• Äldre 12 Aug 07:38
    2265 visningar
    4 svar
    4
    2265

    Vem ska ta hand om vår dotter?

    Vi har en tjej på tre år som är självskriven gäst på vårt bröllop i september :)
    Men nu har jag börjat oroa mig för hur sjutton vi löser detta rent praktiskt, och undrar hur ni andra med barn har gjort - alltså inte ni som lämnat sina barn till någon barnvakt, utan alla ni som haft med barnen hela dagen (för ni finns väl?!).

    Jag ska vara hos frisören för kamning/sminkning kl. 9, sedan blir det fotografering före vigseln som sker kl. 15 och därefter fest. Min blivande man kommer ju också att vilja göra sig i ordning i lugn och ro, samma sak med min mamma, svärmor, syskon, svägerskor...vem ska ta hand om dottern och se till så hon får lunch och hjälpa henne med kläderna?!

    I kyrkan blir det knappast några problem, hon får sitta med sin mormor eller farmor då, och sen på festen är vi ju många som kan hjälpas åt. Hon kommer antagligen att sova hos mina föräldrar sen, men det blir ju inte heller kul om de tvingas åka hem tidigt för att hon blir för trött (hon är annars en nattuggla, men det blir ju en lång och spännande dag också för henne).

    Men det stora problemet är som sagt förmiddagen, HUR löser man detta på bästa sätt? Tips mottages tacksamt :)


    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
  • Svar på tråden Vem ska ta hand om vår dotter?
  • Alylly­ra
    Äldre 12 Aug 09:43
    #1

    Visst att din mamma/svärmor vill göra sig i ordning i lugn och ro, men borde inte någon av dem kunna ta lilltjejen ändå? Att göra sig i ordning som gäst tar ju inte lika lång tid som för brudparet, och de måste ju förstå att hon inte kan vara med er. Jag tycker du ska fråga nån av dem, de tar säkert gärna hand om barnbarnet medan ni fixar er.

    Har ni nått litet hörn av lokalen där ni kan lägga en madrass eller så? I så fall kan hon somna i lokalen och så kan dina föräldrar ta med henne när de åker hem sen.

    Vi hade inga egna barn på bröllopet, men vi ordnade en inhyrd barnvakt till de andra barnen som var i 3-4-års ålder. De hade sedan ett eget rum där de kunde leka och somna om de ville. Kanske är onödigt att ta in en barnvakt om det bara är ett barn, men om hon kan somna nånstans där ni/mormor och morfar kan ha lite koll på henne så kanske det kan funka?

  • Iafia
    Äldre 12 Aug 13:08
    #2

    Vi har fyra brorsbarn (enda barnen som är bjudna) som kommer vara i åldrarna 10 mån, 1,5 år, 5 år och 6 år på bröllopet. Vi kommer alla sova över på samma ställe festen är på men i ett annat hus. Planen är att sätta spjälsängar till de små och luftmadrasser till de stora i ett avskilt rum i festlokalen (gammalt kostall) där de kan lägga sig när de vill och bara bli burna över gården när föräldrarna känner sig nöjda för kvällen! Kör på babymonitor och tittar till dem under kvällen.

    När det gäller din dotter tror jag gärna mormor eller farmor tar hand om henne på förmiddagen, är det lite allmänna förberedelser kvar så ge dem till den som inte har dottern :)

  • Äldre 14 Aug 08:25
    #3

    Tack för era svar :)  Det kommer antagligen att bli så att min sambo och min mamma turas om att ta hand om dottern - sambon har henne på morgonen medan vi damer är hos frisören och sen tar mamma henne så sambon får lugn och ro och dottern får lunch. Om vi skulle ha riktigt tur så vilar hon en stund efter maten, det betyder iofs att hon missar fotograferingen före vigseln men då orkar hon istället bättre på kvällen...hon är dock en envis tjej så det kan bra hända att hon inte alls tänker vila och då får hon vara med oss under fotograferingen! Så det ska nog ordna sig hoppas jag, vi får ju lämna det lite öppet och se hur det blir...

    Under själva festen finns det ju många som ser efter barnen, men visst vore det smidigt med en inhyrd barnvakt - det kommer att finnas ett antal barn i olika åldrar på festen, men de flesta tar bara med sig äldre barn och bebisar som ammas och lämnar 2-4-åringarna hemma (oj, undrar varför? ).


    Vi ska fixa en liten barnhörna med pysselsaker, och visst kunde vi lägga dit några madrasser också för den som vill vila sig! Men att hon skulle somna där ser jag som ganska orimligt - hon är lätt uppe till 23-tiden och har aldrig somnat någon annanstans än i sin säng förutom då hon är sjuk och kan somna i soffan...önskar hon var mer lik mig som alltid kunnat falla i sömn precis var som helst, tex. i soffan på en stökig nattklubb eller varför inte mitt på gräsmattan


    Jag har inget emot att ha henne med på bröllopet men önskar att det inte är jag (eller sambon) som har huvudansvar för henne under dagen, då kommer jag inte att kunna slappna av eller njuta misstänker jag.


    Med kreativa ambitioner - mitthjortronbo.blogspot.fi
  • Äldre 14 Aug 12:34
    #4

    Min mamma och svärmor hade inte accepterat annat än att de skulle ha dottern på förmiddagen och på festen för att vi skulle få njuta fullt ut av vår dag och fest. Sen vill de så klart också ha roligt men det hade de kunnat ha med dottern i släptåg :)

    Hoppad er dag blir fantastisk!

Svar på tråden Vem ska ta hand om vår dotter?