• Anonym (Funde­rsam)
    Äldre 12 Aug 15:50
    4087 visningar
    11 svar
    11
    4087

    Bjuda in kriminell släkting?

    Hej alla brudar! 

    Jag har en fundering som jag hoppas få hjälp med här inne. Vi planerar bröllop till nästa sommar och har pratat om gästlistan. Vi är rörande överens om att det blir närmaste släkten och några vänner, ca 45 st. Min sambo kommer ha alla sina syskon och syskonbarn med.

    Nu till vårt dilemma: Ett av syskonbarnen är gravid. Hon är 20 år och har varit ihop med sin kille i ca 6 månader. Han har dock suttit i fängelse i ca 3 månader nu och har en tid kvar. Hon är säker på att han är den rätta för henne och kommer vänta på honom. Min sambo vill inte bjuda med hennes kille eftersom han är kriminell och sitter nu för misshandel av butikspersonal (oprovocerat våld). Men enligt all etikett ska man ju bjuda med respektive när paret är etablerat. De har ju inte varit ihop så länge men vad kan bli mer etablerat än att vänta barn ihop? Jag är kluven eftersom han kanske känner sig utanför om han som pappa till barnet inte blir bjuden. Men samtidigt har vi aldrig träffat denna person och med hans bakgrund så är jag lite osäker... 

    Någon som har något smart svar? 

  • Svar på tråden Bjuda in kriminell släkting?
  • Anonym (misst­änksam­)
    Äldre 12 Aug 16:00
    #1

    Är han kriminell eller är detta en engångs grej?
    För om han är den sorten som random misshandlar folk så är han kanske inte direkt lämplig att bjuda och låta vistas bland andra människor.

    Låter konstigt att han oprovocerat knatat in i en butik och misshandlat en av personlen tycker jag. Antingen har de en bakgrundshistoria eller så har killen seriösa problem att ta itu med

  • Äldre 12 Aug 16:02
    #2

    Jag kan förstå er tveksamhet. Framförallt som dem inte har varit tillsammans så länge. Om jag vore ni skulle jag avvakta lite och varken säga ja eller nej. Tänk på att mycket kan ske när han kommer ut. han kanske inte alls är så sugen på att hänga ihop med honom eller så tröttnar hon. Hon var ju inte jättegammal heller så det kan säkert ske en förändring om hon träffar nåt roligare och då kan ni hänvisa att dem inte varit tillsammans särskilt länge. Hoppas det ger några idéer iaf.

  • Plätti­s
    Äldre 12 Aug 17:11
    #3

    På vår preliminära gästlista har jag skrivit med allas respektive, oavsett hur länge de varit tillsammans. Innan bröllopet kan de hinna flytta ihop och förlova sig, eller göra slut. Det är omöjligt att veta. Om ni vill ha ett preliminärt antal gäster för att kunna boka lokal hade jag skrivit upp honom på listan, och sedan funderat ett tag till innan inbjudningarna går ut. 

    Angående hans våldsamma läggning hade jag pratat med någon som förmodligen känner honom lite bättre för att få en tydligare bild av vem han är. Vad säger syskonbarnets föräldrar om honom, för de kanske har träffat honom? Och under tiden han suttit i fängelse kanske han fått hjälp med det som orsakade misshandeln. Man blir ju inte inlåst i en skrubb och sedan utslängd efter en bestämd tidsperiod, utan det är högst troligt att han gått hos en kurator eller liknande under sin fängelsevistelse för att få hjälp. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 12 Aug 20:49
    #4

    Alla förtjänar ju en chans och att utesluta killen från familjen hjälper knappast? Om er familj är mer strukturerad än den han kommer från kanske en relation med er kan göra gott? Tror knappast han kommer puckla på era gäster.

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 12 Aug 23:57
    #5

    Tack för era svar! Jag tror vi avvaktar lite och sedan pratar med sambons syster vid tillfälle. Jag vet att han har suttit inne flera gånger tidigare och att det är droger inblandat. Själv kommer jag från en totalt motsatt miljö så det är därför det här är främmande för mig. Det är som ni säger att man kan behöva en andra chans, men samtidigt vill vi ju inte ha en påtänd person på bröllopet. Ja vi får helt enkelt avvakta och se hur han mår och hur deras relation ser ut när han kommer ut. :) 

  • Anonym (misst­änksam­)
    Äldre 13 Aug 08:18
    #6

    Bra val av din syster, och den skaffar hon barn med.
    Kan av ren erfarenhet säga att dessa personer inte är bra att ha att göra med. Speciellt på tillställningar som denna, där han inte känner människor och de flestatroligen vet om hans förflutna och tar avstånd ifrån honom.
    Jobbar mycket med denna sortens människor i mitt yrke och har haft flera i min gamla umgängeskrets och kan enbart säga att det är en tickande bomb som troligen kommer gå av när alkohol, droger (han kommer ta oavsett vad din syster säger) och främmande människor.

  • Äldre 18 Aug 04:12
    #7

    Det är bra att ni inte per automatik väljer att utesluta honom. Jag har under många år arbetat med ett klientel med liknande och betydligt värre problematik och det som generellt saknas är det som vi refererar till som normalt. Precis som några tidigare skrivit så förtjänar de allra flesta en andra chans och det här är en ung kille som det finns möjligheter för. Jag förstår er tvekan till att bjuda honom, men hoppas samtidigt att ni har modet att göra det. Om jag var ni så skulle jag tala klarspråk med syskonbarnet om er oro. Finns det möjlighet att träffa honom innan bröllopet? I så fall föreslår jag att ni gör det. Tala klarspråk även med honom utan att få det att låta som om ni förväntar er att han kommer att förstöra. Prata i jag eller vi form och försök att använda ord som känns positiva istället för negativa då det kan upplevas som att ni anklagar honom annars, "vi vill gärna att du kommer, men vi är oroliga för...", "vi uppskattar om...". Klargör att ni gärna vill att han kommer, men att ni förväntar er att han är drogfri och nykter. Med de kraven kan det hända att han själv väljer att inte komma alternativt tar han chansen och visa att han kan vara nykter. Det jag lärt mig under mina år i Kriminalvården är att jag alltid vunnit på att vara rak och ärlig mot mina klienter även om det initialt kan innebära att jag fått ta en del skit. När den värsta ilskan runnit av dem så kommer de tillbaka och då går det att föra vettiga samtal. Detta är viktigt för syskonbarnet också för ni visar att ni vill stötta henne också vilket jag utgår ifrån att ni vill. Om han väljer att inte komma när ni ställer krav på honom visar det i så fall för syskonbarnet att han kanske inte är den bästa att satsa på. Argumentet han med största sannolikhet då kommer att använda är att ni inte vill ha honom där, alltså lägga skulden på er istället för att se att det beror på hans egen problematik. Med andra ord så har han i så fall inte kommit så långt än och är inte redo.

  • Anonym (tänke­r)
    Äldre 18 Aug 08:08
    #8

    Jag förstår din tveksamhet. Jag hade inte bjudit honom

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 11:33
    #9

    Tack för alla era svar. Jag tror också som Towand­aa1971 skriver att det kan vara bra att träffa personen innan och prata. Håller med om att tydlighet är bäst och då får man också en egen uppfattning om personen. 

  • Äldre 19 Aug 11:48
    #10

    jag kan förstå alla. Man ska ju inte döma en person helt, är kanske därför han är som han är, för att han blivit utstängd, inte haft någom som bryr sig om honom, en trasig och sårad själv som har mycket olös ilska och sorg i sig som tar till med droger och våld. Man är inte en genomrutten människa för det. Halva min släkt är gamla knarkare och kriminella och varit med i gäng etc. Idag är alla rena och tränar som bara den och arbetar med kvinnor som suttit i fängelse och gammal drogmissbrukare osv, det är super fina människor och precis som alla andra!
    Det ser inte sådär '' x knarkare'' ut, det är fräsha och fina.
    Men samtidigt så har ju inte han återhämtat sig och när man är i sina perodier så tänker man nog inte på så mycket annat än sig själv. Men han kaaaanske ändras nu när hans tjej är gravid eller något.
    Men samtidigt så är det DITT brölopp!
    Därför jag är lite tveksam mot att gifta mig, så mååånga som ska tycka och tänka, så många behov man måste uppfylla! Det är DIN dag, du ska ha precis vilka DU vill ha för det är DITT brölopp, han har inget med det att göra egentligen!
    Är en svår situation. Antingen är ni godhjärtade och chansar och tar in honom med kärlek och hoppas att kärlek löser våld, hat föder hat.
    Eller så står ni på er och känner att det är våran dag jag ska inte rätta mig efter någon annan, du ska ha de personerna som du känner dig bekväm med! 
    :) Kram 

  • Anonym (tänke­r)
    Äldre 19 Aug 14:07
    #11

    Ja det är faktiskt ingen dum idé. Men glöm inte att är han riktig kriminell kan han vara jätte bra på att manipulera folk

Svar på tråden Bjuda in kriminell släkting?