• Äldre 5 Aug 10:22
    3202 visningar
    9 svar
    9
    3202

    Hjälp med ringval Färg/Rubin

    Behöver lite hjälp!

    Det är upp till mig att välja både förlovningsring och vigselring. Har hittat till Guldbolagets Grade www.guldbolaget.se/grade/, och de är väldigt fina om man vill play it safe och bara ha enkelt - man ska ju ha ringen ett tag. 

    Men jag är väldigt sugen på färgad sten, gärna rubin eller amethyst. 
    Jag vet inte om det isf ser snyggt ut att ha en rill ring utöver den, kan man bara ha en ring?

    Dessa är de jag tittar på


    www.etsy.com/se-en/listing/127385980/classic-blue-sapphire-engagement-ring-in


    www.etsy.com/se-en/listing/173359148/natural-ruby-and-diamond-ring-14k-white

    Hur ser era ut?

  • Svar på tråden Hjälp med ringval Färg/Rubin
  • Äldre 5 Aug 10:34
    #1

    först och främst - absolut, man kan ha en ring. många som har det faktiskt. själv ska jag ha det, ska "omvandla" min förlovningsring till vigselring genom att sätta stenar i den. 

    angående dina länkar - jag gillade de från etsy. Gillade den med blå sten bättre på ett vis, dock kändes den andra mer som en vigselring.. så. 50/50 på dem :P men det är ju MIN åsikt  sen ang. grade - du kan inte ta kontakt med dem och höra om de kan sätta in en annan sten? 

  • Äldre 5 Aug 11:35
    #2

    På den andra länken så tänkte jag att isf byta ut safir mot rubin och sen ha gult guld. Men det är den första ringen som jag vill ha mest tror jag. Nu när du sa det så kom jag på att butiken som hade Guldbolaget sa att man kunde sätta in annan sten, så ska kolla det. :)

  • Äldre 5 Aug 12:18
    #3

    jag tycker det är svårt att rådgöra när man inte vet hur
    du är i övrigt i stil och uttryck.

    Själv älskar jag silver så jag har massor med silverringar på mig samma med tjejen, så även om vi älskar vitt guld så har vi gula ringar som matchar resterande ringarna men är i gult guld för att urskilja sig från mängden.

    Brukar du ha smycken på dig, vad jhar du för resterande smycken?

    Vi kommer enbart ha en ring den som vi gifter oss med på bröllopet, sedan finns det jättefina ringar som är menade att sitta ihop att bilda en ring (dvs förlovningsring och vigselring) kanske det vore något om du är osäker på en eller två ringar.. Personligen så tycker jag den vita med blå sten är jättefin liten ring.

    Våra ringar, och hur de matchar resterande


    Live free, ride free
  • Äldre 5 Aug 13:21
    #4
    Nightrod skrev 2014-08-05 12:18:37 följande:

    jag tycker det är svårt att rådgöra när man inte vet hur
    du är i övrigt i stil och uttryck.

    Själv älskar jag silver så jag har massor med silverringar på mig samma med tjejen, så även om vi älskar vitt guld så har vi gula ringar som matchar resterande ringarna men är i gult guld för att urskilja sig från mängden.

    Brukar du ha smycken på dig, vad jhar du för resterande smycken?

    Vi kommer enbart ha en ring den som vi gifter oss med på bröllopet, sedan finns det jättefina ringar som är menade att sitta ihop att bilda en ring (dvs förlovningsring och vigselring) kanske det vore något om du är osäker på en eller två ringar.. Personligen så tycker jag den vita med blå sten är jättefin liten ring.

    Våra ringar, och hur de matchar resterande


    som ja misstänkte - jag hade rätt om er stil :P 
  • Äldre 5 Aug 13:31
    #5
    filibustern skrev 2014-08-05 13:21:28 följande:
    som ja misstänkte - jag hade rätt om er stil :P 
    ha ha :)

    Var kanske inte så svårgissat ;)
    Live free, ride free
  • Äldre 5 Aug 13:56
    #6
    Nightrod skrev 2014-08-05 13:31:16 följande:
    ha ha :)

    Var kanske inte så svårgissat ;)
    true. älskar era vigselringar dock! 
  • Äldre 5 Aug 21:03
    #7

    Jag tyckte den med blå stenen var finast modellmässigt. :)
    Sedan vill jag tipsa om en väldigt smart sak som jag själv inte tänkte på innan guldsmeden lade fram förslaget: tre ringar! Själv har jag en ganska tunn skena med en rätt utstickande infattning vilket gjorde att det inte fick plats med en vanlig ring utan jag behövde i alla fall göra en ny, sedan såg det mycket snyggare ut med två stycken som omgav förlovningsringen och liksom innefattade den lite. :)

  • Äldre 26 Aug 10:52
    #8

    Ja det var ju fint Anettem! Det tänkte jag inte ens på.

    Det blir den första ringen faktiskt, och ska skapa en slät ring som följer så det ser ut som en och samma ring.


    Jag gillar färg, och de smycken jag har på mig är mode-örhängen och halsband som ändras från dag till dag. Jag har nästan aldrig armband på mig för jag tycker det är obekvämt, vilket är varför jag vill att vigsel&förlovningsringen ska vara något som sticker ut. :)

    Tack för tipsen!

  • Äldre 28 Aug 17:44
    #9

    Jag tror att man kan välja olika stenar i infattningen hos Guldbolaget. De har många olika 'solitaire'-varianter med en stor sten i mitten med mindre stenar på var sida i enkla eller dubbla rader. Då skulle man ju t.ex kunna ha en ametist/smaragd/safir/rubin ja vilken du vill i mitten och ha små briljanter på sidorna. Det skulle vara jättefint tycker jag.

    Sen såg jag en ring i någon av trådarna här där någon hade en allians-ring med stenar runt om hela där varannan var en briljant och varannan var en rubin/ametist. Jättefint det med!

    Gå in till en lokal guldsmedsaffär som säljer Guldbolagets produkter så kan de säker hjälpa dig! Vi köpte våra förlovningsringar (Schalins) och min vigselring (Guldbolaget) hos en lokal guldsmed (Mattsons Guld i Uppsala) och ingen kedja. Det visade sig att det blev samma pris som hos t.ex Guldfynd. Bättre service med!!
    När vi hämtade ringarna fick vi dem i en påse med en liten flaska bubbel och ett kort från affären. Både när vi köpte förlovningsrinagrna och sedan vigselringen. Vilken service!!
    Mindre guldsmedsaffärer visar rätt pris från början medans kedjorna lockar med "få 2:a" ringen till halva priset" etc där då den 1:a ringen är betydligt dyrare än vad den borde var. Tänkvärt

    Lycka till

Svar på tråden Hjälp med ringval Färg/Rubin