• Äldre 14 Aug 15:58
    3119 visningar
    11 svar
    11
    3119

    Litet el stort bröllop??

    Hej!
    Jag o min sambo har varit tillsammans i 6 år o har 3 barn tillsammans.
    Nu har vi planerat att gifta oss nästa sommarGlad. Vi har kommit fram till att vi ska ha ett litet bröllop med bara familjerna. Sammanlagt blir vi 16 st.
    För vi har tänkt att lägga pengarna på en resa istället.

    Nu till min fråga.. vi har ju ganska många kompisar o iaf jag mycket släkt. Kan vi bjuda in dom bara på vigseln o lite kaffe o kakor efter vigseln? O sen åker vi med våra familjer o äter en finare middag??

    Hur skriver man i inbjudan så dom förstår att dom bara är inbjudna på själva vigseln o inte middagen? El skickar man ingen inbjudan?

    Ta tacksamt emot tips o ideér.

     Med vänlig hälsning
    Marie

  • Svar på tråden Litet el stort bröllop??
  • Äldre 14 Aug 16:03
    #1

    Vi kommer visserligen ha ett större bröllop än er, 58 gäster, men ändå kan ju inte alla vi känner bli bjudna. Vi tänkte därför ha "öppet hus" dagen efter och bjuda på lite förmiddagsfika. På så sätt kan de som inte var bjudna men ändå säga hej, komma förbi och träffa oss :) Det kanske kan vara något?

  • Äldre 14 Aug 17:06
    #2

    Kommer inte ihåg vem det var, men för något år sedan var det någon här på BT som bjöd in till globröllop (tydligen en gammal tradition, men jag kan inte bakgrunden).

    Så ni kan kanske skriva en inbjudan som är lite lättare (alltså inte så seriös).
    Typ såhär:


    Vänner, bekanta och många därtill
    Vi kallar på alla. Ja alla som vill
    Till globröllop bjuder vi dig käre vän
    Kom titta på vigseln och kramas lite sen
    När allting är över och vi blivit man och fru
    Lite fika vi bjuder på då, kära du
    Fest blir det ingen, den sparar vi på
    Efter vårt fika så måste vi gå
    Middagen blir med familjen, den nära
    Men vigseln vill vi dela med alla våra kära

    Välkommen att bevittna vigseln mellan
    X och Y
    i X-kyrka
    klockan - datum
    Fika i/på *plats*

    OSA senast *datum*

  • Äldre 14 Aug 20:37
    #3

    Tack!!
    Den va jätte bra den versen.
    Lät på sambon som att den passar ossGlad.

  • Äldre 14 Aug 20:50
    #4

    Kul att det kunde vara till hjälp :)


    Putsar ni lite på det och byter ut något ord här och där så blir det ju mer "ni".
    Men om ni gillar sånt så har ni ju i alla fall en grund att bygga på nu :)

  • Äldre 15 Aug 11:37
    #5

    Vilken fin text! Är också inne på att endast bjuda in till vigsel och fika/mingel efteråt för att ha möjlighet att bjuda familjen på restaurang efteråt men är osäker på hur man formulerar det i en inbjudan. Den här texten är ju en bra grund! :)

  • Äldre 15 Aug 13:50
    #6

    Jag/vi som är såå dåliga på att formulera ossObestämd. Skulle vilja ha hjälp med att ändra texten så den passar oss. För oss blir det ingen fest alls för kompisarna el övrig släkt.

    Sen en annan fråga..
    Vi skulle ändå vilja ha ett kompispar som hälsar välkommen i kyrkan o på fikminglet. Det kan man väl ha även om man bjuder in till "globröllop".

    O hur går det till när man kommer till restaurangen med familjerna sen?

    Ska man ha en skylt med bild/datum på oss uppsatt även om det bara är för familjerna?

    Det är många frågor som snurrar i huvudet!!

  • Äldre 15 Aug 17:08
    #7

    Jag skrev ju det... Fest blir det ingen

    Alltså... det blir ingen fest Flört Så om du vill ändra "det blir ingen fest" till "det blir ingen fest" så är det ju redan klart Flört

    Hur ni gör på restaurangen måste ni höra med restaurangen med.
    Det är inte säkert att ni får sitta i ett eget rum utan kanske bara i en avskiljd hörna av restaurangen. Och det är inte heller säkert att ni får dekorera med något extra där.
    Om ni vill ha en skylt eller inte är alltså mellan er och restaurangen.
    Ni behöver inte ha någon. 
    Det finns egentligen bara tre måsten...
    1- Någon att gifta dig med
    2- Godkänd hindersprövning
    3- Den som viger er måste ha giltig vigselrätt

    Sen kan man göra väldigt mycket som man vill, eller tja man får ju följa prästens regler i kyrkan då för det är ju dennes gudstjänst Glad
    Men apropå hur man ska duka, vilka man ska bjuda, vilka kläder man ska ha, tärnor, marskalker osv osv... Allt sånt gör man precis hur man vill Glad

    Så alltså - om ni väldigt gärna vill ha en skylt med era namn och datum, så fråga restaurangen om det är ok och gör i så fall en som ni lämnar till dom för att användas i dukningen sedan 

  • Äldre 15 Aug 17:38
    #8

    Vi hade bröllopsmiddag på resturang och svärmor hade gjort en jättefin skylt som hon lämnade in till krögaren, den satte han upp på väggen där vi satt.  Var inga problem med att få till det.  Vi hade dessutom bordsplacering i form av lotteri med siffror och det hade krögaren också hjälpt till med så en stor fin skål mötte gästerna när han hälsade välkommen. 

  • Äldre 15 Aug 19:27
    #9

    Tack för alla tips :).

    Tror ni att det är ok att låna texten rakt av. Vi tycker den är så bra :).

    Även om man ska ha ett litet/globröllop , när ska man boka kyrkan, mingellokal o restaurang??

    Vi ska gifta oss i min gamla hemkyrka där jag är konfirmerad , alla tre barnen är döpta där men den ligger 7 mil från där vi bor nu. Fotografen o min frisör finns där vi bor nu. Vi hade ju tänkt att åka upp ett par dagar innan. Hur gör vi??
    Som fotograf i kyrkan ska vi fråga en kompis till oss.

    tips!

  • Äldre 15 Aug 22:10
    #10
    brudparet150704 skrev 2014-08-15 19:27:58 följande:

    Tack för alla tips :).

    Tror ni att det är ok att låna texten rakt av. Vi tycker den är så bra :).

    Även om man ska ha ett litet/globröllop , när ska man boka kyrkan, mingellokal o restaurang??

    Vi ska gifta oss i min gamla hemkyrka där jag är konfirmerad , alla tre barnen är döpta där men den ligger 7 mil från där vi bor nu. Fotografen o min frisör finns där vi bor nu. Vi hade ju tänkt att åka upp ett par dagar innan. Hur gör vi??
    Som fotograf i kyrkan ska vi fråga en kompis till oss.

    tips!


    Klart du kan, jag skrev ju versen åt er Glad


    Det är din, så att säga Solig


    Vissa kyrkor blir uppbokade ett år i förväg, eller tidigare ändå, andra kan man boka veckan innan. Kontakta församlingen som den kyrka ni vill gifta er i tillhör och boka så snart ni kan eller i alla fall fråga om deras regler :) 


    Samma med mingellokal och restaurang, det beror på hur populära dom är.


    Jag skulle ha letat på en frisör i den stad ni ska gifta er i. Och fotografen lär ju få reseersättning misstänker jag. Men det måste ni ju lösa med dom.

  • Äldre 16 Aug 12:11
    #11

    Åh, Tack va du är snäll Glad!!

    Trodde att ngn annan hade skrivit denna o du hittat den åt oss.

    Vi ska på myshelg i helgen som kommer o då ska vi prata o verkligen bestämma om vi ska ha ett globröllop el ett litet. Men det lutar starkt åt att det blir ett globröllopGlad!!

    Kyrkan ska jag ringa till så fort vi bestämt.

    Stort Tack än en gång för versenSkrattande!!!

Svar på tråden Litet el stort bröllop??