• Äldre 5 Aug 21:09
    7196 visningar
    7 svar
    7
    7196

    Hur placera vid honnörsbord?

    Håller på att planera med vår krögare kring placeringen av borden för vårt bröllop i september, vi har sista osa 15/8, så har inte exakt antal gäster ännu. Men om alla tackar ja så får vi 35 gäster+vi själva+våra två barn+en barnflicka= 40 sittande.
    Vi vill ha en U sittning och vår krögare föreslår då ett honnörsbord med 8 platser och sedan två bordstungor med 8 på varje sida tungan.
    Min fundering är vem man sätter vid honnörsbordet eftersom det med 8 platser med oss i mitten blir 3 pers på var sida om oss. Vill helst placera alla parvis.
    Tänker att ett "par" är min mor och svärfar, "på andra sidan min styvfar och min mans syster eftersom hans mor inte finns med oss.
    MEN vem placerar med själv på ytterkanten av honnörsbordet? Då får de ju ingen till bordet!???
    Eller förskjuter man placeringen och sätter ett par, brudpar, ett par, ett par?
    Oj vad rörigt, hoppas ni förstår vad jag menar.
    Hjälp önskas!

  • Svar på tråden Hur placera vid honnörsbord?
  • Äldre 6 Aug 00:39
    #1

    Traditionsenligt sitter (i det här fallet din styv-) far brevid dig med brudgummens mor (syster) till bordet och brevid brudgummen din mor med brudgummens far till bordet. Brudens föräldrar alltså närmast brudparet och brevid dem brudgummens föräldrar. Sen gör man naturligtvis som man vill, men det kan vara bra att känna till ettiketten så att man vet vad man i så fall "bryter" mot, speciellt det där med föräldrar kan vara lite känsligt... Därefter brukar i min erfarenhet ev tärna och marsalk sitta, utan bordsdam/kavaljer om det är ett åttapersoners honnörsbord. Andra vanliga lösningar är syskon eller andra nära släktingar. Då kan man också själv välja vad som känns mer naturligt, att tärnan sitter på brudens sida för att hon är brudens "följe" trots att hon då hamnar bredvid brudgummens mor (syster) som ju är en kvinna, eller att hon sitter på brudgummens sida för att det ska bli jämn könsfördelning (och visse versa, förstås). Par som i äkta par brukar inte ha varandra till bordet och bordsherrar/damer är inte så stingsligt om det inte är ett mycket traditionellt sällskap. :)

  • Äldre 6 Aug 00:40
    #2

    Det kanske var precis det du menade, insåg jag sen, men då har du i alla fall fått bekräftelse. :)

  • Alylly­ra
    Äldre 6 Aug 11:41
    #3

    Ni kan ju sätta vilka ni vill vid honnören, men traditionen är ju som Fröken W skrev, brudens föräldrar närmast brudparet och utanför dessa brudgummens föräldrar.

    Vi hade följande ordning (hade dock ett lite större honnörsbord):



    Vi satte personer vid bordet som betydde mycket för oss, och några som vi visste skulle bli glada och hedrade av att få sitta vid honnören.

    Har ni marskalk/tärna kan det ju vara en bra idé att sätta dem vid honnören, de behöver ju inte sitta ihop utan kan sitta på varsin sida för att "runda av". Om ni vill göra en grej av honnören (alltså se det som viktigt vilka som sitter där) så sätt personer där som betyder mycket för er. Annars kan ni ju bara försöka sätta personer där som kan ha en trevlig kväll med sina bordsgrannar.

    Jag tycker inte ni ska förskjuta era egna placeringar, det ser nog konstigt ut.

  • Alylly­ra
    Äldre 6 Aug 11:41
    #4

    Oj, vad liten bilden blev. Hoppas det går att läsa...

  • Äldre 6 Aug 15:26
    #5

    Vi kommer ha våra föräldrar och våra systrar vid honnörsbordet. Vi kommer sätta föräldrarna traditionellt, alltså mina föräldrar närmast oss och min blivandes föräldrar utanför dem. Min syster får sitta bredvid svärmor och min blivandes syster bredvid svärfar. Det kommer passa bäst för oss. 

    Jag har förresten varit på bröllop där man har satt föräldrarna i par på var sin sida m brudparet, alltså att båda brudens föräldrar suttit tillsammans på ena sidan och brudgummens på den andra. 

  • Äldre 19 Aug 21:55
    #6

    Jag är lite orolig över min bordsplacering för honnörsbordet. Min blivande man är ensambarn och har endast sin mamma vid livet som är bipolärt sjuk och endast kommer närvara under vigseln. Jag har däremot alla mina släktingar vid liv och de kommer till vårt bröllop.

    Vi har placerat borden med 8 pers vid varje bord a 8bord- totalt 64 gäster.
     Vid honnörsbordet sitter jag och min man, mina båda föräldrar, min 94åriga mormor, vår präst som också är en gammal vän till min blivande man. Vi har även placerat två gemensamma vänner till oss vid honnörsbordet men som från början av var min mans vänner.
    Jag är orolig att de två vännerna ska känna sig obekväma av att sitta vid honnörsbordet och inte få en lika rolig fest som alla andra eller är jag bara nojig???

  • sofiab­ern
    Äldre 23 Aug 20:33
    #7

    Vi kommer ha U form, och vet inte exakt hur många än, men vi tänker inte bry oss om tradition, utan det får bli pappa, mamma, jag, min blivande, hans mamma, hans pappa, och vi tänker inte bry oss om att hans föräldrar inte är ett par längre, dom är vuxna och får tåla att sitta vid varandra, för vi vill ha våra absolut närmaste vid oss, och det är dom. jag tycker att man ska försöka hålla på vad som känns bra.. (hade dom varit de värsta ovänner hade vi väl fått tänka om), men men... alla är olika, vill man vara traditionell så är det med fint! (om än krångligare Cool)

Svar på tråden Hur placera vid honnörsbord?