• Äldre 4 Aug 23:28
    17984 visningar
    41 svar
    41
    17984

    Maj 2015 brudar!

    Någon mer som planerar bröllop i maj 2015? Hur långt har ni kommit i planeringen? ???? känns ju som att det är 10000 saker att bestämma, självklart är det så underbart roligt! Men hur började ni med planering/förberedning? Har ni börjat att handla till er stora dag?
    Kram ????

  • Svar på tråden Maj 2015 brudar!
  • Äldre 5 Aug 11:03
    #1

    Jag (vi) gifter oss i juli nästa år, men planeringen är ju desamma,,
    Börja med att sätt er ner, prata igenom vad ni har för visioner och drömmar.
    Skriv ner.
    Hur ni ser cermonin, ute? inne? borgligt? religiöst?
    Vad tänker ni er för typ av lokal?
    Hur många gäster ungefär vill ni ha?
    Hur mycket pengar är ni berädda att lägga /spara ihop?
    Börja skriv en preiliminär lista på alla gäster, så får ni en liten inblick i hur många ni komma bjuda, hur mycket pengar ni måste spara, hur stor lokal ni behöver.

    Hoppas det hjälper något! :)
    {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 6 Aug 21:13
    #2

    Hej!

    23 maj blir det här!
    Det som är bokat är:
    -Lokal
    -Vigselförättare
    -Catering
    -Fotograf
    -Frisör/smink

    Sen har vi också kollat upp, men ännu inte bestämt:
    -Konditori (tårtan)
    -Florist
    -Klänning/kostym

    Vi har gjort en budget och sparat undan nästan alla pengar som behövs redan, resten går till resan och eventuellt ett live-band :p

  • Äldre 6 Aug 22:35
    #3

    Vi gifter oss 16 maj 2015. Jag är lite smått "stressad" men min blivande man tycker det är evigheter kvar ;)

    Vi har bokat kyrka och lokal vilket är skönt. Däremot är inget annat klart. Det som kommer härnäst är att skicka ut inbjudan (oktober), välja klänning och ringar samt vad vi ska bjuda på + hitta präst.

    Hoppas på GRYMT bra väder i maj :)

  • Äldre 7 Aug 00:31
    #4

    Tack för era svar!

    Jag är fortfarande lite i chock, allt gick så fort i måndags när min blivande man gick ner på knä o frågade om jag ville gifta mig med honom. Allt kändes som på film! Trodde aldrig att jag skulle få ett frieri!

    Idag har jag försökt få bokat lokal, det var också där utanför han friade då han vet att det är min högsta dröm att få ha min bröllopsfest där, eftersom jag älskar den platsen!

    Tyvärr ska dom renovera under nästa vår.. Så vi får antagligen flytta fram bröllopet en månad. Men o andra sidan är det ju fräscht o fint om vi väljer juni!

    Har börjat tänka lite på vilka vi ska bjuda, och eftersom vi tillsammans har ca 70-75 personer i släkten blur det släkten och några av dem närmsta vännerna. Inga arbetskamrater.

    Börjat prata lite om maten. Då det inte går att laga någon brak-3rätters tycker jag att vi ska ha lite lyxigare gourme buffe. Men A vill hellre ha något slags 3 rätters. Hur vi nu ska få till det..? Vi hade också tänkt köpa hem lite champange och viner nu under hösten för å pröva oss fram!

    Ska bli såå himla kul!!

  • Äldre 7 Aug 10:48
    #5

    Va fint at han friade på din favoritplats!!! :) tråkigt att ni fick skjuta på det en månad, men det kan vara skönt med lite mer planeringstid! :)
    -Menar du att ni själva ska laga 3-rätters till 70-75 personer!?!?! 
    Jag skulle kolla upp catering om jag var du, just för 3-rätters, då måste ni ha några som lägger upp all mat på tallrikar, serverar, dukar av, lägger upp, serverar, dukar upp.. osv...
    Buffé däremot är ju en annan femma! Då måste man bara göra tillräkligt mycket av allt, inge upplägg eller servering förutom på serveringsfaten..
    Vi ska ha 50-60 matgäster, vi har tänkt ha lite knytis-buffé.. "mamma gör 4 limpor, svärmor gör 5 pajer, vi gör dittan&dattan ..osv"... Sen funderar jag på om vi ska ha någon "utomstående" som kör grillen ifall vi vill ha något sådant...   
    Lycka till! :)))

  • Äldre 7 Aug 12:26
    #6
    kikkiola skrev 2014-08-07 10:48:03 följande:

    Va fint at han friade på din favoritplats!!! :) tråkigt att ni fick skjuta på det en månad, men det kan vara skönt med lite mer planeringstid! :)

    -Menar du att ni själva ska laga 3-rätters till 70-75 personer!?!?! 

    Jag skulle kolla upp catering om jag var du, just för 3-rätters, då måste ni ha några som lägger upp all mat på tallrikar, serverar, dukar av, lägger upp, serverar, dukar upp.. osv...

    Buffé däremot är ju en annan femma! Då måste man bara göra tillräkligt mycket av allt, inge upplägg eller servering förutom på serveringsfaten..

    Vi ska ha 50-60 matgäster, vi har tänkt ha lite knytis-buffé.. "mamma gör 4 limpor, svärmor gör 5 pajer, vi gör dittan&dattan ..osv"... Sen funderar jag på om vi ska ha någon "utomstående" som kör grillen ifall vi vill ha något sådant...   

    Lycka till! :)))


    Vi har 2 bekanta som är kockar som får laga maten tänkte vi. Men sedan kan vi ju vara med på "preppet", även våra två syskon som är kockar får vara med på förberedelserna . Detsamma med servering o så har vi bekanta som kan hjälpa till. Men vi får se, för min del skulle jag vilja ha lite lyxigare buffé, men vi får mötas på halva vägen.

    Detta är de enda jag tänker på nu, lekar, mat, sånghäfte, tärna, skor, klänning blommor... Etc!

    Jag vet ju nästan hur jag Vill ha, men vi får väl sätta oss ner när vi vet med lokalen hur vi ska lägga upp allt.

    Vart köper ni klänningen? Funderar på att beställa på ebay och istället lägga dom extra tusenlapparna på ringen.
  • Äldre 7 Aug 14:32
    #7

    Hahaha,,, Samma här.. min fästman brukar fråga "hur ofta varje dag tänker du på bröllopet?" och jag svarar utan att tveka "hela tiden!" Glad
    Jag (vi) har kommit ganska långt i planeringen så jag är inne på alla detaljer.. "-så skulle vi kunna göra strutarna för confettikastningen, -om jag börjar spara vinflaskor i mars borde jag få ihop till alla vaser"... hahaha... Bridezillas!! ;)


    Jag har en klänning, som jag beställde från JJHouse.com.. finns så många fina! mycket nöjd med själva leveransen men missnöjd med själva modellen, den satt inte så fint på mig som jag trodde osv.. Så jag är på jakt igen, kollar blocket jätteofta.. jag har varken vilja eller pengar att köpa en ny märkesklänning.. man ska ju bara ha den på sig några timmar, känns (som du säger) bättre att lägga pengar på ring och typ mat... Hittar jag ingen på bridaloutlet så beställer jag nog en ny från jjhouse.com...

    Något som de inte skriver så mycket om dock är att det blir tull på klänningen... det kanske är självklart för vissa, men jag trodde det ingick i frakt och sådant.. så det var 900kr som jag fick hosta upp i cash när de levererade klänningen.. men annars bra sida! :) 

  • Äldre 7 Aug 15:17
    #8

    Hej!
    Här blir det bröllop lördag den 23 Maj (Pingstafton) & jag kan knappt vänta!
    Känns som århundraden bort, men jag vet att tiden kommer gå fort. Vi tänker dessutom gifta oss utomhus, så vi håller tummarna för fantastiskt majväder ;)

    Det som redan är klart:
    Klänningen
    Vigselplats
    Festplats
    Catering
    Bröllopssvit
    Präst
    Toastmaster
    Tärnor + bestmans + ringbärare mfl.
    Kanske fotograf (haft kontakt med en, skall bara träffas också)
    Smekmånaden är nu också bokad (3 veckor karibien, 2 olika öar!)
    Gästlistan är näästan klar

    Har även börjat köpa in dekor efter färgtemat :D

    Längtar så!

  • Äldre 7 Aug 19:15
    #9

    ifter oss 1 maj och det vi har fixat är

    Bokat:

    Lokal

    Frisör

    Band och DJ

    Sömmerska som ska sy min brudklänning

    Kyrka

    Vigselförrättare

    Lån av porslin och glas

    Fotograf

    Bestämt:

    Tema

    Best man och hederstärna

    Tärnor, marsalk, ringbärare

    Första dans

    Dukning

    Alkohol

    Välkomstdrink

    Värdpar

    Gästlista

    Budget och sparplan

    Catering och meny

    Kläder

    Sedan har vi redan gjort preliminärt schema och preliminär bordsplacering och håller på med tillverkning av save the date-kort

  • Äldre 7 Aug 21:43
    #10

    Oj, vi funderar också på ett majbröllop men har inte ens börjat planera än och nu när man ser hur långt ni redan har kommit börjar jag bli osäker på om vi kommer att hinna det :O

Svar på tråden Maj 2015 brudar!