• Äldre 7 Aug 20:25
    1926 visningar
    6 svar
    6
    1926

    Hjälp mig med era erfarenheter!

    Hej tjejer!
    Behöver verkligen er hjälp här!

    Jag fick min vigselring igår, en vitguldsring med diamanter från Guldfynds egna märke. 
    Upptäckte nu när jag satt och pillade på den att den redan är pyttelite flammig på undersidan?! Efter lite googlande har jag nu fattat att vitguld kan bli lite flammiga, ev gula till färgen? El fattar jag fel? Fick så klart ingen info om detta när jag valde ring och hade absolut inte trott att jag skulle upptäcka även om det är ytterst liten skavank redan efter EN DAG?! Detta är ju för fan min perfekta ring! Ringen med stort R! :/ 

    Vad säger era erfarenheter om vitguld? Vad hade ni gjort? Behöver jag oroa mig över att hela ringen snart blir flammig?? :/

  • Svar på tråden Hjälp mig med era erfarenheter!
  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 7 Aug 20:46
    #1

    Hej!

    Jag har både förlovningsring och vigselring i vitt guld och efter snart 2 respektive 1 år så har jag inga problem med att den upplevs gul i tonen. Förlovningsringen som är slät är lite repig dock, det är väl det enda. Det går ju att putsa till så ser den fin ut igen :)

    Jag skulle dock reklamera din ring och be om en ny. Den ska inte vara flammig efter så kort tid men jag tycker att du ska behålla modellen och materialet om det är din drömring! 

    Lycka till!

  • Äldre 7 Aug 21:15
    #2
    Anonym (Sofia) skrev 2014-08-07 20:46:08 följande:

    Hej!

    Jag har både förlovningsring och vigselring i vitt guld och efter snart 2 respektive 1 år så har jag inga problem med att den upplevs gul i tonen. Förlovningsringen som är slät är lite repig dock, det är väl det enda. Det går ju att putsa till så ser den fin ut igen :)

    Jag skulle dock reklamera din ring och be om en ny. Den ska inte vara flammig efter så kort tid men jag tycker att du ska behålla modellen och materialet om det är din drömring! 

    Lycka till!


    Tack för ditt svar! Skäms som en hund här, glömde även att tillägga att den var felgraverad men att jag ska lämna in den snart eftersom jag ville få ha den ett par dagar. Har ju längtat så mycket! Guldfynd skulle stå för omgraveringen...
  • Äldre 7 Aug 21:19
    #3

    Hej,
    Låter konstigt att den blivit flammig på så kort tid, du har ingen bild? Jag vet inte exakt hur Guldfynds vitguld är legerat men precis som du säger blir det mesta svensklegerade vitguldet gultonat efter ett par år och ny rodinering kan vara på sin plats. Detta är en enkel och billig åtgärd som i princip alla guldsmeder kan bistå med. 

    Är det ex 18K vitt guld så består ringen till 75% eller 18/24 av ädelt guld som ju är gult/guldtonat till färgen, man legerar(blandar) sedan med andra metaller för att få det så vitt som möjligt och slutgiltigen rodineras det ofta för att få ett skikt längst ut som är helt vitt/silverfärgat. Rodium är hårt men försvinner med tiden och rodinering kan behövas på nytt med några års mellanrum beroende på slitage. 

    Lycka till!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Äldre 7 Aug 21:37
    #4

    Vet inte om det syns på bilden, den är lite mörk, syns ju inte jättemycket vanligt heller men visade min man och jo något är det där :(
    Det är inte heller den billigaste ringen, kosta 20 000 kr+  så jag tycker att kvalitén borde vara bra??? ååå fy vad ledsen jag blev nu!!! :(

  • Äldre 8 Aug 09:34
    #5

    Gå tillbaka med ringen och be de åtgärda det, det ska vara enkelt gjort och utan snack. Trevlig helg!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 8 Aug 10:46
    #6
    19juli2014 skrev 2014-08-07 21:15:10 följande:
    Tack för ditt svar! Skäms som en hund här, glömde även att tillägga att den var felgraverad men att jag ska lämna in den snart eftersom jag ville få ha den ett par dagar. Har ju längtat så mycket! Guldfynd skulle stå för omgraveringen...
    Äsch! Det är väl inget att skämmas över, att den är felgraverad är ju inte relaterat till problematiken med missfärgningen.
    För dom pengarna tycker jag verkligen att du ska se till att få en ny ring! Det borde inte vara något snack om saken om Guldfynd är det minsta intresserade av sitt goda rykte. Lycka till!
Svar på tråden Hjälp mig med era erfarenheter!