• filibustern

Ångest!

som en del kanske vet så upptäckte jag att min brudklänning är för stor... jag har gått ner en del senaste halvåret/året och "tonat" till mig så att säga. 

nu sitter jag här med ångest och funderationer - ska man sy in klänningen man har? eller ska jag leta efter en ny? jag kan ju kolla om jag kan sy in den.. emn samtidigt har jag ju haft lite tveksamheter kring den, och det mest över bystdelen, draperingen och det där är inte bra på mig tycke rjag, och jag har inget att fylla ut med... :p

och om jag köper en ny - dels känns det ångestladdat då jag då lägger ut mer pengar än planerat, vi vill ju ha det så billigt som möjligt, och va fasen ska jag göra med den jag redan har? försöka sälja vidare?? 
    och dels - va fan ska jag ha?? vad passar mig? jag kan ju visseligen pröva mig fram i en butik... något jag gillar är i alla fall enkelhet, och att visa mina former! dock tro jag inte sjöjungfru passar mig.. har ganska breda höfter.. och stilen jungfru känns så.. överlyxigt.. Gillar medeltidsstuket också.. men det kan vara lite dyrt för vår plånbok....

kollar på blocket och har hittat en jag gillar, en Nixa det med (jag gillar nixa) och skitenkel, nästan onödigt enkel. :P men snygg. dock funderar man ju - ska man chansa och köpa den NU, eller ska man vänta och hoppas den är kvar sen? eller att det finns liknande? jag är ju itne så stor heller. jag är 158 lång, enligt måtten har jag stl 34 i brudklänningsstorlek... klänningen jag hittade var en 34. lite längre, men det kan ju läggas upp... 

så mycket tankar som far igenom.. det är ju "bara" ett år kvar.. dessutom kommer jag träna mycket mellan somrarna, så jag hinner väl tona till mig ännu mer.. men det känns som så stressigt att jag måste ha klänningen klar NU! fråga mig inte varför... har ingen aning.. 

ville väl bara gnälla lite.. gnällgnäll. hehe. 

• Svar på tråden Ångest!
  • cecbj195

Jag hade väntat med att köpa en ny, speciellt om du planerar att träna mer och forma kroppen ännu mer. Om du känner att klänningen inte är hundra, försök sälj den vidare och se vad du får? Prova massa klänningar för att komma fram till vad du vill ha.

Som sagt, det är ett helt år kvar. Jag gifter mig (som du vet) också om ett år och planerar att köpa min klänning nångång mellan november och januari. Håller på att gå ner i vikt så är rädd för att klänningen antingen kommer vara för stor eller liten om jag köper den för tidigt. Hade det inte varit så att jag ska jobba utomlands maj, juni, juli och bröllopet är i augusti så hade jag nog väntat ännu mer.

Ett annat alternativ, om du gillar kjolen, är att göra som min moster gjorde: hon köpte sin klänning hos en sömmerska men fastnade för en underdel och en kjoldel. Så sömmerskan sydde helt enkelt ihop de två delarna och skapade en tredje klänning! Min moster behövde bara betala för denna tredje klänning (plus lite jobb såklart). Kanske inte alla sömmerskor som ställer upp på detta, men värt att kolla på :)

• filibustern
    cecbj195 skrev 2014-08-12 15:35:49 följande:

Jag hade väntat med att köpa en ny, speciellt om du planerar att träna mer och forma kroppen ännu mer. Om du känner att klänningen inte är hundra, försök sälj den vidare och se vad du får? Prova massa klänningar för att komma fram till vad du vill ha.

Som sagt, det är ett helt år kvar. Jag gifter mig (som du vet) också om ett år och planerar att köpa min klänning nångång mellan november och januari. Håller på att gå ner i vikt så är rädd för att klänningen antingen kommer vara för stor eller liten om jag köper den för tidigt. Hade det inte varit så att jag ska jobba utomlands maj, juni, juli och bröllopet är i augusti så hade jag nog väntat ännu mer.

Ett annat alternativ, om du gillar kjolen, är att göra som min moster gjorde: hon köpte sin klänning hos en sömmerska men fastnade för en underdel och en kjoldel. Så sömmerskan sydde helt enkelt ihop de två delarna och skapade en tredje klänning! Min moster behövde bara betala för denna tredje klänning (plus lite jobb såklart). Kanske inte alla sömmerskor som ställer upp på detta, men värt att kolla på :)

jo.. jag tränar ju nästan inget under somrarna.. men jag tycker då det är enklare att ha på sig en lite för liten klänning, än lite för stor. (tappar liiite formen under sommaren :P) 

ja.. får försöka tygla mig lite.. 
  • AkJ

Vi tänker nog precis tvärtemot varandra. :) Jag vill vänta med allt storleksrelaterat så länge som möjligt för att inte får för stort/litet. Gifter mig 1/11 och valde tyg till brudklänningen igår, och den ska sys upp i oktober. Och ringen är designad, men vi gör den inte förrän i oktober. 

Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • cecbj195
    filibustern skrev 2014-08-12 15:43:42 följande:
    jo.. jag tränar ju nästan inget under somrarna.. men jag tycker då det är enklare att ha på sig en lite för liten klänning, än lite för stor. (tappar liiite formen under sommaren :P) 

ja.. får försöka tygla mig lite.. 
    Haha, jag vet att det är svårt, skulle helst vilja köpa min klänning nu med en gång :P sysselsätter mig med pyssel och annan planering istället ;)
  • filibustern
    cecbj195 skrev 2014-08-12 20:16:32 följande:
    Haha, jag vet att det är svårt, skulle helst vilja köpa min klänning nu med en gång :P sysselsätter mig med pyssel och annan planering istället ;)
    jo.. och speciellt svårt är det när man tidigare liksom redan haft den biten klar. har ju haft den sen 2011... 
  • Nyfiken gul , nu fru

jag skulle råda dig till att sälja klänningen du har. Du får igen tillräckligt mycket pengar för klänningen för att ha råd att hitta en annan som du verkligen vill ha. 

jag som redan är gift kan också tipsa om att tänka på att hitta en klänning som går att ändra i sista sekund OM det verkligen skulle behövas. 

Jag gick ner 4-5 kg sista två veckorna innan jag gifte mig och tack vare att jag hade den klänningen jag hade så gick det på en kvart att fixa till den när det visade sig att den var för stor. 

vissa klänningsmodeller är omöjliga att sy om eller ändra vilket du bör vara uppmärksam på. 

• filibustern
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-08-12 22:22:05 följande:

jag skulle råda dig till att sälja klänningen du har. Du får igen tillräckligt mycket pengar för klänningen för att ha råd att hitta en annan som du verkligen vill ha. 

jag som redan är gift kan också tipsa om att tänka på att hitta en klänning som går att ändra i sista sekund OM det verkligen skulle behövas. 

Jag gick ner 4-5 kg sista två veckorna innan jag gifte mig och tack vare att jag hade den klänningen jag hade så gick det på en kvart att fixa till den när det visade sig att den var för stor. 

vissa klänningsmodeller är omöjliga att sy om eller ändra vilket du bör vara uppmärksam på. 

ok, men hur ser/vet man om klänningen är "lättmodifierad" så att säga? hade tänkt försöka fixa enmed snörning, så man kan ställa om på så vis... 

har dock fastnat för medeltidsinspirerat.. skulle ju passa bra till temat.. (dock inte karln då han har varnlig kostym haha, men det kanske inte gör så mycket :P) men dom är rätt så dyr.. 
  • cecbj195
    filibustern skrev 2014-08-12 20:44:25 följande:
    jo.. och speciellt svårt är det när man tidigare liksom redan haft den biten klar. har ju haft den sen 2011... 
    Ja, jag såg det! Hittade du den bara eller har ni planerat bröllopet så länge?

Tänkte på det: borde inte en bohem-inspirerad klänning passa till skogstemat också?
  • filibustern
    cecbj195 skrev 2014-08-13 08:58:54 följande:
    Ja, jag såg det! Hittade du den bara eller har ni planerat bröllopet så länge?

Tänkte på det: borde inte en bohem-inspirerad klänning passa till skogstemat också?
    nja men typ. vi sa ju först 2013, sen 2014, sen 2015 :P och ja fann den på blocket och passade på¨:P 

bohem... undra om det är dom jag tycker ser så konstiga ut.. ska kolla
  • filibustern

ja just, det är de som har en hel del spets och är väldigt luftiga.. kan funka. har lite svårt för spets, tror inte ja passar i det.... men finns ju mer eller mindre. :P 

• cecbj195
    filibustern skrev 2014-08-13 09:10:23 följande:
    nja men typ. vi sa ju först 2013, sen 2014, sen 2015 :P och ja fann den på blocket och passade på¨:P 

bohem... undra om det är dom jag tycker ser så konstiga ut.. ska kolla
    Haha, okej, då förstår jag :P Jag hade blivit knäpp av att ändra så ;)
    filibustern skrev 2014-08-13 09:14:47 följande:

ja just, det är de som har en hel del spets och är väldigt luftiga.. kan funka. har lite svårt för spets, tror inte ja passar i det.... men finns ju mer eller mindre. :P 

Som sagt, det behöver ju inte vara allt spets. Tänkte mer på att de är lite älv-lika och funkar i skogen :) Plus att om de är luftiga så kanske inte passformen är riktigt lika känslig, så då gör det inget om du går upp eller ner något kilo (har jag fått för mig i alla fall!)
  • cecbj195

En supersnabb googling:

Där har du ju bara spets på överdelen men inget på kjolen.

• filibustern

hmm.... kollat på google jag med.. men finns inte jättemycket jag gillar.. skulle ha prövat någon i den stilen.. jag ser ju att en längre kvinna bär sånt, typ som är 170 i alla fall.. själv är jag rätt så kort.. men.. ja. 

Svar på tråden Ångest!