• Flebbet

    Ni som ska beställa buffé

    Ni som ska beställa buffé, kommer ni beställa till det antalet gäster ni har? Mer? Mindre?
    Vi ska beställa buffé får vår favoritresturang men de tenderar att ha ganska små portioner och många av våra gäster äter väldigt mycket. Var på Ett bröllop där de första tog hur mycket som helst och de sista fick inget protein alls på sin tallrik, är livrädd att det ska hända. Eller att folk inte blir mätta. Ska man lita på att restaurangen kan sin portionsräkning?
    Kan man lägga till t.ex bröd till cateringens buffé för att dryga ut?

    (Vi ska ha fyra bord om 18 och ett honnörsbord om 12 till det hade vi tänkt 4 buffébord)

  • Svar på tråden Ni som ska beställa buffé
  • PiaB igen

    Vi ska inte ha buffé, men har haft det vid andra tillfällen. Då har ställena rekommenderat att vi inte ska beställa varsin portion, alltså inte till så många personer som det kommer. Nu vet jag inte hur mycket de minskat, men har för mig 35 till 40 personer. Men jag tror du kan lita på firman, berätta då också att några äter mycket

  • Nutten

    Till vår buffé satte vi en portion extra, då vi hade några som brukar äta rätt mycket. I efterhand visade det sig att vi hade kunnat beställa betydligt färre portioner, för det blev rätt mycket mat över. Portionerna firman gjorde var generöst tilltagna. Inte för att det gjorde enormt mycket, det gick att frysa in och äta senare, men ändå.

    Nu skrev du att restaurangen du ska beställa ifrån har ganska små portioner. Då hade jag helt enkelt hört med dem om hur många antal portioner de tror att du behöver beställa utifrån hur mycket folk äter.

  • pyret013

    Kommunikation med cateringstället är A och O. Jag har beställt buffé några gånger och blivit rekommenderad att beställa precis det antal som kommer. Jag har då även talat om för cateringfirman att en av mina största nåjjor är att maten inte ska räcka. Det har alltid räckt gott och väl, även till att de som vill ta om. Alla gånger har jag haft massor med mat över. De flesta fester brukar ha några gäster som äter mycket, men det brukar balansera ut sig med de som inte äter så mycket.

    Dock skulle jag bara bjuda elitidrottare eller ett gäng brandmän skulle jag kanske kommunicera detta till cateringen för att verkligen se till att det blir större portioner. Likadant om jag upplever att det är ett ställe som är känt för sina små portioner. 

    När proteinet (kött, fisk och liknande) tar slut för snabbt på en buffé kan det bero på i vilken ordning man har lagt upp sin buffé. Ett misstag många ovana gör är att de lägger köttet tidigt på buffébordet och rent psykologiskt tar man mer av det som ligger först. Därför ska man ha sallad och pastasallad och andra rikligt tilltagna tillbehör först. Är det stora fat och stora skålar så tar människor mer av den maten jämfört med om man använder mindre fat och mindre skålar till uppläggning. Detta brukar duktiga cateringfirmor ha koll på och fixa med eller tala om för de som beställer. 

Svar på tråden Ni som ska beställa buffé