• Äldre 30 Jul 21:03
    1862 visningar
    6 svar
    6
    1862

    Öl?

    Hej!!

    Jag och min sambo giftet oss i hemlighet i höst, och ska ha en fest senare för att fira.

    Vi kommer ta namnet Zittra, och det finns ett öl som heter Citra som är beställningsvara på systembolaget. Jag tycker det vore lite gulligt att ha denna öl (eftersom det uttalas likadant som vårt efternamn) i dukningen till middagen.

    Jag själv är inte så förtjust i öl, och sambon är skeptisk. Jag tänker inte att detta ska vara det enda alternativet utan kanske bara 15-20 flaskor. Någon som är bra på öl som har någon åsikt man kan få ha en åsikt ändå också förstås ;)

  • Svar på tråden Öl?
  • Äldre 30 Jul 23:26
    #1

    Den största frågan är väl om ölet passar till maten :) om det gör det så kör!

  • Plätti­s
    Äldre 31 Jul 10:31
    #2

    Jag är inte ölnörd, men lever med (och ska gifta mig med) en riktig ölälskare. Så jag har fått lära mig en del, vare sig jag velat eller inte  

    Citra har jag dock aldrig hört talas om, men när jag googlade så verkar det vara en humlesort, inte en ölsort. Det har citrustoner, vilket jag tycker låter vansinnigt gott (men då är jag ju öldrickare på grund av tidigare nämnda ölnörd). 

    Även om inte ni tycker om/dricker öl, så kanske gästerna gör det. Men, som litenkaka skriver kan det vara bra att ölet (precis som vin) passar till maten. Ett öl med citrustoner skulle vara underbart till fisk eller annat vitt kött, men kanske passa mindre bra till annat. 

    Enligt Systembolagets hemsida fanns det ett citra-öl som inte var beställningsvara (den har inte den lilla blå och vita BS-symbolen), så ni skulle kunna köpa bara en flaska eller två för att prova och se vad ni tycker. 

    Jag måste prova det nu eftersom det lät så gott, så jag kan skriva en amatörrecension senare!


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 31 Jul 17:50
    #3

    Ja jag är ju ingen öl drickare, så jag har svårt att avgöra vad som passar eller ej. Men jag tycker också att det låter väldigt gott ;)

    Ja testa gärna vad du tycker, ska köpa några flaskor och testa på kompisgänget vid grillning i helgen och kolla vad som sägs tror jag ;) Men tack för er input :) 

  • Äldre 1 Aug 10:40
    #4

    Om ni inte kan ha det på middagen så kanske den kan finnas i baren efter?

  • Äldre 1 Aug 16:29
    #5

    Sant!

  • AkJ
    Äldre 3 Aug 15:47
    #6

    Jag ska gifta mig med en ölnörd, och mitt jobb har ett microbryggeri, så vi kommer servera ett öl speciellt framtaget för vårt bröllop till förrätten. Det är förstås framtaget för att passa maten, men vi kommer servera vin för de som föredrar det också. I baren på festen (öppen bar) kommer vi ha drinkar, vin, alkoholfritt, bubbel och ett champagneöl som också bryggs särskilt till bröllopet. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
Svar på tråden Öl?