte vara så viktig för om.

  • Äldre 19 Aug 18:31
    #12

    Det är absolut ett etikettsbrott. Även märkligt tycker jag. Om dom tycker att du är larvig bara för att detta är en stor sak för dig, så borde det inte vara några problem för dom att flytta fram sitt bröllop. Sedan blir det ju även kanske en budgetfråga för övriga familjen? Detta är inte heller till er fördel. Hoppas det löser sig.

  • mig
    Äldre 19 Aug 19:24
    #13

    Hej!

    Jag befinner mig i nästan exakt samma situation som du. Jag är väldigt ledsen. Försöker att ta till mig vissa av kommentarerna. Jag undrar också varför dom inte väntar? Då kan man ju hela tiden finnas där för varandra och njuta tillsammans.

  • Plätti­s
    Äldre 20 Aug 09:08
    #14
    mig skrev 2014-08-19 19:24:35 följande:

    Jag befinner mig i nästan exakt samma situation som du. Jag är väldigt ledsen. Försöker att ta till mig vissa av kommentarerna. Jag undrar också varför dom inte väntar? Då kan man ju hela tiden finnas där för varandra och njuta tillsammans.


    Jag grubblar över något som jag tycks läsa mellan raderna i både ditt och TS inlägg. Varför får bara ett par i varje umgängeskrets förlova sig och planera giftermål i taget? Att någon förlovar sig och bestämmer datum för bröllop bara för att vara först kan man bli lite besviken på, men samtidigt är det inte det som är viktigast. Bröllopet är EN dag, äktenskapet alla dagar som kommer senare. 

    Hur lång tid ska man ha mellan sitt eget och andras bröllop för att det ska vara okej? Får det bara förekomma ett bröllop per år i en umgängeskrets? Jag tycker däremot det är hyfs att fråga förlovade par i umgängeskretsen om de planerar bröllop så man inte krockar i sina planer bara för att man gärna håller det hemligt till en början. Det gjorde vi, och det förutsätter jag att mina vänner och familjemedlemmar också skulle göra. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 7 Sep 14:56
    #15

    På alla sätt är det ett etikettsbrott att boka in en vigsel så tätt inpå er. Men att hänvisa till etiketten är enbart möjligt om man i alla andra fall lever enligt etikettsboken.
    Jag förstår din känsla ända in i kaklet men pekar ändå på att du får fräsa ur näsan och hålla huvudet högt. För du kan inte tvinga någon att ändra sina planer, lika lite som någon kan tvinga dig.
    I allt övrigt kan jag bli lite frågande när jag läser dilemma likt detta - för jag undrar alltid om TS har talat med den andre (mot)parten och om de, i andan av att lösa saker, har ansträngt sig för att kommunicera sina tankar och känslor. Kommunikation, kommunikation! Det är banne mej den bästa vägen. Alltid.

  • Äldre 7 Sep 17:31
    #16

    Det kan ju vara nått dom pratat ett tag om bara mellan dom två och kanske blev inspirerade av er? Solig

    Min lillasyster gifte sig samma år som mig och jag tyckte det var skit roligt att kunna prata planering med någon som står mig så nära. (Jag är dock skild nu)

    Är det din storebror? För isf om man ska ta riktigt gamla regler så ska ju det äldre syskonet gifta sig först. Flört

Svar på tråden familjesvek